رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اهمیت مصرف مکمل‌ها و مواد غذایی نیروزا توسط ورزشکاران، اظهار کرد: هشدارهای مختلفی در این رابطه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه جدی داشت.
کد خبر: ۷۹۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳ 30 October 2019

 

غلامرضا نوروزی با اشاره به اینکه مکمل غذایی ورزشــی، ماده ای برای رفع نیازهای غذایی و طبیعی ورزشکار یا جبران کمبود بعضی مواد مغذی بدن ورزشکار مانند آهن، مایعات، ویتامین ها و... است، گفت: اولین هدف از مصرف مکمل غذایی رفع نیازهای بدن است که در سایه آن عملکرد ورزشکار نیز بهبود می‌یابد و ماده غذایی نیروزا نیز غذاها و اجزایی از آن‌ها است که توان شخص را در انجام کار یا اجرای مهارت افزایش ‌می‌دهد که می‌توان به کراتین، کارنیتین، بیکربنات و... اشاره کرد.

وی به دسته بندی مکمل ها به چهار دسته اشاره کرد و گفت: گروه اول مکمل های غذایی به عنوان منابع مفید برای تامین انرژی و عملکرد ورزشکار هستند. گروه دوم منابعی هستند که تاثیر عملی روی عملکرد می‌گذارند اما به بررسی علمی بیشتری نیاز دارند. گروه سوم منابع فاقد آثار مفید و اثبات شده روی عملکرد و سلامت که شامل بیشتر مکمل‌ها است، می شوند و نیز گروه چهارم منابعی است که توسط کمیته WADA و IOC ممنوع شده‌اند و دوپینگ به شمار می‌آیند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه در اکثر مکمل‌ها خواص ادعا شده وجود ندارند و برخی تولیدکنندگان از ساده‌لوحی مصرف‌کننده در این مورد استفاده کرده و با وجود قیمت‌های بالای این مکمل‌ها آنها را می‌فروشند، اظهار کرد: نکته اینجاست که ورزشکاران باید در مورد احتمال آلودگی انواع مکمل‌ها به مواد ممنوعه لیست وادا (یک مورد از هر چهار مورد) آگاه باشند و از مصرف برندهای ناشناخته و بدون مشورت با مسئولان تیم خود باید خودداری کنند و در صورت مثبت شدن تست دوپینگ هر ورزشکار، مسئول مستقیم مصرف مکمل یا دارو شخص خود ورزشکار خواهد بود.

نوروزی افزود: در مورد مصرف مکمل‌ها باید حتما به موارد مختلفی توجه داشت؛ ابتدا اینکه حتما برچسب روی مکمل‌های غذایی و مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و در عین حال باید بدانید که هیچ تضمینی برای خلوص و توانایی مکمل‌ها وجود ندارد، بنابراین باید در مصرف آنها احتیاط کرد.

وی با اشاره به اینکه از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشت خودداری از مصرف برندهای ناشناخته به خصوص در زمان مسابقات جهانی است و ادعای طبیعی بودن مکمل توسط سازنده به معنای ایمن بودن آن نیست، بیان کرد: حتما باید مراقب مواد ممنوعه (آفدرین، آندرستن دیون و ...) در مکمل‌ها باشید و به عوارض مکمل‌ها پیش از مصرف توجه کنید.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی همچنین گفت: اطلاعات فردی خود را در خصوص انواع مکمل‌ها، فهرست به روز شده آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) و تعریف دوپینگ روزآمد کنید و از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و حتما در خصوص چگونگی مصرف و دیگر موارد لازمه با پزشک مشورت کنید. مکان توزیع و فروش مکمل‌ها، داروخانه‌ها هستند، پس حتما با دستور پزشک ورزشی یا متخصص تغذیه، از داروخانه مکمل‌ها را تهیه کنید و وجود مکمل و دارو در داروخانه، به معنی عاری بودن آن از مواد ممنوعه «دوپینگ» نیست، بنابراین ورزشکاران حرفه‌ای و ملی حتما در مورد مصرف هر دارو یا مکمل با پزشک ورزشی و مسئول پزشکی تیم خود مشورت کنند./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار