کد خبر: ۷۸۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ 14 October 2019

گچ

اشاره: اگر به سمنان سفر کرده باشید، همین که پای در جاده های کویری اش بگذارید، در اولین نگاه، متوجه جایگاه بی‌بدیل گچ در این استان خواهید شد چرا که آنچه بیش از همه در این دیار به چشم می‌آید، معادن گچ‌اند که دود و گرد غلیظ سفیدی آنها را به آسمان آبی کویر متصل می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان غنای این ماده معدنی، گچ را به یکی از محصولات استراتژیک در ششمین استان پهناور کشور تبدیل کرده است. با این همه چند سالی است که صنعت گچ در این استان حال و روز خوشی ندارد.

جدای از تحریم‌های ظالمانه که احتمالا این بخش را هم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بی‌نصیب نگذاشته؛ رکود حاکم بر صنعت ساخت‌وساز بر میزان تولید و صادران معادن گچ استان سمنان تاثیر مستقیم گذاشته و درحال‌حاضر این معادن با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.
یک زن فعال اقتصادی در حوزه گچ از این ماده معدنی به عنوان یکی از مهمترین موادمعدنی استان سمنان نام برد و گفت: صنعت گچ در بزرگترین تولیدکننده گچ ایران در بی‌رمقی به‌سر می‌برد.

پروین مومن‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا-اظهار کرد: شرایط دشوار اقتصادی، مشکلات گریبان‌گیر تولید، رکود در بازار مسکن و ساخت و ساز، کمبود سرمایه درگردش و نبود نقدینگی ، نبود بازار و...از اصلی‌ترین دلایل رکود در تولید گچ استان سمنان است.

رئیس کانون زنان بازرگان استان سمنان از افزایش هزینه‌های تولید و صادرات کالاهای تولیدی به عنوان یک مشکل نام برد و تصریح کرد: جدا از فعالان تولید، افزایش هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای، سه برابر شدن هزینه حمل با کشتی در یک بازه زمانی کوتاه مدت و....فروشندگان و تجار گچ را نیز با مشکل جدی روبرو کرده است.

وی با اشاره به اهمیت گچ در این استان افزود: معادن این استان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و ذخیره‌گاه گچ ایران نیازمند حمایت بیشتری هستند.

مومن‌آبادی از وجود بیش از ۵۰ کارخانه گچ فعال در سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: این معادن در حال حاضر تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی با اشاره به دلایل این کاهش تولید از بازگشت رکود به بازار مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید در گچ استان یاد کرد و گفت: از طرف دیگر کمبود نقدینگی و سرمایه‌درگردش سبب شده که معادن گچ استان نتوانند از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

این فعال اقتصادی با انتقاد از رویه حاکم بر بانک‌ها اظهار کرد: شیوه‌های اعطای تسهیلات و اخذ وثایق سبب شده که بسیاری از معادن گچ استان نتوانند از تسهیلات بانکی برای سرمایه‌درگردش خود بهره بگیرند.


وی سود بالای بانکی را دیگر مشکل و مانع پیش پای فعالان اقتصادی در کشور ارزیابی و بیان کرد: سود بالا و بهره بانکی غیرمنطقی و سخت‌گیری‌های جدی در پذیرش ضمانت و...سبب شده که فعالان این بخش امیدی به حل مشکلات این صنعت مهم نداشته باشند.

مومن‌آبادی از آنچه طولانی شدن بازگشت سرمایه به تجار و تولیدکنندگان گچ می‌خواند به عنوان دیگر مشکل جدی فعالان این بخش نام برد و اضافه کرد: گاهی بازگشت فروش گچ ماه‌ها و حتی چند سال به دراز می‌انجامد و این در حالی است که دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی همچون گاز، آب، برق، امور مالیاتی و...طلب خود را بروز طلب می‌کنند.

رئیس کانون زنان بازرگان استان سمنان از گچ سمنان به عنوان یک کالای مرغوب نام برد و گفت: تعدد معادن گچ یکی از مزیت‌های مهم استان سمنان است و انتظار می‌رود توجه بیشتری به این حوزه و فعالان آن شود.

ایران بعد از چین دومین تولیدکننده بزرگ گچ در دنیا است و استان سمنان که بیشترین ذخائر معدنی گچ در ایران را دارد از استان‌های مهم در تولید و عرضه گچ در کشور و منطقه است. در اهمین این ماده معدنی در استان همین بس که سمنان به تنهایی ۶درصد گچ دنیا را تولید می‌کند.

عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور و عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان معتقد است که استان سمنان به صورت عام و شهرستان‌ سمنان و سرخه به شکل خاص جایگاه نخست معادن و ذخایر گچ در کشور است.

داوود مداح در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: وجود بالغ بر ده‌ها کارخانه تولید گچ ساختمانی ،استان سمنان را به پایگاه و جایگاه اصلی تولید و فراوری گچ در کشور تبدیل کرده و این استان هم در زمینه معدن و هم در زمینه فرآوری گچ رتبه اول کشور را دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ معدن فعال گچ در محدوده سمنان وجود دارد خاطرنشان کرد: شهر سمنان به تنهایی ۶ درصد گچ دنیا و ۸۰ درصد گچ کشور را تأمین می‌کند و از این رو گچ مهمترین ماده معدنی در این استان پهناور است.


عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره افق‌های پیش روی این صنعت در استان اظهار کرد: اگر نگاه به صنعت گچ فقط تبدیل سنگ گچ به پودر گچ و کاربرد آن در ساختمان باشد جزء تثبیت وضعیت موجود حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و لذا برای ارتقاء جایگاه صنعت گچ باید به فرآورده های نوین روی بیاوریم . اگر قرار باشد جایگاه صنعت گچ استان همچنان ارتقاء یابد و درآمدزایی در این حوزه افزایش یابد لزومأ باید به سوی فرآورده های نوین حرکت کنیم.

این عضو میز کالایی گچ  کشور، ارتقاء فناوری موجود به فناوری نوین و همچنین تولید فرآورده های نوین گچی را دو راهکار برای ارتقاء جایگاه صنعت گچ عنوان کرد و افزود: لزومأ در افق بلند مدت باید به تولید فرآورده های نوین گچی نظیر پنل گچی، دیوار گچی ، دیوار گچی ضد آتش ،دیوار گچی ضد آب ،فیبر نوری گچی ،نانو گچ و ... پرداخت.

مداح با بیان اینکه صنعت گچ چندین هزار شغل در این استان ایجاد کرده ادامه داد عمده گچ تولیدی این استان به دیگر استان‌ها صادر می‌شود. ضمن اینکه با توجه به اینکه ۶ درصد گچ جهان در سمنان تولید می‌شود هرساله بخشی از گچ تولیدی استان با صدور به بازارهای جهانی برای کشور ارزآوری خوبی دارد.

به هر روی روزگار صنعتی که با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کند؛ اگر نگوییم "سیاه" که "خاکستری" است و یا لااقل "سپید" نیست چرا که مشکلات بسیاری در سال رونق تولید، گریبان‌گیر فعالان این بخش در استان است.

گزارش از: هوشنگ حبیبی-ایسنا

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار