رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری گفت که هم اکنون ۴۰ اثر تاریخی جنوب پایتخت در معرض تخریب است و نیاز به مرمت فوری دارد.
کد خبر: ۷۸۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ 14 October 2019

۴۰ اثر تاریخی ری در معرض تخریب است

به گزارش تابناک تهران، امیر مصیب رحیم‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این شهرستان ۱۹۸ اثر ملی ثبت شده دارد که استحکام ۴۰ اثر در خطر است و مرمت این آثار نیاز به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

‌وی کاروانسرای دوقلو، خانه اربابی، دژ رشکان، ارگ سلجوقی، برج نقاره‌خانه، بقعه جوانمرد قصاب و نقش برجسته چشمه علی را از آثار اولویت‌دار برای مرمت عنوان کرد.

رحیم زاده افزود: تعدادی از این آثار تاریخی نیاز به تهیه حریم و مطالعه طرح مرمت و پژوهش دارند و تعدادی نیز باید هر چه سریعتر مرمت شوند.

وی عنوان کرد: رویکرد اصلی اداره میراث فرهنگی نهادینه کردن فرهنگ حفظ و احیای آثار تاریخی با مشارکت مردم است که با این فرهنگ‌سازی مردم به عظمت هویتی و تمدنی خود پی خواهند برد.

به گزارش ایرنا، شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در حوزه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی این شهرستان است، از جمله برج و باروی ری، برج طغرل، آتشکده تپه میل، قلعه دیر و ... وجود ۳۲ بقعه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد)، امامزادگان مجاور، مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی، شیخ کلینی و... نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار