استان سمنان در سرانه فضای ورزشی و تربیت ورزشکار در برخی رشته‌ها جایگاه مناسبی در کشور دارد، ولی با فقر زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورزش قهرمانی مواجه است؛ مشکلاتی که از نبود سالن اختصاصی تا فقدان شناخت کافی از پیش‌نیازها و نگاه ویژه مسوولان را شامل می‌شود.
کد خبر: ۷۹۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ 28 October 2019

پای لنگ ورزش قهرمانی در سمنان

به گزارش تابناک سمنان: سمنان با دارا بودن سرانه فضای ورزشی ۷۹ سانتیمتر مربع، از این نظر در رتبه اول بین استان های کشور قرار دارد اما کمبود آگاهی در توجه به توسعه زیرساخت های ورزش قهرمانی موجب شد تا این بخش در ابعاد مختلف در استان جایگاه واقعی را در ورزش کشور پیدا نکند.

نگاه دولت تدبیر و امید به توسعه ورزش قهرمانی مثبت است و موفقیت های روز افزون ورزشکاران در سطح آسیایی و بین المللی گواه بر عزم مسئولان برای شکوفایی استعدادها است.

 کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی، نبود شناخت کافی از اهمیت ورزش قهرمانی، هماهنگ نبودن رشد جمعیت و توسعه فضاهای ورزشی، بی توجهی رسانه ها به اشاعه فرهنگ ورزش قهرمانی همچون سدی در برابر رشد و پیشرفت ورزش قهرمانی در این استان قرار گرفته است.

در دنیا امروز ورزش یک صنعت است و برای کسب افزایش موفقیت نیاز به فراهم نمودن امکانات و منابع بیشتر است، این امر میسر نمی شود مگر با ایجاد یک ساختار مناسب ورزشی؛ تا جائی که برای رسیدن به قهرمانی برنامه های حمایتی فراوانی برای ورزشکاران، مربیان و همه دست اندرکاران ورزش قهرمانی به منظور ترغیب و تشویق آنان ارائه می شود، مساله ای که در استان سمنان به چشم نمی خورد.

اکنون در استان سمنان ۲۴ هزار و ۸۴۳ ورزشکار سازمان یافته شامل بیش از ۱۴ هزار مرد و بیش از ۱۰ هزار ورزشکار زن فعالیت دارند. دیدگاه ها برای پیشرفت و توسعه ورزش قهرمانی و قهرمان پروری در استان سمنان نیازمند تغییر است.

بنا به آمار موجود از مجموع ۷۰۲ هزار و ۳۶۰ نفر جمعیت استان سمنان، ۲۱۵ هزار و ۵۷۱ خانوار شامل ۳۵۶ هزار و ۶۵۶ نفر مرد و ۳۴۵ هزار و ۷۰۴ نفر زن دارد که بیش از ۲۷.۳ درصد این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند و می توان از این ظرفیت برای توسعه ورزش قهرمانی در این منطقه از کشور بهره برد.

بهره گیری مناسب هیات های ورزشی از ظرفیت نسل جوان و نوجوان در راستای کسب افتخار و مدال های رنگارنگ بین المللی و جهانی بیش از پیش ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

بیش از ۲ هزار و ۱۴ مدال در عرصه ورزش توسط ورزشکاران این استان در سال ۹۷ کسب شد و در بازی های آسیایی و پارا آسیایی ۲۰۱۸ امیر سیاوش ذوالفقاریان، اکبر کیانیان، دنیا آقایی، زهرا برناکی، اسفندیار صفایی و محمد دوست ورزشکاران استان سمنان در تیم‌های تیراندازی، جودو، رزمی، جانبازان و معلولان، تیم ملی هاکی و به عنوان داور بسکتبال حضور داشتند که می توان با توجه به زیرساخت های ورزشی، قهرمانی تعداد ورزشکاران این استان را برای افتخارآفرینی در میدان های ملی و جهانی در سال های آینده افزایش داد.

 

فقر زیرساخت توسعه ورزش قهرمانی

رئیس هیات تکواندو استان سمنان گفت: زیرساخت های لازم برای توسعه ورزش قهرمانی در این استان مطلوب نیست و این مساله نیاز به توجه ویژه دارد.

احمد اخلاقی افزود: شناسایی و حل مشکلات توسعه ورزش قهرمانی نیازمند واکاوی مسائل هر یک از رشته های ورزشی در استان سمنان است.

وی، گران شدن ورزش را مانعی در ورود استعدادها به ورزش قهرمانی برشمرد و بیان کرد: بسنده کردن به شناسایی تعدادی ورزشکار به طور مسلم سبب از دست دادن طیف وسیعی از ورزشکاران با انگیزه می شود.

اخلاقی، به لزوم اقدام های تخصصی و علمی در شناسایی ورزشکاران مستعد استان سمنان تاکید کرد و اظهار داشت: نیروهای متخصص و خبره برای استعدادیابی و پرورش ورزشکاران مستعد مقدمه توسعه ورزش قهرمانی هستند که این مساله به صورت علمی در این استان محقق نشده و به شکلی سنتی اجرا می شود.

رئیس هیات تکواندو استان سمنان یادآور شد: رویکرد تخصصی در تامین زیرساخت های طرح آمایش برای رشد و توسعه ورزش قهرمانی ضروری است.

 

 

هفت شهرستان سمنان زمین هاکی ندارند

رئیس هیات هاکی استان سمنان گفت: شهرستان های سمنان، شاهرود گرمسار، آرادان، میامی، دامغان و سرخه، فاقد زیرساخت ها و زمین اختصاصی هاکی هستند.

حسین شهریاری افزود: تنها زمین استاندار هاکی استان در مهدیشهر واقع شده که متاسفانه فاقد چمن استاندارد و دیگر زیرساخت های لازم برای تمرین ورزشکاران این رشته تیمی است.

وی با اشاره به ظرفیت خوب این رشته ورزشی در استان و کمبود اعتبار مالی آن، تصریح کرد: هاکی، ورزش تیمی مقام‌آوری برای استان سمنان است که نتایج کسب شده توسط ورزشکاران این رشته ورزشی در رقابت‌های المپیاد استعدادهای برتر و قهرمانی کشور تاییدکننده این مساله است.

شهریاری با بیان این که تامین اعتبار برای ساخت زیرساخت اختصاصی از عهده هیات هاکی خارج است، ادامه داد: احداث سالن اختصاصی و تجهیز آن با لوازم ورزشی مرغوب و با کیفیت در شهرستان های استان سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: مسئولان استانی و ورزشی این استان نسبت به تامین اعتبارات به منظور دستیابی به موفقیت‌های بیشتر توجه ویژه داشته باشند.

رئیس هیات هاکی سمنان، ارتقای این رشته ورزشی را نیازمند حمایت مسوولان عنوان و اضافه کرد: این استان دارای ظرفیت بالایی از جمله برخورداری از قومیت‌های گوناگون برای بازیکن‌پروری دارد البته تبدیل ظرفیت بالقوه به بالفعل نیازمند اعتبار مورد  با هدف پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی‌ها است.

در حالی که هاکی‌بازان استان سمنان در رده‌های سنی مختلف به اردوی تیم ملی دعوت شده و عضو تیم ملی در رقابت های برون مرزی بودند، بی تردید حمایت و تامین از زیرساخت‌های این رشته ورزشی منجر به افتخارآفرینی بیشتر برای استان و کشور خواهد شد.

شهرستان مهدیشهر در استان سمنان مهد پرورش هاکی بازان کشور است.

 

 

پیست دو و میدانی سمنان در اختیار این هیات نیست

رئیس هیات دو و میدانی استان سمنان گفت: تنها پیست استاندارد دو و میدانی در استان در اختیار هیات این رشته ورزشی قرار ندارد.

علی اصغر نصیری گرجی با بیان اینکه این پیست در مجموعه ورزشی ولایت شهر سمنان واقع شده، افزود: این مجموعه ورزشی با کاربری دوگانه برای رشته فوتبال و دو و میدانی احداث شده است اما  طراحی آن به گونه ای است که برای رشته فوتبال مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: در اختیار نبودن تنها پیست دو و میدانی استاندارد سمنان برای این هیات ورزشی سبب شده تا در اجرای برنامه ها و اهداف دچار مشکل شویم.

رئیس هیات دو و میدانی استان سمنان تصریح کرد: دوندگان سمنانی در رده‌های سنی جوانان و بزرگ‌سالان در قواره رقابت های قهرمانی کشور هستند؛ اما اعتبارات و امکانات این هیات ورزشی در حد استان‌های دیگر نیست.

وی، نگاه ویژه به دوومیدانی پایه را تضمین کننده آینده این رشته در سمنان عنوان و خاطرنشان کرد: جایگاه دو و میدانی استان در کشور روندی صعودی دارد و هدفگذاری این هیات کسب جایگاه پنجمی در بین استان های کشور است.

نصیری گرجی با اشاره به حضور دو دونده سمنانی در اردوی تیم ملی  دو و میدانی و صحرانوردی، تاکید کرد:  یکی از ملاک‌های راه یابی به اردوی تیم ملی و انتخاب ملی‌پوشان دوومیدانی زدن رکورد است و ورزشکاران این استان برای کسب این موفقیت نیازمند حمایت مسوولان و تامین امکانات ورزشی هستند.

رئیس هیات دو و میدانی استان سمنان یادآور شد: اگر دونده های استان در هر دو بخش بانوان و آقایان در بحث رقابت های انتخابی تیم ملی و برگزاری اردوهای تمرینی مورد حمایت قرار گیرد قابلیت مطرح شدن با حضور در میدان ها و رویدادهای برون مرزی در قالب تیم ملی را دارند.

 

آینده قهرمانان ورزشی تامین شود

ملی پوش سابق تیم هاکی بزرگسالان، گفت: شهرستان مهدیشهر استان سمنان به عنوان قطب هاکی کشور مطرح است ولی از امکانات لازم برخوردار نیست.

امیر اروئی افزود: نبود خانه هاکی و نداشتن چمن مصنوعی مخصوص هاکی از مهمترین مشکلات و دغدغه های بازیکنان این رشته ورزش در مهدیشهر می باشد.

وی با اشاره به مشکلات تیم مهدیشهر به عنوان تنها نماینده استان سمنان در هاکی، بیان کرد: این تیم، با وجود وعده های مسوولان ورزشی در خصوص احداث خانه هاکی در این شهرستان، سالن مخصوصی برای تمرینات ندارد.

این ملی پوش سابق مهدیشهری استان سمنان ادامه داد: این درحالی است که تیم هاکی مهدیشهر جزو سه تیم برتر کشور است و دو سال گذشته در رقابت های باشگاهی در کشور روسیه مقام اول را کسب کرد.

وی با تاکید بر اینکه حامیان مالی تنها قول همکاری می دهند، اضافه کرد: هاکی بازان تنها نماینده استان سمنان در رقابت های کشوری سال ها است که حامی مالی ندارند.

اروئی ابرازداشت: یکی از دلایل اینکه حامیان مالی رغبتی برای حمایت از تنها نماینده هاکی استان سمنان در رقابت های کشوری ندارند، فقدان پخش مستقیم بازی ها از صدا و سیما است.

وی، حمایت مسولان از بازیکنان هاکی را در حد استقبال از تیم بعد بازگشت از رقابت های بین المللی و عکس انداختن در مراسم استقبال از آنان عنوان کرد.

بازیکن تیم ملی هاکی کشورمان، اشتغال را یکی از دغدغه های مهم برخی از ورزشکاران این رشته ورزشی برشمرد و افزود: مسئولان استانی و ورزشی نسبت به امنیت شغلی مدال آوران هاکی این استان توجه داشته باشند چرا که آنان نمی دانند باید به دنبال شغل بروند یا هاکی را ادامه دهند.

 

 

بسکتبال سمنان نیازمند اعتبار و سالن اختصاصی

رئیس هیات بسکتبال استان سمنان گفت: کمبود اعتبار و نبود سالن اختصاصی از عمده ترین مشکلات فراروی ورزشکاران رشته بسکتبال در استان است.

مسعود سلامی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت این هیات ورزشی و ضرورت حمایت از ورزشکاران این رشته ورزشی، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های اصلی این هیات کمک به تیمی از استان برای حضور در لیگ برتر با جذب حامی مالی است.

وی اضافه کرد: کمبود اعتبار این رشته ورزشی را با چالش زیادی مواجه کرد که برای جبران این کمبود از حامی مالی ورزشی برای گردش چرخه بسکتبال استفاده می شود.

سلامی با بیان اینکه سمنان استعدادهای خوبی در رشته بسکتبال برای تشکیل تیمی قوی دارد، ادامه داد: نبود امکانات مناسب و حمایت نشدن مالی بازیکنان استانی سبب جذب بسکتبالیست های سمنانی در تیم دیگر استان ها شده است.

رئیس هیات بسکتبال استان سمنان، ارتقای این رشته ورزشی را نیازمند حمایت مسوولان دانست و یادآورشد: حمایت مادی در تشکیل تیم قدرتمند در لیگ، برگزاری دوره استعدادیابی در شهرستان ‌ها و دوره لیگ استانی بسیار اثرگذار است.

 

تمرین و رقابت دارترها در یک رستوران

دبیر انجمن دارت کشور گفت: با وجود حضور ورزشکارانی از استان سمنان در تیم ملی، استان سمنان فاقد یک سالن تخصصی دارت است.

محمدحسین فاضلی افزود: استان سمنان میزبان چندین رقابت قهرمانی دارت کشور انتخابی تیم ملی بود.

وی کرد: با وجود ملی پوش در استان سمنان در این رشته ورزشی و برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی، نبود حمایت برای تامین سالن تخصصی، سبب شده رقابت ها در یک رستوران برگزار شود.

دبیر انجمن دارت کشور، به ضرورت حمایت مسوولان از دارت اندازان تاکید و تصریح کرد: حمایت مسوولان ورزشی از ورزشکاران رشته دارت در دستیابی به موفقیت های بیشتر و تامین اعتبارات لازم برای ساخت سالن اختصاصی دارت در این استان ضروری است.

 

 

ورزش قهرمانی این روزها در استان سمنان بیش از هر زمان دیگری نیازمند نگاه ویژه مسوولان استانی وورزشی، سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات موجود است. کسب عنوان های مختلف داخلی و خارجی و افتخارآفرینی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی نیازمند تأمین و اختصاص امکانات و تجهیزات لازم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نداشتن سالن اختصاصی در برخی رشته های ورزشی با وجود تعداد قابل توجه ورزشکار در سمنان، بعضی از قهرمانان را از داشتن یک سالن برای برگزاری تمرین و انجام رقابت ها محروم کرده است و مهم تر از آن سالن‌هایی که باید در اختیار ورزشکاران باشد اما در دستان بخش خصوصی است که حتی از برترین‌های ورزشی استان اجاره‌بها مطالبه می‌کند.

توجه به تربیت مربیان متخصص با برگزاری و اجرای کارگاه های تربیت مربی باهدف بهره گیری از دانش و علم روز توسط هیات های ورزشی، از دیگر راهکار اساسی برای توسعه ورزش قهرمانی در استان سمنان است.

بی شک، گسترش ورزش و امکانات مربوط به آن می تواند نقش بسزایی در توسعه استان سمنان در بخش های مختلف و کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار