گزارش از چرایی بالا بودن نرخ اجاره‌بها در شهر بندرعباس؛
بندرعباس یکی از گران‌ترین شهرهای کشور در حوزه بهای مسکن است که حباب قیمتی در ملک‌های لاکچری در این شهر بیشتر به چشم می‌خورد و حتی پویش «نه به اجاره خانه‌های نامتعارف» نتوانست قیمت این املاک را به قیمت واقعی نزدیک‌تر کند.
کد خبر: ۷۸۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ 01 October 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان، بندرعباس یکی از گران‌ترین شهرهای کشور در حوزه اجاره بها و بهای مسکن است. برخی دلیل این امر را موقعیت استراتژیک جغرافیایی و وجود صنایع بزرگی همچون فولاد، کشتی‌سازی، پالایشگاه و… بر می شمارند که باعث مهاجر پذیر شدن این شهر و تقاضای بالا برای اجاره و خرید مسکن شده است.

حباب قیمتی دور خانه‌های لاکچری بندرعباس
 

عده ای دیگر نیز دلالان را که با خرید واحدهای خالی و جلوگیری از فروش آن باعث بهم ریخته شدن بازار و در نتیجه افزایش تقاضا و کاهش عرضه شده‌اند، مسببان اصلی این مشکل می دانند. در این شرایط دلالان بالا رفتن قیمت مسکن را نشانه رفته اند و بهای آن را باید مصرف کننده پرداخت کند. البته شایان ذکر است که این قاعده برای تمام کشور حکم فرماست و تنها مختص بندرعباس نیست.

راهکاری به نام تعیین مالیات بر خانه‌های خالی

کارشناسان حوزه مسکن راه مقابله با این ترفند دلالان را تعیین مالیات بر خانه‌های خالی می دانند، که قانون مالیات بر خانه های خالی، در اصلاحیه سوم قانون مالیات‌های مستقیم در تیرماه ۱۳۹۴ و در قالب ماده ۵۴ به قانون اضافه شد. همچنین براساس تبصره ۷ ماده ۱۶۹ همان قانون نیز مقرر شد وزارت راه و شهرسازی حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۹۴ سامانه ملی املاک و اسکان را به ‌عنوان پیش‌نیاز حیاتی اخذ مالیات از خانه‌های خالی راه‌اندازی کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی چهار سال اخیر این وزارتخانه اقدام عملی در این زمینه انجام نداده و مشخص نیست چه دستانی پشت پرده است که از اجرایی شدن این قانون، ممانعت به عمل می آورند.  ظاهرا این قانون مانع از احتکار و سود جویی افراد منفعت طلب می شود؛ البته کارشناسی در این  خصوص در حوزه کاری ما قرار نمی گیرد اما محرز است که قربانیان اصلی این سوداگری ها قشر جوان و عمدتا قشر کم درآمد جامعه هستند.

اپیکیشن هایی که بلا شده اند

برخی از مشاورین املاک و صاحبان بنگاه های معاملاتی وجود آپلیکیشن هایی همچون دیوار، شیپور و… را در رواج این بی‌ثباتی و افزایش سوداگرایی‌ها بی‌تاثیر نمی دانند و خواهان ذکر نشدن قیمت خانه‌ها در فضای مجازی هستند. اما آن طور که از ظواهر پیدا است افسار قیمت مسکن از دست همگان در رفته است و همه چیز دست به دست هم داده تا این کالای اساسی و اولین نیاز بشری، کم‌کم به یک کالای لوکس که هر کس توان خرید آن را ندارد، تبدیل شود.

آغاز پویش «نه به اجاره خانه های نامتعارف» از بندرعباس

در راستای تلاش برای کاهش بهای مسکن در بندرعباس به تازگی پویشی به نام «نه به اجاره خانه های نامتعارف» به راه افتاد که در مدت زمان کوتاهی توانست برخی از کلان شهرهای کشور را با خود همراه کند.
امید رنجبر رئیس اتحادیه املاک، اتومیبل و پارکینگ داران، در راستای پویش «نه به اجاره خانه های نامتعارف» و تاتیرات این پویش بر اجاره و قیمت ملک در بندرعباس، بیان کرد: خوشبختانه این پویش با استقبال خوب مردم رو به رو شده است و علاوه بر بندرعباس و قشم، کلان شهرهایی همچون تهران و تبریز نیز به این کمپین پیوسته اند.
وی با بیان اینکه گرانی ها یک شبه به وجود نیامده اند که با یک پویش از بین بروند، اظهار داشت: مسائل فراوانی در گرانی ملک و مسکن دخیل هستند؛ ما به تنهایی نمی توانیم این موضوع را ساماندهی کنیم و دولت باید مستقیم برای حل این موضوعات ورود پیدا کند.

انتظار استقبال ساختمان‌سازها را نداریم

وی ادامه داد: البته ماهم نباید انتظار داشته باشیم که مالکان و ساختمان سازها خیلی از این طرح استقبال کنند؛ البته ناگفته نماند که برخی از صاحبان ملک بر حسب انسانیت و اخلاقیات همکاری می کنند و قیمت مناسب و منصفانه ای برای ملک خود در نظر می گیرند.
رنجبر با بیان این که در این مدت کوتاه از شروع این کمپین نرخ اجاره بها و خرید ملک متعارف‌تر شده است، اذعان داشت: به طور مثال کاهش یک میلیونی قیمت ملک به ازای هر متر در بلوار ۱۲ فروردین و کاهش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی در محدوده بلوار امام حسین و خواجه عطا مشهود است و در برخی محدوده ها حدود ۹۰۰ تا یک میلیون کاهش قیمت را مشاهده می کنیم.

حباب قیمتی دور املاک لاکچری بندرعباس

رئیس اتحادیه املاک بندرعباس ضمن اشاره به این که حباب قیمتی در ملک‌های لوکس و لاکچری بیشتر به چشم می خورد، اظهار کرد: در مسکن های ارزان تر از جمله مسکن های شهرک پیامبر اعظم که قبلا با ۸۵ میلیون به فروش می رسید، بهای آن تا ۱۸۰ میلیون افزایش پیدا کرد که خوشبختانه در این پویش به قیمت واقعی تر ۱۳۰ میلیون، قیمت گذاری شد.
وی ابراز امیدواری که قیمت ها باز هم شکسته می شوند و ملک به نرخ واقعی خود نزدیک شود.
وی افزود: نبود ثبات در بازار باعث می شود سازنده ها تصمیم بگیرند، به جای ساخت و ساز، سرمایه خود را در بانک نگه دارند تا بازار مصالح و سایر هزینه ها به ثبات برسد، در نتیجه ساخت و سازی صورت نمی گیرد و عرضه کم می شود، این مسائل دست به دست هم می دهند تا ما شاهد ایجاد تورم در این صنف باشیم.

بی‌عملی بخش دولتی

رئیس اتحادیه املاک، اتومیبل و پارکینگ‌داران بندرعباس با اشاره به استقبال فرمانداری بندرعباس و سازمان صنعت و معدن استان خاطرنشان کرد: عملا بخش دولتی کمکی به این پویش نکرده است.
رنجبر ازبخش دولتی خواست این پویش را حمایت کنند و در این باره اذعان داشت: دولت باید خانه‌های خالی را شناسایی و بابت آن‌ها مالیات دریافت کند تا مالکان مجبور به اجاره دادن ملک خود شوند.
وی از دولت خواست از مالکان و سازنده ها حمایت کند و بسته های حمایتی در اختیار آن ها قرار دهد تا اقدام به ساخت و ساز کنند و عرضه مسکن افزایش یابد.
وی در پایان از مردم خواست هنگام انعقاد قرار داد حتما با فرد آگاه به امور مشورت کنند و از املاکی ها بخواهند کارت مباشرت یا پروانه کسب خود را به آن‌ها نشان دهند و حتما قرارداد هولوگرام دار بنویسند.

امید واهی

علی رغم تمام تلاش هایی که برخی برای کنترل بازار مسکن داشته اند اما تحقیقاتی میدانی ما از بانگاه داران و گفت و گو با شهروندان در سطح شهر موید این نکته است که پویش «نه به اجاره خانه های نامتعارف» تاثیر چندانی بر کاهش اجاره مسکن نداشته و بنرهای نصب شده بر سردر املاکی‌ها تنها نماد امیدی واهی است برای مراجعه کنندگان در جست و جوی مسکن. البته نمی توان تاثیری اندکی که این پویش بر بهای فروش خانه ها داشته را نیز نادیده گرفت اما آنچه جامعه به آن نیاز دارد؛ ایجاد شرایط مطلوب در بازار اجاره مسکن و افزایش قدرت خرید اقشار کم درآمد و متوسط است./دلفین
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
اجاره بهای سنگین مشکل شهرهای کوچک هم هست ومختصص یکی دو تا شهر بزرگ نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار