راهداران مازنی در حالی کم کم برای رفتن به جاده‌ها و دامنه‌های برفگیر مازندران آماده می‌شوند که فرسودگی ماشین‌آلات زمستانی به چالش پیشروی این راهداران تبدیل شده‌است.
کد خبر: ۷۸۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵ 16 October 2019

گستردگی جاده های برفگیر، پراکندگی روستاهای کوهستانی، بالا بودن میزان تردد در جاده ها به دلیل مسافرپذیری، راهداری زمستانی را برای راهداران مازنی در مقایسه با سایر همکارانشان در سایر استان های برفگیر کشور دو چندان کرده است.
فرسودگی ماشین آلات راهداری زمستانی در مازندران با حجم گسترده راههای برفگیر و مسافرپذیری باعث شده تا خدمات رسانی به اکثر روستاهای برفگیر در این استان با تاخیر چند روزه و گاها چند هفته ای انجام شود و الویت کار راهداری بر راههای اصلی متمرکز شود.
در حالی راهداری زمستانی در مازندران با فرسودگی ماشین آلات مواجه اند که این استان رتبه سوم پرترافیک ترین استان های کشور را پس از البرز و تهران داراست و بر خلاف ۲ استان دیگر که فعالیت راهداری آن از سوی بخش خصوصی انجام می شود، این راهداری از سوی اداره کل حمل و نقل راهداری و با کمک حدود ۳۰۰ راهدار نگهداری می شود.
براساس گزارش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران در این استان ۴۲۵ دستگاه ماشین آلات راهداری از قبیل لودر، گریدر، بلدوزر، نمک پاش، کامیون های برف روب وجود دارد که ۲۵ دستگاه از این ماشین آلات به دلیل فرسودگی و نبود قطعات برای تعمیرات از رده بهره برداری خارج شدند و ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات موجود نیز عمر بالای ۲۵ سال دارند.
مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که بنا به گفته مسوولان راهداری ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از این محورها برفگیر و ۷۰۰ کیلومتر آن را ۱۳گردنه های صعب العبور و برفگیر تشکیل می هد.
بار فرسودگی ماشین آلات راهداری بر دوش راهداران
یارعلی محمدزاده یکی از راهداران پیشکسوت مازنی مشکلات راهداری زمستانی را فرسودگی ماشین آلات، مکانیزه نبودن آن و گستردگی محورهای برفگیر در کنار آن ترافیک جاده ها به دلیل مسافرپذیری این خطه شمال کشور بیان کرد و گفت: در شرایط فعلی بار اصلی فرسودگی ماشین آلات راهداری و مکانیزه نبودنشان بر دوش راهداران است.
وی توضیح داد : فرسودگی ماشین آلات راهداری استان که قدمت بالای ۲۵ سال دارند، موجب شده تا بیشتر وقت راهداران در زمستان صرف مرمت این خودروها در جاده های برفگیر شود که علاوه بر تحمیل هزینه نگهداری به راهداری استان ، فشار بر راهداران را برای بازگشایی جاده افزایش می دهد.
محمدزاده در مورد مکانیزه نبودن ماشین آلات زمستانی گفت: در شرایط فعلی اکثر ماشین آلات راهداری به خصوص نمک پاش قدیمی و از رده خارج هستند و نمک و شن پاشی در سطح جاده ها به صورت دستی از سوی راهداران انجام می شود و این در حالیست که در سایر کشورها این کار از طریق ماشین آلات مکانیزه انجام و راهداران صرفا خدمات رسانی به خودروهای در راه مانده را ارایه می دهند.
وی خاطرنشان کرد : نمک و شن پاشی بر روی جاده های برفگیر با دستگاههای مکانیزه، باعث می شود تا نمک و شن با نرم استاندارد و یکنواخت در سطح جاده ها ریخته شود و کارها نیز با سرعت بیشتر انجام خواهد شد و این در حالیست که انجام این کار از سوی راهداران ضمن اینکه نمک و شن بیشتری در سطح جاده قرار می گیرد، کارآیی کمتری نیز به دنبال دارد.
این پیشکسوت راهداری زمستانی در مازندران معتقد است : در شرایط فعلی با فرسودگی ماشین آلات هزینه مرمت آنها بالاست به طوری که برای مرمت یک دستگاه بولدزر باید تا سقف ۴ تا ۵ میلیارد ریال هزینه می شود و این در حالیست که کارایی خوبی نخواهد داشت.
وی راهکار تسهیل در امر راهداری زمستانی به خصوص در استان هایی چون مازندران را صدور مجوز برای واردات ماشین آلات جدید راهداری بیان کرد.
محمدزاده از پایین بودن حق و حقوق راهداران زمستانی نیز ابراز گله مندی کرد و خواهان اجرایی شدن قانون کار سخت و زیان آور برای راهداران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.
براساس آمار سالانه حدود ۳۰ هزار تن نمک و شن در مازندران برای راهداری زمستانی دپو می شود.
فرسودگی ماشین آلات راهداری زمستانی دغدغه همیشگی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران فرسودگی ماشین آلات راهداری را چالش راهداری زمستانی در این استان دانست و گفت: اگرچه این معضل در اکثر استان های کشور وجود دارد، ولی در مازندران به دلیل تعداد زیاد راههای برفگیر و تردد بالای خودرویی در جاده ها حتی در زمستان، این مشکل بیشتر خودنمایی می کند.
عباسعلی نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ما پس از استان های البرز و تهران، سومین استان پرتردد در سطح کشور محسوب می شویم به طوری که در نیمه نخست سال جاری افزون بر ۳۳۱ میلیون تردد در محورهای استان به ثبت رسید که ۱۱ درصد آن مربوط به راههای اصلی است که عمده آنها در زمستان برفگیر و صعب العبور هستند.
وی خاطرنشان کرد : در مازندران راهداری زمستانی از سوی نیروهای راهدار اداره کل راهداری و حمل و نقل استان انجام می شود و این در حالیست که این فعالیت در ۲ استان پرتردد دیگر از سوی بخش خصوصی با هزینه بالاتری انجام می شود و نیاز است تا به این خطه شمال کشور همانند گذشته توجه بیشتری برای تامین اعتبار نوسازی از سوی کشور و استان شود.
۲۵ سالگی عمر ماشین آلات راهداری
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت: اداره کل تحت مدیریتش ۴۲۵ دستگاه ماشین آلات راهداری در اختیار دارد که ۲۵ دستگاه از این ماشین آلات به دلیل فرسودگی از رده خارج شدند و ۴۰۰ دستگاه از این ماشین آلات باقی مانده نیز میانگین عمرشان ۲۵ سال است.
نجفی خاطرنشان کرد : به دلیل محدویت های مالی برای خرید ماشین آلات جدید، همساله پیش از فرارسیدن فصل سرما این ماشین آلات از سوی نیروهای داخل سازمان ( راهداری) مورد مرمت قرار می گیرند و این کار در سال جاری نیز انجام شده به طوری که از حالا ما برای راهداری زمستانی آماده ایم.
به گفته وی بدون احتساب راههای برفگیر روستایی به طور میانگین برای هر ۱۰ کیلومتر جاده برفگیر یک دستگاه ماشین آلات داریم که در صورت بروز سرما و یخبندان غیر پیش بینی با کمبود تجهیزات به خصوص برای راههای روستایی مواجه ایم.
وی در مورد بهره گیری از تجهیزات راهداری بخش خصوصی در مازندران گفت: بررسی ها نشان می دهد که بخش خصوصی استان نیز به دلیل گرانی قطعات و خودروهای راهسازی، عمر ناوگانشان وضعیت بهتری از حمل و نقل و راهداری استان ندارد، ولی در صورت نیاز قطعا از بخش خصوصی نیز کمک می گیریم کما این که در سیل سال جاری با کمک بخش خصوصی کارها را به جلو بردیم.
وی در مورد انتقاد راهداران نسبت به پایین بودن دستمزدشان گفت: در سال جاری از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مساعدت خوبی به راهداران انجام شد و با نگاهی که از سوی وزیر راه و شهرسازی نسبت به راهداران وجود دارد و توجه سازمان راهداری، این مساعدت ها ادامه می یابد.
مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن راه اصلی و حدود ۷ هزار کیلومتر آن راه روستایی است که سه هزار روستا را تحت پوشش دارد.
در زمستان ( ۱۵ آذرماه ) سال گذشته ۳۳ گروه راهداری با حدود ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری و ۴۰۰ راهدار به گردنه ها و محورهای برفگیر اعزام شدند که پیش بینی می شود در زمستان سال جاری نیز همین تعداد به این مناطق اعزام شوند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار