پلیس فتا
تابناک مرکزی- پلیس فتا استان مرکزی برای هشتمین سال متوالی رتبه اول کشور را کسب کرد
کد خبر: ۷۸۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 07 October 2019

پلیس فتا استان مرکزی رتبه اول کشور برای هشتمین بار

به گزارش تابناک مرکزی - سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی از کسب رتبه اول کشوری طی ۸ سال متوالی از سوی این یگان خبرداد و گفت: نا آگاهی برخی کاربران اینترنتی، سهل‌انگاری و اعتماد بی‌جا به دیگران در فضای مجازی مهم‌ترین عوامل وقوع جرایم در فضای مجازی است.

سرهنگ آنقی کسب رتبه نخست طی ۸ سال متوالی توسط پلیس فتا استان در بحث کشف جرایم سایبری را از دستاورد‌های شاخص این پلیس خواند و گفت: میانگین کشف کشوری ۶۵.۵ درصد است که این شاخص در پلیس فتا استان مرکزی ۱۰۶.۹ درصد و به میزان ۴۱.۴ درصد از نرم کشوری بالاتر است.

او برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، کلاهبرداری و مزاحمت‌های اینترنتی را مهمترین جرایم حوزه فضای مجازی استان مرکزی دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین بستر‌ها برای برداشت‌های غیرمجاز، فیشینگ درگاه‌های بانکی است که یکی از اصلی‌ترین روش‌های کلاهبرداری در فضای مجازی بوده و متأسفانه هر روز شاهد به دام افتادن شهروندان هستیم.

دستگیری باند فیشینگ کار حرفه‌ای
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: یکی از کشفیات اخیری که در زمینه کلاهبرداری با روش متقلبانه صورت گرفت، دستگیری باند فیشینگ کار حرفه‌ای بود که اقدام به جعل درگاه اینترنتی خرید کرده بودند.

او بیان کرد: درگاه‌های جعلی از نظر ظاهری تفاوتی با درگاه‌های اصلی ندارند پس لازم است که کاربران توجه داشته باشند که کلاهبرداران اینترنتی از طریق ارائه نرم‌افزار‌های ممنوعه مانند صیغه یابی، لوازم و کالا‌هایی که فروش آن‌ها در کشور مجاز نیست و یا کالا‌هایی با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار، افراد را نسبت به خرید ترغیب کرده و سپس با هدایت کاربر به سمت درگاه‌های غیرمجاز از افراد کلاهبرداری می‌کنند.

از فروشگاه‌ها و سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی خرید کنید
سرهنگ آنقی عنوان کرد: مردم باید از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر اینترنتی که دارای نشان «نماد اعتماد الکترونیکی» هستند، خرید کنند و در هنگام ورود ارقام رمز و مشخصات کارت خود حتماً از صفحه‌کلید مجازی استفاده کنند و ضمن اینکه رمز کارت‌های بانکی خود را ترکیبی از اعداد و حروف انتخاب کنند و به‌شدت از استفاده از اعدادی نظیر سال تولد، شماره شناسنامه و... پرهیز کنند.

او ادامه داد: ضروری است شهروندان سامانه پیامکی حساب بانکی خود را فعال کرده و از کارت‌هایی برای خرید‌های اینترنتی استفاده کنند که مبالغ کمی در آن‌ها وجود دارد و حتی‌المقدور از یک کارت‌بانکی برای خرید‌های اینترنتی خود استفاده کنند.

از اعلام رمز بانکی با صدای بلند خودداری کنید
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به اقدام برخی از جاعلان حرفه‌ای در حوزه فضای مجازی و دایر کردن فروشگاه با نیت انجام اعمال مجرمانه اظهار داشت: این افراد به عنوان فروشنده اقدام به کپی‌برداری از کارت‌های بانکی می‌کنند، بنابراین از شهروندان می‌خواهیم کارت بانکی خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهند و یا در صورت واگذاری کارت بانکی به فروشندگان رمز آن را خود وارد کرده و از اعلام رمز آن با صدای بلند خودداری کنند.

او تأکید کرد: شهروندان درصورتی‌که کارت بانکی و رمز خود را در اختیار فروشنده‌ای قرار دادند که احتمال کلاهبرداری می‌دهند در اولین فرصت نسبت به تغییر رمز اول خود اقدام کنند.

برگزاری ۳۰۶۸ نفر ساعت کلاس آموزشی برای اقشار مختلف در استان مرکزی
سرهنگ آنقی از برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی با موضوع آسیب‌ها و مخاطرات فضای مجازی در ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، مساجد و... توسط پلیس فتا خبر داد و افزود: کارشناسان استان مرکزی اقدام به برگزاری ۳۰۶۸ نفر ساعت کلاس آموزشی برای اقشار مختلف جامعه کرده‌اند.

او سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از کاربران درخواست کرد: از مطالب آموزشی این سایت استفاده کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک و مجرمانه آن را از طریق لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری، با کارشناسان پلیس فتا در میان بگذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار