این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در ایستگاه پایان هفته، بانک مرکزی چین نقدینگی را در موعد مقرر از بازار بیرون نکشید، انتظار برای کاهش نرخ بهره در آمریکا قیمت طلا را گران کرد، نفت حاضر به افزایش قیمت نشد، زور دلار به یورو و پوند نرسید، قیمت مرغ وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد و واردات ۱۵۳ تن مداد نوکی به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 31 October 2019

تابناک / این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در ایستگاه پایان هفته، بانک مرکزی چین نقدینگی را در موعد مقرر از بازار بیرون نکشید، انتظار برای کاهش نرخ بهره در آمریکا قیمت طلا را گران کرد، نفت حاضر به افزایش قیمت نشد، زور دلار به یورو و پوند نرسید، قیمت مرغ وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد و واردات ۱۵۳ تن مداد نوکی به کشور را در بر دارد.

رشد شاخص کل بورس در ایستگاه پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۳۶۹۰ واحدی معادل ۱.۲۱ درصد به رقم ۳۰۹ هزار و ۶۶۰ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد ۷۵ واحدی به رقم ۳ هزار و ۹۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۹۸۸ واحدی معادل ۱.۲۱ درصد به رقم ۸۲ هزار و ۹۶۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۶۱۲ واحدی معادل ۳.۱۹ درصد، عدد ۸۴ هزار و ۵۶۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۷۴۷ واحدی معادل ۳.۱۹ درصد به رقم ۵۶ هزار و ۵۶۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۶۷۳ واحد افزایش معادل ۱.۶۳ درصد را رقم زد و به سطح ۳۵۳ هزار و ۷۶۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۶۱۵ واحد افزایش معادل ۱.۱۷ درصد به رقم ۲۲۵ هزار و ۴۹۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۸۱۰ واحد افزایش معادل ۱.۲۶ درصد همراه بود و عدد ۶۲۷ هزار و ۷۸۱ واحد را به نمایش گذاشت.

دولت به دنبال اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام/ احتمال عقبگرد دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومان/ ضرر ۹۰ میلیارد دلاری انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا/ وزارت صنعت: کاهش محسوس قیمت گوشت

دولت به دنبال اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام

سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی در پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درصدد اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام برآمدند.

در متن این پیش نویس پیش بینی شده که بتوان 20 تا 30 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کرد. متن تهیه شده در حال بررسی در وزارت امور اقتصادی و دارایی است و مشخص نیست در فرایند قانون‌گذاری چه تغییراتی بکند.

در بند 54 این پیش نویس که قرار است به ماده 104 قانون فعلی الحاق شود آمده است: درآمد (سود دریافت) اشخاص حقیقی و حقوق حاصل از موارد زیر ـ اعم از اینکه درآمد مذکور در منبع مشمول مالیات، معافیت و یا مشمول نرخ صفر باشد ـ به استثنای درآمدهایی که مشمول مقررات سایر فصول شناخته شده، به شرح زیر مشمول مالیات است؛ (منبع: فارس)

1- 50 درصد سود سهام و سهم شرکه از اشخاص حقوقی

2-سود سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سایر انواع اوراق بهادار

3- سود متعلق به حساب‌های پس انداز، سپرده‌های مختلف و گواهی‌های سپرده نزد بانک‌ها،‌ مؤسسات مالی و اعتباری، صندوق‌ها و نظایر آن به شرح زیر است؛

الف- سود متعلق به سرمایه گذاری کوتاه مدت کمتر از شش ماه، 60 درصد سود حاصله 

ب- سود متعلق به سرمایه گذاری‌های میان مدت شش ماه تا یک سال، 40 درصد سود حاصله 

ج-سود متعلق به سرمایه گذاری‌های بلند مدت بیشتر از یک سال، 20 درصد سود حاصله 

4-سود سرمایه گذاری نزد سایر اشخاص 

5-سود حاصل از انواع عقود اسلامی

نوسان شاخص‌ها در بورس اروپا

شاخص‌های اصلی اکثر بازارهای بورس کشورهای اروپایی روز چهارشنبه ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹، سیر نوسانی در پیش گرفتند. در این راستا، شاخص «یورو استوکس ۶۰۰» با کاهش ۰.۰۵ درصدی در سطح ۳۹۸,۱۷ واحد قرار گرفت. شاخص‌ “داکس” بورس آلمان با افت ۰.۱۰ درصدی به ۱۲.۹۲۶,۱۵ واحد و شاخص «فوتسی-۱۰۰» بورس لندن با کاهش ۰.۱۲ درصدی به ۷.۲۹۷,۴۴ واحد رسیدند. شاخص «ایبکس ۳۵» بورس اسپانیا با ریزش ۰.۳۴ درصدی در سطح ۹.۳۶۸,۴۰ واحد و شاخص «کک-۴۰» بورس فرانسه با رشد ۰.۱۳ درصدی در سطح ۵.۷۴۷,۳۹ واحد قرار گرفتند. همچنین شاخص «ام‌آی‌بی-۳۰» بازار بورس ایتالیا با افزایش ۰.۱۲ درصدی به ۲۲.۷۰۸,۹۲ واحد رسید. نرخ برابری یورو/ دلار به ۱,۱۱۱۶ واحد و استرلینگ/ دلار نیز به ۱,۲۸۸۷ واحد رسید.

بازار اوراق مسکن؛ رونق بازار «تسه»؟

روز گذشته قیمت پایانی هر ورقه تسهیلات مسکن دی96 با رشد 4/ 3 درصدی به 39 هزار و 114 تومان رسید. «تسه9610» در آخرین معامله تا نزدیکی سقف مجاز قیمتی روزانه رشد کرد. بیش از نیمی از امتیازهای وام مسکن دیروز با رشد قیمت مواجه شدند؛ از این روی، ۲۶ امتیاز وام معامله شده به‌طور متوسط رشد ۳/ ۰ درصدی را تجربه کردند. میانگین قیمت این اوراق نیز طی هفته‌های اخیر بر مدار صعودی قرار دارد و دیروز به ۳۹ هزار و ۲۶۰ تومان رسید. آمار جدید بانک مرکزی حاکی از افزایش حجم معاملات مسکن طی مهرماه در کنار ثبات نسبی قیمت آپارتمان‌ها است. از این رو می‌توان ادعا کرد کاهش تورم مسکن در چند ماه گذشته موجب ایجاد جذابیت قیمتی و افزایش تقاضا در بازار مسکن و در پی آن افزایش تقاضای «تسه»ها شده است.

بانک مرکزی چین نقدینگی را در موعد مقرر از بازار بیرون نکشید

بانک مرکزی چین این هفته برای دومین بار قراردادهای بازخرید اوراق قرضه بانک‌های تجاری را نقد نکرد و به این ترتیب نقدینگی را از بازارهای مالی خارج نکرد. بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام کرد: این اقدام با هدف حفظ نقدینگی کافی در سیستم بانکی انجام می‌شود، چراکه افزایش هزینه‌کردهای مالی در انتهای ماه می‌تواند تاثیر فروش مجدد اوراق قرضه ذخیره به بانک‌ها را خنثی کند. بانک مرکزی چین در روز دوشنبه این هفته هم با اشاره به نقدینگی کافی، در موعد سررسید قراردادهای بازخرید اوراق قرضه، اقدامی انجام نداد. قرارداد بازخرید اوراق قرضه، پروسه‌ای است که طی آن بانک مرکزی اوراق قرضه ذخیره بانک‌های تجاری را خریداری می‌کند (به بازار نقدینگی تزریق می‌کند) و قراردادی با این بانک‌ها امضا می‌کند که در موعد سررسید این اوراق در آینده، دوباره این اوراق را به بانک‌ها بفروشد (خروج نقدینگی از بازار).

انتظار برای کاهش نرخ بهره در آمریکا قیمت طلا را گران کرد

روز گذشته از آنجایی که سرمایه‌گذاران محتاط در انتظار تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره بودند، قیمت طلا در بازه محدودی نوسان کرد و ارزش پایین اوراق قرضه مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 3.81 دلار افزایش 1491.53 دلار فروخته شد. جفری هالری، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «به نظر می رسد اندکی تعادل قیمت وجود دارد و قیمت‌ها بین 1480 تا 1520 دلار گیر کرده است. اگر لحن فدرال رزرو در این چشم‌انداز ملایم‌تر باشد، کافی است که قیمت طلا را بالا ببرد.» سرمایه‌گذاران انتظار دارند که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را 0.25 درصد برای سومین بار در سال جاری کاهش دهد.

نفت حاضر به افزایش قیمت نشد

قیمت نفت تحت تأثیر احتمال تأخیر در توافق تجاری آمریکا و چین که کاهش ذخایر نفت آمریکا را را تحت الشعاع قرار داد، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت نیز ۱۸ سنت یا ۰.۳ درصد کم شد و به ۶۱ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت برنت روز سه‌شنبه با دو سنت افزایش قیمت بسته شده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۷ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۵ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. قیمت پایه نفت آمریکا در معاملات روز گذشته ۰.۵ درصد کاهش داشت.

بازارهای نفت دچار مازاد عرضه می‌شوند

یکی از مدیران آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد بازارهای نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش تولید و ضعیف شدن رشد تقاضا، با مازاد عرضه مواجه خواهند شد. به گزارش ایسنا، کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی در هفته انرژی بین‌المللی سنگاپور اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ بازارهای نفت به خوبی تأمین خواهند بود. مگر این که زمانی اتفاقی روی دهد یا رشد تقاضا برای نفت بهبود پیدا کند، وگرنه احتمالا شاهد مازاد عرضه خواهیم بود. آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود، رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. پیش بینی می‌شود تقاضا برای نفت ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ رشد کند. ساداموری به شبکه CNBC گفت: نگرانی‌های اقتصاد کلان جهانی مانند مناقشه تجاری آمریکا و چین و تحولات پیرامون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مسائلی هستند که دورنمای بازار نفت را تیره کرده‌اند.

احتمال عقبگرد دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومان

روز گذشته در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۰۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۱۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه، تغییری نداشت. هرچند در بازار آزاد، نرخ دلار در محدوده ۱۱۱۹۰ تا ۱۱۲۱۰ تومان متغیر بود. همچنین هر اسکناس یورو، به نرخ ۱۲۳۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۲۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت  یورو فروخته شد. برخی تحلیلگران به تداوم روند آرام افت نرخ ارز معتقدند. به اعتقاد این گروه دلار مدتی در دامنه قیمتی فعلی نوسان خواهد کرد تا زمینه برای عقبگرد آن به زیر مرز ۱۱ هزار تومان تدریجی فراهم شود.

زور دلار به یورو و پوند نرسید

با افزایش احتمال سومین کاهش نرخ بهره آمریکا ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش بدون تغییر باقی ماند. در معاملات دیروز، پوند نسبتا بدون تغییر نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۶۳ دلار مبادله شد هر چند هنوز زیان این هفته ارز انگلیسی در برابر دلار بالای یک درصد باقی مانده است. همچنین هر یورو به ۱.۱۱۱۰ دلار افزایش یافت تا مجددا موفق به بازپس گیری کانال ۱.۱۱ دلاری شود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز سه شنبه و در سطح ۹۷.۶۸۲ واحد بسته شد. در برابر دیگر ارز مهم اروپایی، نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۶۱ دلار اعلام شد.

وزیر انرژی عربستان: عرضه سهام آرامکو به زودی انجام می‌شود

وزیر انرژی عربستان گفت عرضه اولیه عمومی سهام شرکت دولتی آرامکو به زودی انجام و تصمیم آن توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گرفته خواهد شد. عبدالعزیر بن سلمان در سخنرانی در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری در آینده در ریاض گفت: «این کار به زودی انجام می‌شود... اما در زمان و با رویکرد درست و قطعا با تصمیم درستی صورت خواهد گرفت.» وی افزود: «این اقدام نخستین و مهمترین تصمیم عربستان خواهد بود.»

ضرر ۹۰ میلیارد دلاری انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا

مؤسسه ملی تحقیقات اجتماعی و اقتصادی انگلیس گزارش داد، طرح پیشنهادی بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور، برای خروج از اتحادیه اروپا ضرری 90 میلیارد دلاری را روی دست اقتصاد این کشور می گذارد. در گزارش این مؤسسه آمده است اگر طرح جانسون برای خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا پذیرفته شود، تا پایان سال 2020 شاهد کوچکتر شدن 4 درصدی اقتصادی انگلیس خواهیم بود که معادل 1400 دلار به ازای هر شهروند این کشور است.

مؤسسه ملی تحقیقات اجتماعی و اقتصادی انگلیس که به تعبیر روزنامه گاردین یکی از مهمترین اتاق‌های فکر در این کشور است، می گوید، طرح جانسون برای اقتصاد انگلیس بدتر از طرح ترزا می، نخست وزیر قبلی این کشور، است و اجرای طرح‌های می می توانست ضرر کمتری به اقتصاد انگلیس برساند. به ادعای این مؤسسه اجرای طرح ترزا می، اقتصادی انگلیس را 3 درصد کوچکتر می‌کرد. این اندیشکده همچنین تأکید کرده که تمام گزینه‌ها برای توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تأثیر منفی بیشتری بر اقتصاد این کشور نسبت به ادامه حضور در اتحادیه اروپا  خواهد داشت.

اعتصابات ۳میلیارد دلاری در جنرال موتورز

شرکت جنرال‌موتورز آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که درآمد خالص سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ آن با ثبت کاهش ۷/ ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۳/ ۲ میلیارد دلار رسید. به نقل از دنیای اقتصاد؛ گفته می‌شود که اعتصابات دو هفته‌ای اتحادیه‌ کارگری طی این فصل در این شرکت، موجب هزینه‌ یک میلیارد دلاری برای آن شده است. جی‌ام اعلام کرد که انتظار دارد با گذشت ۴۰ روز از آغاز اعتصابات، مجموع درآمد جنرال‌موتورز در سال ۲۰۱۹ حدود ۳ میلیارد دلار کاهش یابد. چهار هفته آخر  این اعتصابات در فصل چهارم سال ۲۰۱۹ قرار داشته است. از سوی دیگر، نتیجه این اقدام کارگران که در بسیاری از روزها، تعطیلی خط ‌تولید را در پی داشت، کاهش ۳۰۰ هزار دستگاه از تولیدات جی‌ام بود.

ترامپ بار دیگر از بانک مرکزی آمریکا انتقاد کرد

جنگ بین مدیران بانک مرکزی آمریکا با رئیس جمهور این کشور بر سر نرخ بهره همچنان ادامه دارد و در تازه ترین دور این اقدامات، دونالد ترامپ در پیامی توئیتری از مدیران فدرال رزرو خواست تا مسیر دیگر کشورها در نرخ بهره منفی را بپیمایند. وی افزود: آن‌ها درک درستی از شرایط موجود ندارند! ما یک پتانسیل (رشد) نامحدود داریم که تنها توسط فدرال رزرو عقب نگه داشته شده است.

قیمت مرغ وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد

مهدی یوسف خانی از افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۵۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۳ هزار و خرده فروشی ۱۴ هزار تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی مدیریت مرغداران در عرضه و ازدیاد تقاضا را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه کمبودی در تولید وجود ندارد. از این روی، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده حداکثر در دامنه ۹ هزار و ۲۵۰ تومان باشد. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی قیمت مرغ بعد از ایام صفر را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به آنکه قیمت مرغ در بازار به بالاترین حد خود رسیده است؛ بنابراین، با ازدیاد تقاضا دیگر تاثیری بر افزایش نرخ در بازار نخواهد داشت.

وزارت صنعت: کاهش محسوس قیمت گوشت

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: در شرایط کنونی با هدف تنظیم بازار گوشت ماهانه بین ۵ تا ۶ هزار تن گوشت وارداتی به بازار عرضه می‌شود. کلامی با اشاره به تصمیم ستاد تنظیم بازار برای مدیریت بازار گوشت، افزود: حجم ذخایر گوشت شرکت پیشتیبانی امور دام بیش از ۴۰ هزار تن است و در این راستا عملیات عرضه با نظر سازمان دامپزشکی در حال انجام است. وی با اشاره به اینکه بازار گوشت به تعادل رسیده و اتفاقا بررسی‌ها نشان می‌دهد ادامه این روند زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز فراهم خواهد کرد، گفت: خوشبختانه افزایش قابل توجه تولید و عرضه دام داخلی سبب شده است، بازار گوشت با کاهش محسوس قیمت‌ها مواجه شود.

وارادت ۱۵۳ تن مداد نوکی به کشور/ چین عمده‌ترین صادرکننده

 
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۱۵۳ تن مداد‌های خودکار یا نوکی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم مداد‌های خودکار یا نوکی به کشور یک میلیون و ۹۵۵ هزار و ۷۲۶ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۸ میلیارد و ۲۳۵ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۲۰۹ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش مداد‌های خودکار یا نوکی از ۱۰ کشور جهان از جمله ترکیه، کره، چین، ژاپن و سوئیس وارد ایران شده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات مداد‌های خودکار یا نوکی از کشور چین به حجم بیش از ۱۲۹ تن و به ارزش یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۹۵۱ دلار بوده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار