فناوری ساخت پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند.
کد خبر: ۷۹۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷ 24 October 2019

به گزارش  تابناک سمنان: پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپادهای اکتشافی هستند. 

پهپادها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند با نام اختصاری MAV، پهپاد‌های منیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین. البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

شاهد ۱۲۹؛ چشمان تیزبین ایران در غرب آسیا + فیلم و تصاویر

کاربردهای گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپادها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد به سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش باز می‌گردد که به مرور و با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شده تا در سال ۶۴ این ایده به واقعیت تبدیل شد و پهپاد مهاجر طراحی و ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت مهاجر منجر به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه شد که بعد‌ها و در سال‌های بعد شد مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در این مسیر پیش گرفت.

پهپاد شاهد ۱۲۹

رزمایش اخیر پهپادی سپاه هم سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.  

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.  

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی پهپاد شاهد ۱۲۹ پرداخته که متن حاصل را در ادامه مطالعه می‌کنید.

پهپاد شاهد ۱۲۹

پهپاد شاهد ۱۲۹

این پهپاد ساخت صنایع هوایی قدس است زیرمجموعه نیروی هوافضاس سپاه که در سال ۹۱ با حضور سرلشکر جعفری و سردار حاجی زاده رونمایی شد. طول این پهپاد ۸ متر و فاصله دو سر بال ۱۶ متر و قطر بدنه شاهد ۱۲۹، ۶۵ الی ۷۵ سانتیمتر تخمین زده می‌شود. این پهپاد در دو نوع تولید انبوه و ارتباط ماهواره‌ای در نیروی هوافضای سپاه به کار گرفته می شود.

پهپاد شاهد ۱۲۹

مشخصات فنی

بدنه پهپاد شاهد ۱۲۹ از جنس کامپوزیتی بوده و از یک پیشرانه پیشرفته چهار سیلندر پیستونی با نام روتاکس ۹۱۴ (Rotax ۹۱۴) بهره می‌برد که توانایی حمل ۴ موشک هوشمند سدید با وزنی در مجموع ۴۰۰ کیلوگرم را دارد. همچنین ملخ موتور این پهپاد سه پره است. سکان این پهپاد به صورت وی شکل طراحی شده است.

پهپاد شاهد ۱۲۹

سامانه کنترل و ارتباط این پهپاد ساخت صنایع صاایران بوده و دوربین نظارتی و هدفگیری آن را صنایع اپتیک ایران با نام  عقاب-۶ ساخته و بر روی آن نصب کرده است.

از دیگر ویژگی‌های این پرنده می‌توان به دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی ۱۷۰۰ کیلومتر، سقف پروازی ۲۵۰۰۰ فوت (۷۶۲۰ متر)، یک شبانه روز مداومت پروازی با هر بار سوختگیری،  هزینه بسیار پایین ماموریت‌ها و قابلیت نشستن در تمام فرودگاه‌ها را دارا می‌باشد.

‌می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرز‌های آبی و خاکی، مسائل زیست‌محیطی، نقشه‌برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد همچنین این پهباد نسخه‌ای مجهز به هدایت ماهواره‌ای دارد.

پهپاد شاهد ۱۲۹

ناوگان‌ 

تعداد پهپادهای شاهد‌ ۱۲۹ در حدود ۴۰ فروند تخمین زده می‌شود که این پهپاد‌ها در شهر‌های ارومیه، سمنان، کنارک، بندرعباس، ابوموسی و دمشق حضور دارند. 

پهپاد شاهد‌ ۱۲۹ در رزمایش‌ها

سپاه در رزمایش «الی بیت المقدس ۱» از دو نوع این پهپاد استفاده کرده که یکی از آنها نوع تولید انبوه شده و دیگری نوع ارتباط ماهواره‌ای آن است.
 
پهپاد شاهد ۱۲۹

شاهد‌ ۱۲۹ در رسانه‌های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی شبکه تلویزیونی RUSSIA TODAY در گزارشی به این پهپاد اشاره و آن را معرفی کرده است.
 
پایگاه خبری SOUTH FRONT هم از رونمایی و معرفی این پهپاد ساخت ایران خبر داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار