تابناک از جلسه بازآفرینی شهری با حضور معاون وزیر راه گزارش می دهد
در ادامه این نشست سخنان معاون وزیر راه و رئیس سازمان بازآفرینی شهری کشور به نوع درخواست های مدیران واکنش نشان داد و از آن ها خواست مدیر هزینه نباشند و به فکر کسب درامد و تولید ثروت باشند و منتظر پول های مفت نفتی نباشند چرا که اگر با چنین تفکری مدیریت کنند اگر تمام شیرهای نفتی را هم برویشان باز کنند به نتیجه نمی رسند.
کد خبر: ۷۸۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ 25 September 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، قبل از ظهر امروز جلسه باز آفرینی شهری استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور ، معاون وزیر راه و شهرسازی ، اعضای شورا به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در این نشست ابتدا برخی از اعضا از جمله فرماندار بویراحمد ، رئیس شورای شهر یاسوج و شهردار یاسوج به بیان برخی مشکلات شهر یاسوج و انتظار خود از معاون وزیر نیرو پرداختند.
25 درصد معابر یاسوج خاکی است
فرماندار بویراحمد که باید ظرف 3 تا 5 دقیقه مشکلات شهر یاسوج را بیان می کرد ، گفت : یاسوج یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای ایران است که به دلیل حاشیه نشینی گسترده تاکنون نتوانسته است توسعه پیدا کند.
شاهرخ کناری افزود : هم اکنون 25 درصد از معابر شهر یاسوج خاکی است که برای مرکز استان آمار خوبی نیست ضمن اینکه نارضایتی شدیدی هم در میان شهروندان وجود دارد.
کناری ادامه داد : در بیشتر کلان شهرها خودیاری ها و کمک های مردمی یکی از مهمترین منابع تامین کننده توسعه زیر ساخت های شهری است اما در یاسوج و دیگر شهرهای استان به دلیل فقر زیاد مردم دسترسی به چنین منابع درآمدی محدود است.
کناری در ادامه سه موضوع مهم در خصوص توسعه شهر یاسوج را به عنوان مهمترین موضوعات مطرح کرد.
وی به مشکلات خیابان ورودی آبشار یاسوج یا همان خیابان جمهوری اشاره کرد و گفت : در زمان هایی جمعیتی که وارد شهر یاسوج می شود از کل جمعیت استان بیشتر است که عمده این جمعیت مسافرانی هستند که قصد ورود به آبشار یاسوج را دارند اما بحث تعریض خیابان جمهوری که ورودی آبشار است به علت ناتوانی در تملک املاک مسیر هنوز بدون تغییر باقی مانده است که انتظار می رود در این زمینه همکاری بیشتری از طرف وزارت راه و دولت شود.
کناری افزود : همه پارک های شهر یاسوج در اطراف رودخانه بشار هستند که همین عامل باعث شده است روزانه و در ساعاتی مشخص نزدیک به 100 هزار نفر از مردم شمال شهر برای تفریح از مسیرهای درون شهر برای رسیدن به این پارک ها تلاش کنند در صورتی که با وجود رودخانه مهریان در شمال شهر می توان با احداث پارک های تفریحی در محل از این همه تردد جلوگیری کرد.
وی نکته پایانی را به موضوع تامین زمین مسکن امید اختصاص داد و گفت : هیچگونه اعتباری برای خرید زمین مسکن امید نداریم و دستگاه هایی هم که قرار بود بنابر خود اظهاری زمین های مازاد را در اختیار ما قرار دهند تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده اند.
پژمان : مدیران هزینه ، به دنبال پول مفت نفت نباشند / نسخه تاجگردون برای سه شهر بزرگ استان / خبر خوش مسکن مهری استاندار + فیلم
 
تقاضای رئیس شورای شهر یاسوج از نمایندگان استان
در ادامه خوبانی رئیس شورای شهر یاسوج هم طی سخنانی گفت : ما منتخب مردم هستیم پس باید از حقوق ان ها هم دفاع کنیم .
وی افزود : اقدامات دولت در کل کشور خوب است اما شهر یاسوج با این همه مشکلات از محرومیت هم رنج می برد . در شهری مانند گچساران منابع نفتی وجود دارد که می تواند کمک کار توسعه شهر باشد اما در شهر یاسوج هیچ منبع خاصی وجود ندارد.
خوبانی ادامه داد : با توجه به مهاجرت بی رویه به شهر یاسوج و رعایت نشدن اصول شهری در توسعه حاشیه های شهر و زیر ساخت ها اکنون با انبوهی از مشکلات مواجهیم .
رئیس شورای شهر یاسوج ، مهمترین مشکل شهر یاسوج را موضوع خیابان جمهوری عنوان کرد و بیان کرد : خیابان جمهوری یا همان ورودی آبشار یاسوج و لزوم تعریض آن با توجه به بحث تملک مغازه ها و زمین مالکین باید بودجه ای ملی برای این کار در نظر گرفته شود لذا از هر سه نماینده استان تقاضا داریم که در خصوص تامین این اعتبار تلاش کنند.
خوبانی در پایان گفت : از شهرداران و شهردار یاسوج می خواهیم بسترها برای توسعه را آماده سازی کنند چرا که الان در همین شهر یاسوج در برخی مناطق بسترها را هنوز اماده نکرده اند.
شهرداران گچساران و دهدشت هم در این نشست دقایقی سخن از مشکلات شهرهای خود گفتند که البته شهردار دهدشت از انجام نشدن هیچ کاری در این شهر در موضوع بازآفرینی شهر انتقاد کرد.
13 تعاونی خسارت بار برای یاسوج
نستهن مقدم با بیان اینکه شهر را شهروند می‌سازد و مسئولان هماهنگ‌کننده هستند، اظهار داشت: برای ارتقاء سطح زندگی مردم باید آنها را در همه عرصه‌های مدیریت شهری مشارکت دهیم.
شهردار یاسوج افزود: تعاونی‌های 13 گانه یاسوج که در گذشته شکل گرفتند بیشترین خسارت را به توسعه درست شهری وارد کردند.
مقدم عنوان کرد: علاوه بر این، دستگاه‌های اجرایی اقدام به فروش زمین‌های خود می‌کنند و در نتیجه آن، شهروندان برای زمین‌هایی تقاضای پروانه می‌کنند که هنوز طرح تفکیک ندارند.
وی با بیان اینکه از حضور گردشگران در شهر یاسوج چیزی عاید این شهر نمی‌شود، گفت: در اعیاد و مناسبت‌های مختلف با ورود 600 هزار تا حدود یک میلیون گردشگر به یاسوج روبرو هستیم اما زیرساخت‌های لازم برای اینکه این مسأله را به فرصت تبدیل کنیم ایجاد نشده است.
شهردار یاسوج با تاکید بر اینکه باید مدت حضور گردشگران را در شهر یاسوج افزایش دهیم تا کسبه ما رونق پیدا کنند، ابراز کرد: باید در بحث سرمایه‌گذاری در شهر یاسوج از مدل‌های موفق کشوری استفاده کرد تا مواهب خدادادی این شهر بیهوده استفاده نشود.
مقدم به حمل و نقل عمومی شهر یاسوج اشاره کرد و ادامه داد: حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های ما معیوب و فرسوده است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.
پیشنهادات تاجگردون برای سه شهر بزرگ استان
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با گلایه‌مندی از کم‌کاری مسئولان استانی در رابطه با بافت تاریخی دهدشت، گفت: بعد از گذشت ۶ ماه هنوز کار جدی در زمینه ساماندهی این بافت شروع نشده است در حالی که منابع اعتباری هم وجود دارد.
غلام‌رضا تاجگردون هم در این نشست اظهار داشت: مسائل این استان متراکم و پیچیده بوده و حل آنها ساده نیست و در این میان بیش از بحث اعتباری، بحث این است که از چه روش‌هایی، مشکلات را حل کنیم.
وی با بیان اینکه هر جا بتوان از ظرفیت‌های ملی استفاده کرد کمک می‌کنیم، به مشکلات شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: شهر یاسوج 130 هزار جمعیت دارد اما با احتساب جمعیت حاشیه‌نشین آن باید به 240 هزار نفر خدمات ارائه شود که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات آبشار یاسوج، عنوان کرد: این مکان گردشگری 40 سال است که همین ورودی را دارد و در این 40 سال تغییر چندانی نکرده است.
تاجگردون با بیان اینکه ما گیرهای ساماندهی مدیریتی در استان داریم، گفت: باید به جای قرار دادن یک لیست بلندبالا از پیشنهادات پیش روی مسئولان کشوری، یکی یا دو طرح شاخص را پیشنهاد دهیم که اثر تکاثری در بهبود وضعیت شهر داشته باشند.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خطاب به فرماندار بویراحمد و شهردار یاسوج گفت : به نظر من شما باید یک یا دو طرح مهم را در این نشست مطرح کنید و به جد پیگیر حل آن باشید تا به سرانجام برسد.
وی در رابطه با مشکلات شهر دهدشت هم گفت: شهر تاریخی دهدشت متعلق به عصر صفویه است اما ما تاریخ چند صد ساله را رها کرده و خودمان را درگیر معضل تعدادی دکه 20 تا 30 ساله می‌کنیم در حالی که اگر مشکل بافت تاریخی را حل کنیم دکه‌ها خودبخود جمع می‌شوند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با گلایه‌مندی از کم‌کاری مسئولان استانی در رابطه با شهر تاریخی دهدشت، گفت: بعد از گذشت 6 ماه هنوز کار جدی در زمینه ساماندهی این بافت شروع نشده است در حالی که منابع اعتباری هم وجود دارد.
پژمان : مدیران هزینه ، به دنبال پول مفت نفت نباشند
اما در ادامه این نشست سخنان معاون وزیر راه و رئیس سازمان بازآفرینی شهری کشور به نوع درخواست های مدیران واکنش نشان داد و از آن ها خواست مدیر هزینه نباشند و به فکر کسب درامد و تولید ثروت باشند و منتظر پول های مفت نفتی نباشند چرا که اگر با چنین تفکری مدیریت کنند اگر تمام شیرهای نفتی را هم برویشان باز کنند به نتیجه نمی رسند.
معاون وزیر راه گفت: اقتصاد نفتی مدیران را تنبل و بد عادت کرده به شکلی که کسی به فکر درآمد‌زایی نیست.
محمد پژمان با اشاره به مشکلات و خواسته‌های استان در زمینه بازآفرینی شهری خطاب به مسوولان اظهار کرد: دردهای استان در بازآفرینی شهری قدیمی و عمیق است راه‌حل‌هایی برای درمان این مشکلات وجود دارد که به نظرم گره‌گشا نیستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مدت سه دهه در همه زمینه‌ها تجربه دارم گفت: برای برون رفت مناطق محروم از مشکلات بازآفرینی شهری می‌توانیم از درآمدهای نفتی و مالیاتی مبلغی به استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دهیم اما راه برون رفت از مشکلات این نیست و وضعیت کنونی بهبود نمی‌یابد.
وی با اشاره به تحریم‌های نفتی ایران و مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد: امروزه دشمنان ما را تحت فشار و در مضیقه قرار داده‌اند و همین باعث شده درامد نفتی نداشته باشیم اما باید بپذیریم که کاری نمی‌شود انجام داد یا در فکر درآمدی غیر از درآمد نفتی باشیم.
این مسوول با بیان اینکه هر جایی که خودباوری داشتیم وبه ظرفیت خودمان و مردم تکیه و اعتماد کردیم تحول ایجاد شد، افزود: در زمان جنگ یک اسلحه و گلوله ساده برای ایستادگی در مقابل دشمن تا دندان مسلح و ۸۰ کشوری که تمام دستاورد را برای شکست ایران به همت گذاشتند بودید نداشتیم اما آن روزها به حدی ایستادگی و مقاومت کردیم که امروز بهترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها توسط بچه‌های ایرانی ساخته می‌شود.
وی با بیان اینکه همه مدیران ظرفیت‌های خود را پای کار بیاورند خاطرنشان کرد: ما مدیران دولتی عادت کردیم پولی برایمان بفرستند هزینه کنیم، مدیران ما مدیران هزینه‌ای هستند نه مدیران درآمد.اقتصاد نفتی مدیران را تنبل و بد عادت کرده به شکلی که کسی به فکر درآمد نیست.
مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری کشور با اشاره به مشکلات کشورهای اروپایی دارای درآمد نفتی گفت: حتی کشورهای اروپایی وابسته به درآمد نفتی بدترین اقتصاد را دارند و به جز چند کشور همه مصیبت‌زده هستند‌، باید به فکر درآمدی غیر از درآمد نفتی باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه‌گذاری، درآمدزائی و ثروت‌آفرینی در شهرها اشاره کرد و گفت: باید به فکر درآمدزائی باشیم تا دولت در مناطقی که دهک‌های پایین نیازمند کمک هستند آنجا وارد شود و کمک کند که در شهر یاسوج فرصت ایجاد درآمد و ثروت با توجه به وضعیت گردشگری و اقبال مردم از این شهر فراهم است.
پژمان با بیان اینکه درآمد نفتی راه برون رفت از مشکلات نیست، گفت: سال‌های قبل به این استان سفر کردم و امروز که دوباره به یاسوج آمدم آبشار آن هیچ تغییری نسبت به سال‌های گذشته نداشته که توصیه می‌کنم با کمک بخش خصوصی به دنبال تحول در این شهر باشید.
این مسوول با بیان اینکه بزرگترین پروژه کشور رفع موانع تولید و کسب و کار است، گفت: چقدر در این زمینه گره ایجاد کرده‌ایم که بزرگترین پروژه ما رفع این موانع است. حتی شهرداری‌ها بزرگترین گرفتاری را برای مردم درست می‌کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی به خواسته مسوولان شهرستان بویراحمد در خصوص تعریض خیابان جمهوری اشاره کرد و گفت: بخشی از خیابان جمهوری را اگر تعریض کردیم برای سایر خیابان تحلیل زیست محیطی اجازه ادامه کار را نمی‌دهد و نمی‌توانیم درختان را قطع کنیم.
وی با بیان اینکه شرکت بازآفرینی شهری کشور اختیارات خود را به مقامات استانی تفویض می‌کند، گفت: از سازمان ملی زمین و مسکن مبلغی طلبکار هستیم که بخشی از این دارایی را به عنوان تنخواه در اختیار استان قرار می‌دهیم تا کار کنند و مشکلات مردم را حل و فصل کنند.
این مسوول با اشاره به اینکه ثروت دولت کم نیست، گفت: ادارات از منابعی که در اختیار دارند استفاده کنند برای ایجاد مسکن امید به زمین نیاز است که ادارات اراضی مازاد خود را برای ساخت مسکن بدهند.
وی در خصوص توزیع قیر رایگان به شهرداری‌ها گفت: منابع قیر 4 میلیون تن بود که کاهش پیدا کرد اما مقداری قیر در استان قرار می‌دهیم و شهرداران و مسوولان برای توزیع به جمع‌بندی برسند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جمع‌بندی سخنان خود آمادگی این شرکت برای حمایت از طرح‌های مطالعاتی منجر به تولید ثروت، سرمایه و درآمد را اعلام کرد و گفت: پروژه‌های چند صد واحدی در سطح استان ایجاد می‌شود.
پنجمین استانی که پرونده مسکن مهر را می بندد
آخرین مسئولی که در این نشست به بیان نکته نظرات خود پرداخت ، طبق معمول جلسات رئیس جلسه بود که در این نشست ریاست بر عهده استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود.
حسین کلانتر با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در رونق اقتصادی کشور، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی اقتصاد مقاومتی استفاده از فرصت‌های جدید برای تغییر شرایط از وضع کنونی به وضعیت مطلوب است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: بحث بازآفرینی شهری اتفاق خوبی است که در استان شروع شده و با اجرای این پروژه‌ها تحول کیفی چشمگیر در زندگی مردم ایجاد می‌شود.
کلانتری با بیان اینکه دولت برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری تسهیلات ارزان‌قیمت و کمک‌های یارانه‌ای فراهم کرده، گفت: بازآفرینی بافت‌های فرسوده طرح ماندگاری است که باید آن را در استان تکمیل کنیم و می‌تواند برای سایر نقاط کشور الگو باشد.
وی به پروژه‌های مسکن مهر استان اشاره داشت و ابراز کرد: اکثر واحد‌های مسکن مهر استان تحویل داده شده و بخشی نیز در حال تحویل است و احتمالا پنجمین یا ششمین استان کشور باشیم که بتوانیم پرونده مسکن‌های مهر را ببندیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: باید در مسیر تغییر نگرش، حمایت و تولید ثروت جدید در استان حرکت کنیم و دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه هماهنگ عمل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار