تابناک / وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رزمندگان جبهه اقتصادی کشور راه خود را از دل تحریم‌ها پیدا کرده‌اند گفت: ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی جدید در کشور نشانه شکست راهبرد تحریم‌ است.
کد خبر: ۷۸۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ 04 October 2019

تابناک / وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رزمندگان جبهه اقتصادی کشور راه خود را از دل تحریم‌ها پیدا کرده‌اند گفت: ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی جدید در کشور نشانه شکست راهبرد تحریم‌ است.

 
وزیر صنعت در رشت: توسعه واحدهای صنعتی جدید نشانه شکست راهبرد تحریم‌ است

 

رضا رحمانی عصر امروز در جلسه‌ای با فعالان اقتصادی گیلان افزایش حجم صادرات محصولاتی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و نظایر آن را نشانه شکست راهبرد تحریم دانست و اظهار داشت: دولت برای توسعه صنایع ساخت داخل و افزایش صادرات محصولات، جهت‌گیری‌های خاصی را پیش‌بینی کرده است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت موقعیت استان گیلان در شمال کشور را به عنوان استانی مرزی مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: نزدیکی آبی و زمینی گیلان به کشورهای همسایه شمالی و روسیه از طرفی و نزدیکی آن به پایتخت و بسیاری از استان‌های صنعتی ظرفیت بسیار عظیمی را برای آن ایجاد کرده که باید از آن استفاده بهینه‌تری شود.

رحمانی بحث تهاجم اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و عملیات روانی دشمن برای تثبیت استراتژی فشار حداکثری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: به اعتقاد بنده و بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران راهبرد تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است به طوری‌که آمارهای بانک جهانی نیز همین امر را تأیید می‌کند.

بیشتر بخوانید
  • قرارگاه خاتم بازوی قدرتمند دولت‌ها در شکست تحریم/صادرکننده بنزین شدیم

  • توافق جدید ایران و ترکیه برای ارتقا تبادلات به 30 میلیارد دلار با وجود تحریمها

  • اوج‌گیری واردات نهاده دام از چهار گوشه کشور در اوج تحریم/ تولید مرغ به مازاد رسید

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال 99 از حالت منفی به رشد مثبت می‌رسد گفت: در شش ماهه نخست امسال تعداد پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای صنعتی و جوازهای تأسیس صادر شده در کشور افزایش پیدا کرد که نشان می‌دهد با وجود تحریم‌ها مردم برای توسعه و ایجاد واحدهای صنعتی اشتیاق دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه کالاهای ساخت داخل را یکی از محورهای دولت و این وزارتخانه برای کاهش خروج ارز از کشور و قطع وابستگی‌ها به خارج اعلام کرد و بیان داشت: با توسعه و اجرای نهضت ساخت کالاهای داخل از هزینه کرد معادل 10 میلیارد دلار برای ورود کالاهای مشابه خارجی به کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

رحمانی اجرای نهضت ساخت کالاهای داخل در حوزه محصولات پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، مخابراتی، صنایع خودرویی، مواد معدنی و نظایر آن را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بر اساس محاسبات انجام شده اگر واردات کشور معادل یک میلیارد دلار کاهش پیدا کند 50 هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید با تمام توان در مسیر ایجاد اشتغال تلاش شود ایجاد هر شغل را به مثابه اجرای یک پروژه قلمداد کرد و افزود: بسیاری از مواد و محصولاتی که در استان گیلان تولید می‌شود و طرح‌های توسعه و واحدهای صنعتی جدید آن‌ها امروز افتتاح و به بهره‌برداری رسید در سنوات گذشته از خارج کشور وارد می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه اجرای نهضت کالاهای ساخت داخل نیاز به هیچ قانون، بخشنامه و ابلاغیه‌ای ندارد خاطرنشان کرد: باید توانمندی‌های خود را در کشور شناسایی و باور کنیم زیرا به گفته مقام معظم رهبری تولید و ایجاد اشتغال از جمله کارهای مقدسی است که به ویژه در شرایط فعلی باید تقویت شود.

رحمانی صادرات و افزایش حجم آن را از دیگر محورهای مهم فعالیت دولت برای رسیدن به رونق تولید ذکر کرد و اظهار داشت: از اتاق بازرگانی، سازمان صمت، اتاق تعاون و دیگر تشکل‌های مرتبط در همین زمینه انتظار دارم تعامل بهتری با اتاق مشترک ایران و روسیه داشته باشند زیرا این بخش ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور و استان است.

وی پیشران سیاست‌های دولت برای تحقق رونق تولید را صادرات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ایران اسلامی با 15 کشور مرز مشترک دارد از طرفی میزان واردات این کشورها سالانه معادل هزار و 300 میلیارد دلار تخمین زده شده است در حالی‌که سهم ایران از این حوزه حدود 2 درصد یعنی نزدیک به 24 میلیارد دلار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دو برابر کردن سهم صادرات ایران با کشورهای همسایه را به عنوان هدف اصلی دولت مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در این حوزه روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر در وهله نخست مدنظر ما است که باید برای افزایش سهم صادرات کشورمان به این مناطق تمهیدات لازم را اتخاذ کنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز صادرات را توجیه‌پذیر و قاچاق کالاها را توجیه ناپذیر کرده است تصریح کرد: پیوستن ایران به جمع کشورهای معاهده اوراسیا موفقیت بسیار بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شود که نشان داد با وجود تمام تحریم‌ها و تبلیغات مسموم و منفی دشمن، ایران در انزوا به سر نمی‌برد.

وی عضویت شش کشور در معاهده اوراسیا و احتمال پیوستن کشورهای بزرگی نظیر هند به این پیمان اقتصادی را مورد توجه قرار داد و افزود: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشورمان نگرانند که با پیوستن ایران به این معاهده روند واردات کالاها به کشور تسهیل می‌شود در حالی‌که اگر بخواهد تأثیری روی کالاهای ساخت داخل بگذارد جلوی آن را می‌گیریم.

رحمانی از احیاء صنعت پوشاک استان گیلان و اعطای تسهیلات بانکی به این استان در حوز‌های پوشاک، لوازم خانگی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی خبر داد و ابراز داشت: تأمین کالاهای اساسی نظیر برنج برای دولت از اهمیت زیادی برخوردار است اما برای توزیع به موقع آن‌ها و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان برنامه مشخصی داریم.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت حفظ ذخایر استراتژیک کشور از محصولاتی نظیر برنج و گندم را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: برداشتن تعرفه 4 هزار و 200 تومانی واردات چای گامی مثبت در زمینه حمایت از تولیدکننده داخلی محسوب می‌شود و در حال حاضر تعرفه واردات آن بیش از 11 درصد افزایش یافته که به نفع تولیدکننده است. 

وی فعال کردن شوراهای حل اختلاف تخصصی برای حل و فصل امور قضایی فعالان اقتصادی را یکی دیگر از اقدامات مثبت دولت ذکر کرد و بیان داشت: فضای کسب و کار باید تسهیل شود تا کارها در مسیر و جریان خودشان هدایت شوند و راهبرد یاد شده یکی از راه‌های مقابله مؤثر با تحریم‌های ظالمانه به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار