کد خبر: ۷۹۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ 31 October 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ افزایش سرسام آور قیمت کالاها در ماه های اخیر بسیاری از مردم را برآن داشته تا با مدیریت هزینه خود منطقی تر خرید کنند و با اولویت دادن به نیازهایشان به سراغ کالاهایی بروند که به آن نیاز دارند.

در این میان اما مواد غذایی از آن دسته کالاهایی است که اقشار مختلف مردم به آن نیاز مستمر دارند و شاید همین وابستگی است که آنها را جذب برخی ترفندها وشگرد های فروشگاه های مختلف برای خرید ارزان تر می کند.

با شکل گیری فروشگاه های زنجیره ای و افزایش شعب آنها در مناطق مختلف شهر این روزها آنچه بیش از پیش خودنمایی می کند تبلیغات رنگارنگ این فروشگاه ها برای فروش های ویژه وبا تخفیف های متنوع است ودر این میان بسیاری از شهروندان با تاثیرپذیری از این ترفند جذب این فروشگاه ها شده و مایحتاج خود را به این امید که پول کمتری می پردازند خرید می کنند.

اما این تخفیف ها تا چه میزان واقعی است و آیا قیمت های درج شده بر روی کالاها وتخفیف اعمال شده در نهایت به نفع جیب مشتری واقتصاد خانواده است؟

در این ارتباط نظرات برخی از شهروندان کرجی را جویا شدیم واز آنها در خصوص کم وکیف تخفیف های فروشگاه های زنجیره ای پرسیده ایم.

خانمی که با چرخ دستی پر از کالای خود از یک فروشگاه زنجیره ای در حال خروج است در این ارتباط می گوید: چند سالی است خریدهای خود را به شکل هفتگی وماهانه از فروشگاه های زنجیره ای انجام می دهم و با توجه به اینکه تمام مایحتاج خود را به شکل یکجا تهیه می کنم راضی ام و قیمت ها خیلی برایم موضوعیت ندارد.

وی افزود: گاها با پلاکارد وتبلیغات مربوط به تخفیف ویژه برخی کالاها مواجه شده ام اما ترغیب به خرید آن کالا نشده ام و اولویتم نیازهایی است که برای منزل دارم.

آقایی نیز که در حال خرید است در خصوص قیمت کالاها در فروشگاه های زنجیره ای گفت: معمولا تخفیف در خصوص کالایی وجود دارد که جز ملزومات اولیه خانواده ها نیست و به نظرم تاثیری در کاهش هزینه خانوار ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مایحتاج مردم قیمت بالایی دارد و تخفیف روی آنها نیز بسیار اندک است واگر هم کالایی تخفیف چشمگیری دارد برندی گمنام محسوب می شود ومردم خیلی آن را نمی شناسند.

شهروند دیگری نیز با بیان اینکه خرید از فروشگاه های زنجیره ای به یک فرهنگ تبدیل شده است گفت: متاسفانه برخی فروشگاه ها قیمت هایی بالاتر از بازار بر روی کالا درج می کنند و با اعمال تخفیف های ویژه مردم را به این باور می رسانند که خرید آن کالا به نفع شان است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت های در ماه های اخیر بسیاری از مردم را دچار مشکل کرده است و بسیاری از آنها به محض مشاهده تخفیف یک فروشگاه جذب آن می شوند و در این میان باید مسئولان نظارتی بر رفتار این فروشگاه ها و نوع عرضه کالاها نظارت بیشتری داشته باشند تا از سواستفاده های احتمالی پیش گیری شود.

در حالی بخشی از واقعیت های موجود در فروشگاه های زنجیره ای را از زبان برخی مردم مرور کردیم که اخیرا مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز نیز پرده از تخلفات برخی فروشگاه های زنجیره ای در تخفیف های سوری برداشته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز از فریب افکار عمومی در ارائه تخفیف توسط چند فروشگاه زنجیره‌ای در کرج خبر داد و گفت: این فروشگاه‌ها حتی با اعلام تخفیف گاهاً تا ۴۵ درصدی باز هم اجناس خود را گرانتر از قیمت واقعی به فروش می‌رساندند.

علی اکبر مختاری از تشکیل گشت مشترک تعزیرات به همراه بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف گفت: این گشت‌ مشترک عملکرد ۱۰ شعبه از دو فروشگاه زنجیره‌ای در استان را مورد بازرسی قرار داد.

مختاری افزود: متأسفانه بخشی از این فروشگاه‌ها در قالب تخفیف‌هایی سعی در فریب مردم را داشتند که عملکرد آنان جای تأمل دارد.

وی در خصوص نحوه تخلف اخیر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای توضیح داد:  این فروشگاه‌ها قیمت در رویت مردم را بسیار بالاتر از قیمت درج شده بر روی کالا اعلام می‌کردند و سپس با اعمال تخفیف حتی باز هم کالا را بالاتر از قیمت واقعی آن به مردم می‌فروختند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز ادامه داد: در مواردی دیگر، این فروشگاه‌ها قیمت نهایی در زمان صدور صورتحساب را بالاتر از قیمتی که به صورت اتیکت و با اعمال تخفیف در محل فروش کالا نصب شده و به رویت مشتری می‌رسید، محاسبه می‌کردند.

وی ادامه داد: ضوابط بهداشت محیط در برخی از فروشگاه‌ها نیز که با تبلیغات وسیع مردم را به فروشگاه  جذب می‌کنند ناپسند بود.

مختاری تصریح کرد: در نهایت از ۱۰ فروشگاه بازرسی شده ۱۰ پرونده تخلف در قالب‌های مختلف از جمله گرانفروشی، تقلب در کسب، عدم رعایات نظامات صنفی و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: ضمناً به جهت فریب افکار عمومی که بعضاً برخی فروشگاها تا ۴۵ درصد تخفیف در ۴۰۰ قلم کالا را مطرح می‌نمودند اما در این فروشگاهها تعداد اقلام مورد تخفیف حتی به ۱۰ قلم هم نمی‌رسید از طرف تعزیرات به دادسرای عمومی و انقلاب کرج طی مکاتبه به عمل آمده با دادستان محترم استان معرفی شدند.

در همین ارتباط دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز از ورود دستگاه قضایی در ارتباط با تخلفات دو فروشگاه زنجیره‌ای در کرج خبر داد.

حاجی‌رضا شاکرمی اظهار داشت: بعد از بررسی و ارائه  برخی تخلفات دو فروشگاه زنجیره‌ای توسط  تعزیرات حکومتی  دادستانی کرج به این موضوع ورود کرد.

فروشگاه های زنجیره می توانند با توجه به توان مالی بالای خود و در اختیار داشتن نقدینگی سهمی ویژه در حذف واسطه ها و کاهش قیمت کالاها داشته باشند.

قطعا حرکت این فروشگاه ها در حذف واسطه گری و عرضه کالا با قیمت منصفانه می تواند سودی دوطرفه ایجاد کند ورضایتمندی مردم را فراهم سازد.

این روزها بسیاری از مردم در تامین کالاهای مورد نیاز خود دچار مشکل هستند و نیاز است تا همه تولیدکنندگان وعرضه کنندگان مایحتاج مردم با درک شرایط کنونی سعی در کاهش قیمت ها و ایجاد رضایتمندی عمومی حرکت کنند.

قطعا هرگونه اهمال و سواستفاده در این خصوص می تواند اعتماد عمومی را دچار خدشه کند ومردم را از ظرفیت مناسبی که در نزد فروشگاه های بزرگ برای عرضه قیمت مناسب کالاها وجود دارد محروم سازد.

حذف واسطه گری و به دنبال آن عرضه مستقیم کالا توسط فروشگاه های زنجیره ای می تواند کمک حال مردم در روزهای سخت کنونی باشد وامید می رود این وظیفه خطیر با برخی زیاده خواهی ها زیر سوال نرود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار