عرضه لوازم آرایشی توسط دست‌فروشان، موضوعی نگران‌کننده است که ماه‌هاست در جلسات مختلف کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور استان مطرح می‌شود و با این حال این معضل همچنان در پیاده‌روها قابل مشاهده است؛ دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم همچنان در این باب شعار می‌دهد!
کد خبر: ۷۸۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 12 October 2019

به گزارش تابناک کردستان، دستفروشی در پیاده‌روهای شهرهای کردستان معلولی است که نشان می‌دهد بیکاری و فقر اقتصادی، بسیاری را دچار استیصال و روی آوردن به آن شغل کرده است؛ این روزها دو موضوع اساسی درباره پدیده دستفروشی مطرح است، یکی نابسامانی و کریه شدن چهره شهرها و از آن مهم‌تر عرضه برخی محصولات توسط دست‌فروشان که سلامت مردم را تهدید می‌کند؛ یکی از این محصولات هم، لوازم آرایشی است.

«بابک قطبی»، معاون سابق غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، چهارشنبه هفته گذشته، 17 مهرماه 98 در کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور استان اعلام کرده بود «۹۹ درصد اجناس و محصولات آرایشی و بهداشتی دستفروشان کردستان قاچاق و تقلبی بوده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند».

در این شرایط و در حالی که «علی خداویسی»، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، ۱۵ اردیبهشت‌ماه 98 در کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور استان به صراحت گفته بود «با دست‌فروشان مواد آرایشی و بهداشتی قطعاً برخورد اساسی خواهد شد چرا که مشکلات فراوانی را برای مردم پیش خواهد آورد» در جلسه ۱۷ مهرماه 98 همان کارگروه گفته «با دست فروشان فروشنده محصولات سلامت محور برخورد شود»!

جالب است! 5 ماه بعد از جلسه اردیبهشت‌ماه کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور استان، جناب دبیر کمیسیون به جای اینکه توضیح دهد اگر «برخورد اساسی» با دست‌فروشان مواد آرایشی صورت گرفته چرا آنها هنوز در پیاده‌روها مشغول فروش این محصولات و تهدید سلامت مردم هستند، بر لزوم «اخطار دادن، ارشاد و در نهایت جمع‌آوری» این دست‌فروشان تاکید کرده است!

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نباید توضیح دهد اگر معتقد به اخطار و ارشاد است آیا در این 5 ماه اقدامی عملی انجام شده است یا خیر؛ اگر انجام شده چرا هیچ نتیجه ملموسی نداشته و اگر وعده او عملی نشده و کاری انجام نشده، دلیل امر چه بوده است؟

روشن است که ساماندهی پدیده دست‌فروشی، بویژه محصولات سلامت‌محور و از جمله وسایل آرایشی، وظیفه دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیست؛ اما از آنجا که گویا «خداویسی» 2 اسفندماه 97 عنوان کرده «بنده نخستین کسی هستم که مقصر فروش لوازم آرایشی توسط دست‌فروشان هستم»، این سطور خطاب به او تقریر شد.

راقم این سطور، از سویی مخالف بی‌نظمی و تجاوز به حقوق عامه در معابر شهری است و به هیچ وجه اعتقادی هم به برخورد قهری با همه دست‌فروشان ندارد چرا که دستفروشی را یک معلول و البته نشانه‌ای از شرایط سخت معیشت مردم می‌داند؛ بر این باوریم اگر عده‌ای از سر ناچاری و برای گذران زندگی، شغل (اگر بشود نامش را شغل گذاشت) شرافتمندانه دست‌فروشی را انتخاب کرده‌اند، راه دیگری برای به دست آوردن روزی خود پیدا نکرده‌اند؛ اما از سوی دیگر، اگر عده معدودی در قالب دست‌فروشی سلامت جامعه را تهدید می‌کنند باید متنبه شده و لااقل محصول دیگری را برای عرضه انتخاب کنند و در صورت عدم همکاری، با آنها برخورد صورت گیرد و در این مسیر از شعاردهی هم اجتناب شود.

راستی؛ درباره دبیرخانه کمیسیون نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان کردستان، از جمله درباره نحوه استخدام و بکارگیری‌ برخی افراد در آن مجموعه، ابهامات و سؤالاتی وجود دارد که در فرصت مناسب به آن خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار