مدیرکل محیط زیست البرز از وجود ۱۱ غار درجه یک با ارزش حفاظتی بالا در استان خبر داد.
کد خبر: ۷۸۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 26 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ فردین حکیمی اظهار کرد: غارها به وسیله عوامل زمین شناختی از جمله فرسایش آبی، نیروهای تکتونیکی، میکروارگانیسم‌ها ، اثرات جوی و ... شکل می‌گیرند.

وی ادامه داد: این پدیده‌های طبیعی علاوه بر ارزش‌های زمین شناختی و طبیعی، به عنوان زیستگاه‌های بسیار حساس و منحصر به فرد، محل زیستی گروه‌های مهمی از حیات وحش از جمله خفاش‌ها که نقش به سزایی در تعدیل جمعیت حشرات، گرده افشانی گونه‌های گیاهی و دفع آفات دارند، به شمار می‌آیند.

وی توضیح داد: غارها فضای زندگی گونه‌هایی از جانوران هستند که با محیط تاریک، مرطوب و با دمای پایین اخت گرفته‌اند و خارج از این فضا قادر به ادامه حیات نیستند.

حکیمی اظهار کرد: به جز این نباید نقش غارها در ارتباط با منابع آبی زیرزمینی را نادیده گرفت به همین دلیل محیط زیست طی سال‌های گذشته حساسیت ویژه‌ای نسبت به حفظ و نگهداری از این پدیده‌های طبیعی به خرج می‌دهد.

وی اظهار کرد: تا کنون در البرز ۷۶ دهانه غار معرفی شده که ۱۱ مورد از آنها جزو غارهای درجه یک و با ارزش حفاظتی بالا هستند.

این مسئول اظهار کرد: غار یخ مراد، سپهسالار، میدانک، بادامستان، پنجلی، حولی زرد و کله سنگ تعدادی از این غارهای درجه یک البرز هستند.

وی افزود: از میان این غارها، غار یخ مراد به واسطه ارزش‌های علمی، زمین شناسی ، تاریخی و ... قرار است به عنوان اثری ملی- طبیعی به ثبت برسد که پیگیری لازم در این خصوص در حال انجام است.

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: با این اقدام تاثیرعوامل انسانی و غیر ضروری در ادامه حیات این غار ختثی می‌شود و با دقت بیشتری از این پدیده طبیعی حفاظت خواهد شد.

برچسب ها: محیط زیست ، غار ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار