فرماندار خوی گفت : اعطای جایزه ملی شمس تبریزی به برگزیدگان علمی ، فرهنگی همایش بین المللی شمس و مولانا انگیزه پژوهشگران برای فعالیت را بیشتر می کند .
کد خبر: ۷۸۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸ 30 September 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی پنجمین همایش بین المللی شمس و مولانا امروز یکشنبه هفتم مهرماه ۹۸ با حضور عاشقان ادب و عرفان اسلامی ، شمس شناسان ، سفیر ترکیه در ایران ، اساتید دانشگاه های داخلی و چندین کشور خارجی ، مسئولین استانی ، شهرستانی و خبرنگاران داخلی و خارجی در فرمانداری خوی آغاز بکار کرد .
سید محمد عابدی رئیس هیئت مدیره تولیت شمس تبریزی و فرماندار خوی در مراسم پنجمین همایش بین المللی شمس گفت :
پنجمین همایش علمی شمس و مولانا را در حالی آغاز می کنیم که پژوهشگران ، مشتاقان عرفان اسلامی و خوشه چینان معرفت از سراسر کشور و چند کشور خارجی با ارائه مقالات خود ، شمع اندیشه ورزی در این حوزه را افروخته تر داشته اند .
عابدی افزود : بیش از ۲۵ سال از اثبات قرار داشتن آرامگاه شمس تبریزی در خوی توسط اساتید ی چون دکتر محمدامین ریاحی و دکترمحمد علی موحد می گذرد با این حال انسجام و هدفمند شدن فعالیت های فرهنگی و علمی این حوزه به ۸ سال پیش بر می گردد .که با تبیین هیات امنا تولیت شمس تبریزی به ریاست مقام عالی استان ، این فعالیت ها هماهنگ تر و منسجم تر طراحی و پیگیری شده است .

فرماندار خوی تاکید کرد : ️ یکی از رویکرد های اصلی هیئت مدیره، معرفی بیش از پیش آرا و اندیشه های شمس تبریزی بوده است که در نظر داریم در اجرای قول مساعد مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سال گذشته، برای سرعت دادن، کیفیت بخشیدن و عمق دادن به مقالات و تولید آثار فاخر علمی، اعطای «جایزه ملی شمس تبریزی» را از سال آینده عملیاتی کنیم تا بدین وسیله بهترین اثر تولید شده و یا بیشترین خدمات علمی صورت گرفته در این خصوص از سراسر جهان مورد معرفی و قدردانی قرار گرفته و انگیزه پژوهشگران برای فعالیت بیشتر شود.

عابدی خاطر نشان کرد : ️از جمله برنامه های پیش بینی شده در مصوبات هیئت مدیره این موسسه، برگزاری جشنواره هنری و همایش های علمی سالیانه است که جشنواره های هنری در فاصله عید قربان تا غدیر همزمان با دهه امامت و ولایت وهمایش های علمی همزمان با روزهای ملی شمس تبریزی و مولانا در شهرستان خوی برگزار شده اند.

وی ادامه داد : ️جشنواره امسال در سه حوزه شعر، موسیقی و تایپوگرافی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور با شکوه هر چه تمام تر برگزار شد و گزارشهای خبری و تصویری آنها علاوه بر رسانه های داخلی در خبرگزاری های خارجی نیز بازتاب یافت.

سید محمد عابدی تصریح کرد : ️ تلاش شده است برنامه های پیش بینی شده برای معرفی اندیشه و آرامگاه شمس تبریزی علاوه بر فضای دانشگاهی و علمی داخلی، در فضای بین الملل نیز منعکس شود که از ان جمله میتوان به همکاری با موسساتی مانند یونسکو، ثبت همایش در پایگاه استنادی جهان اسلام و حضور خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی خارجی اشاره کرد.

عابدی اضافه نمود : ️دعوت از افرادی همچون دکتر دریا اورس که علاوه بر داشتن سمت سیاسی به عنوان سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران، خود از اساتید زبان و ادب فارسی و پژوهشگران این حوزه محسوب می شوند نیز در این راستا بوده است. مخصوصا اینکه سفیر ترکیه با اندیشمندان خوئی آشنایی داشته و آثاری از دکتر عباس زریاب خوئی را به ترکی استانبولی ترجمه کرده اند که مایة خوشحالی است.

فرماندار خوی در پایان سخنان خود گفت : ️امیدواریم حضور دکتر دریا اورس سفیر ترکیه در ایران در این همایش علمی و دارالقرار شمس تبریزی سر منشاء همکاری های بیشتر و عمیق تر فرهنگی بین دو ملت ایران و ترکیه بوده و موجب معرفی هر چه بیشتر این دو میراث مشترک معنوی در سراسر جهان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار