نجاتی افزود:  اصحاب رسانه وظیفه اصلی انتقال پیام فرهنگی اربعین را به عهده دارند و بازتاب بین‌المللی این رویداد جهانی با کمک خبرنگاران میسر می شود.
کد خبر: ۷۹۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶ 23 October 2019

حبیب اله آصفی  در نشست خبری با رسانه های گروهی در اهواز با بیان اینکه اربعین حسینی به فرهنگ مشترک ۲ کشور ایران و عراق تبدیل شده و هر سال بر عظمت و شکوه آن و حضور دیگر کشورهای مسلمان در این همایش بزرگ افزوده می شود افزود: زائران بسیاری از کشورها از جمله سریلانکا، هندوستان، پاکستان، لبنان، آذربایجان، لیتوانی و افغانستان در راهپیمایی عظیم اربعین امسال حضور داشتند.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به بسیج همه امکانات خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین حسینی افزود: برنامه میزبانی از زائران اربعین، امسال با برنامه ریزی هفت ماهه و نشست های زیاد برای ایجاد هماهنگی بین بخشی در خوزستان عملیاتی شد و خروجی آن همایش بزرگ اربعین در عراق را رقم زد و خوزستان در آن نقشی پررنگ داشت.

آصفی در این پیوند به برگزاری بیش از ۱۰۰ نشست در ستاد اربعین حسینی خوزستان و کمیته های زیرمجموعه اشاره کرد و ادامه داد: ماحصل و خروجی این برنامه ها حضور و همراهی پررنگ مردم نمایش راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین امسال بود.

جانشیین ستاد اربعین خوزستان با اشاره به شور و نشاط گروه های مردمی و هیات های مذهبی برای پذیرایی از زائران حسینی گفت: موکب ها علاوه بر تهیه غذا، بیش از ۱۵ میلیون بطری آب معدنی میان زائرانی که از چذابه و شلمچه به کربلا عزیمت نمودند توزیع کردند.

وی با اشاره به حضور بیش از ۶ هزار نفر از نیروی انتظامی و حضور نیروهای سپاه، بسیج، ارتش و نیروهای امنیتی در مرزهای شلمچه و چذابه و مسیرهای منتهی به این ۲ گذرگاه مرزی افزود: اربعین امسال نسبت به سال های گذشته از نظر امنیت، زیرساخت ها و خدمات رفاهی بسیار بهتر بود و در سال های آینده با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن برخی ضعف ها، اربعین با شکوه و عظمت بیشتری برگزار خواهد شد.

آصفی با اشاره به تلاش و برنامه ریزی دشمنان برای تحت الشعاع قرار دادن اربعین از طریق ایجاد بحران امنیتی و سیاسی در منطقه و عراق اظهار داشت: همه توطئه ها با حضور جهانی دوستداران امام حسین (ع) فرو ریخت و نتوانست خللی در این همایش بین المللی ایجاد کند.

جانشین ستاد اربعین خوزستان در ادامه گفت: دولت نیز با وجود تنگناهای مالی، همراه مردم و زائران اربعین بود و بسیاری از زیرساخت ها را برای حرکت خودجوش زائران اربعین حسینی فراهم آورد و دولت عراق نیز در این زمینه کوتاهی نکرد و هرآنچه در توان داشت به میدان آورد.

وی به بکارگیری هشت هزار دستگاه اتوبوس برای جا به جایی زائران حسینی در ایام اربعین در چهار مرز رسمی کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد یک هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس سهمیه خوزستان بود.

آصفی گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در حوزه زیرساخت و ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های عمرانی به ستاد اربعین حسینی خوزستان اختصاص داده شد ولی امیدواریم در سال های آینده اعتبار بیشتری برای تامین زیرساخت های اربعین در خوزستان تخصیص یابد.

در ادامه رضا نجاتی اظهار کرد: امروزه ستاد اربعین به عنوان یک واحد ثابت و رسمی در استانداری خوزستان فعال و جلسات آن منوط به ایام اربعین نیست. برای میزبانی از زائران اربعین حسینی در سال جاری از اتمام اربعین در سال گذشته برنامه ریزی های خود را شروع کردیم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲ کمیته در ستاد اربعین حسینی عنوان کرد: با توجه به اهمیت بخش فرهنگی یک کمیته به این حوزه و یک کمیته هم به حوزه اطلاع رسانی و رسانه اختصاص پیدا کرد.

نجاتی تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری کنگره جهانی اربعین، اطلاع رسانی است چون اربعین به عنوان یک کار فرهنگی شناخته شده و فراهم کردن جمعیت عظیم و میلیونی در این کنگره با هدف انتقال پیام اربعین صورت می گیرد.

جانشین ستاد اربعین حسینی استان خوزستان اضافه کرد: اصحاب رسانه وظیفه اصلی انتقال پیام فرهنگی اربعین را بر عهده دارند و بازتاب بین‌المللی این رویداد جهانی با کمک خبرنگاران میسر می شود.

نجاتی همچنین گفت: شهرداری شیراز با حضور در مرز شلمچه کمک بسیاری به نظافت این مرز داشتند؛ هرچند اقدامات خوب و قابل لمس آنها مشاهده شد اما حجم کار بسیار گسترده بود. همکاری مرزبانی ایران و هماهنگی آنها با مرزبانی عراق برای راهی شدن زائران از اتباع خارجی که ویزای آنها از کشور مبدا به صورت جعلی صادر شد نیز امسال بی نظیر بود.

وی با اشاره به حجم بالای تردد زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه و چذابه بیان کرد: امسال ۱۱۰ هزار نفر در یک روز از مرز شلمچه عبور کردند و این حجم از زائران حسینی در کنار دیگر ورودی های سه مرز ایران باعث شد تا کشور عراق با کمبود وسیله حمل و نقل مواجه شود.

نجاتی همچنین گفت: حرکت زائران حسینی در سال گذشته یک هفته قبل از اربعین اوج گرفت ولی امسال دو هفته قبل از اربعین شاهد حضور گسترده زائران حسینی بودیم.

جانشین ستاد اربعین حسینی استان خوزستان با اشاره به اینکه در این مدت، دو روز آن تردد زائران به اوج خود رسید، اظهار کرد: در این دو روز با ازدحام جمعیت به منظور کاهش مشکلات زائران حسینی در کشور عراق نسبت به اعزام خودروهای مختلف برای جابجایی آنها اقدام و در این سوی مرز نیز بعد از پذیرایی چند ساعته آنها را برای سفر عتبات راهی کردیم. برای پذیرایی از زائران حسینی از نظر تامین مواد غذایی، سرویس دهی، حمل و نقل، مسائل ترافیکی و یا آب شرب هیچ مشکلی نداشتیم.

نجاتی اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ موکب در هر دو مرز شلمچه و چذابه برای پذیرایی از زائران حسینی و همچنین همین تعداد موکب از ورودی های استان تا مسیرهای منتهی به مرز برپا شد. برای اسکان زائران حسینی ظرفیت خانه‌های مردم، حسینیه ها، مساجد، اماکن اسکان راهیان نور و دستگاه‌های دولتی به کار گرفته شد.

وی توضیح داد: از مرز چذابه روزانه ۵۰ نفر از نیروهای شهرداری برای نظافت به کشور عراق اعزام و شب ها نیز به مرز برمی گشتند.

نجاتی با اشاره به تداوم خروج زائران اتباع خارجی گفت: از هر دو مرز استان خوزستان یک میلیون و ۳۵۰ هزار زائر خارج شدند که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر از اتباع خارجه بودند. امسال ۲۰۰ چشم توالت سیار در مرز چذابه و حدود ۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز در مرز شلمچه برپا شد.

جانشین ستاد اربعین حسینی استان خوزستان با اشاره به اینکه اجرای هر یک کیلومتر جاده هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد تومان نیاز دارد، بیان کرد: کارهای بسیاری در حوزه زیرساخت انجام شد که از آن جمله می توان به اجرای ۲۴ کیلومتر خط انتقال آب از طرح غدیر به مرز چذابه اشاره کرد.

وی با اشاره به بازگشت ۹۲ درصد زائران حسینی به کشور گفت: امسال سیل به زیرساخت های موجود در هر دو مرز استان خوزستان آسیب‌های جدی وارد کرد که برای نمونه می‌توان به زیر آب رفتن قسمت عمده‌ای از جاده مرز چذابه، پاسگاه مرزی و پایانه آن اشاره کرد.

نجاتی همچنین تصریح کرد: باید به وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه، ارتش، مرزبانی و تمامی اعضای کمیته امنیتی انتظامی ستاد اربعین خداقوت گفت که از ماه‌ها پیش بسترهای لازم برای تأمین امنیت زائران حسینی را فراهم کردند. تیم هایی که قصد خرابکاری داشتند از هفته ها قبل از اربعین دستگیر و تجهیزات آنها نیز توقیف شد؛ همچنین در کشور عراق هم مواردی از این دست خنثی شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار