کد خبر: ۷۸۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲ 25 September 2019

فرید اردیخانی با اشاره به قرارگیری دانش آموزان در سنین رشد گفت: این امر می طلبد که والدین توجه بیشتری به تغذیه دانش آموزان بویژه در ساعات حضور و فعالیت آنها در مدرسه داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات بسیار تغذیه ای در میان دانش آموزان گفت: بر پایه نتایج بدست آمده از مطالعات متعدد صورت گرفته بر روی دانش آموزان، در حال حاضر مشکلات تغذیه‌ای زیادی گریبانگیر درصد بالایی از دانش آموزان در مقاطع مختلف سنی است که بر میزان بروز بیماریهای غیرواگیر در سنین بالاتر تاثیرات تعیین کننده‌ای دارد.

اردیخانی به برخی عادات نامناسب تغذیه ای دانش آموزان اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی دانش آموزان از خوردن صبحانه ممانعت می کنند که این امر موجب ایجاد اختلالاتی از جمله چاقی یا لاغری در دوران بزرگسالی آنها خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه دسته‌ای دیگر از دانش آموزان به مصرف شیر و دیگر فرآورده های لبنی بی توجه هستند و این درحالی است که این گروه مواد غذایی مهمترین و بهترین منبع تامین کننده کلسیم مورد نیاز رشد استخوانی است.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: همچنین برخی دانش آموزان مصرف روزانه تخم مرغ را در برنامه غذایی خود ندارند در حالیکه تخم مرغ تامین کننده سهم قابل توجهی از مواد مغذی مورد نیاز روزانه و رشد کودکان و نوجوانان است

وی یادآور شد: مصرف تخم مرغ برای افرادی که دارای مشکلاتی از جمله چربی خون هستند با محدودیت هایی همراه است و باید در این زمینه با پزشک مربوطه مشورت شود.


وی بی توجهی به میان وعده را عادت غذایی نامناسب دیگر در میان دانش آموزان عنوان کرد وافزود: متاسفانه در این بین دانش آموزانی هستند که مواد غذایی پرچرب، انواع شیرینی جات، انواع کیک ها، نوشیدنی‌های شیرین گازدار، نان های بدون سبوس، تنقلات شور و مواد غذایی حاوی رنگ‌های شیمیایی را در میان وعده ها صرف می‌کنند.


وی به خریداری برخی مواد غذایی نامناسب توسط دانش آموزان در مسیر هم اشاره کرد و افزود: خوراکی هایی مانند انواع ساندویچ و پیراشکی، یا خوراکی هایی مانند بستنی های غیرپاستوریزه، فلافل، سمبوسه و یا سیب زمینی سرخ کرده با سس بسیار برای بدن مضر بوده و می‌تواند سلامت دانش آموزان را در صورت مصرف طولانی مدت تهدید کند.


اردیخانی خاطرنشان کرد: مصرف انواع سبزیجات، میوه و خشکبار(شامل برگه‌ها و میوه‌های خشک شده) و نیز انواع مغزها می‌تواند یک میان وعده بسیار عالی باشد که متاسفانه بسیاری دانش آموزان به آن بی اهمیت هستند.


این کارشناس تغذیه در خصوص چگونگی رفع این عادات غذایی نامناسب، گفت: برای عادت کردن دانش آموزان به صرف صبحانه در وهله اول نیاز است دانش آموزان شب ها زود بخوابند تا بتوانند صبح زود بیدار شده و فرصت کافی برای صرف صبحانه داشته باشند.


وی افزود: برای ترغیب دانش آموزان به صرف صبحانه توصیه می‌شود همه اعضای خانواده بر سر یک سفره حاضر شوند و بهتر است قبل از صرف این وعده یک فنجان شربت رقیق که مورد علاقه دانش آموزان باشد برای آنها تهیه شود، چرا که این کار موجب بهبود اشتهای دانش آموزان برای صرف صبحانه می‌شود.

اردیخانی انواع مواد خوراکی شامل شیر، پنیر، انواع شیرینی‌جات طبیعی مانند شیره توت، انگور، عسل و یا حلوا شکری، میوه و یا آبمیوه‌های تازه خانگی(به ویژه با توجه به فراوانی مرکبات)،گوجه فرنگی، تخم‌مرغ آب‌پز و یا نیمرو شده را از جمله اقلام مناسب برای وعده صبحانه دانش آموزان عنوان کرد.

این کارشناس تغذیه بر اهمیت میان وعده‌ها تاکید کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های معمول خانواده‌ها در مورد نوع مواد غذایی است که می‌تواند به عنوان میان وعده برای کودک در زمان حضور در مدرسه مورد استفاده قرار گیرد که در این زمینه استفاده از انواع خشکبارها و لقمه‌های خانگی تهیه شده از غذاهای معمول مانند انواع کوکو و کتلت به همراه سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی که مورد دلخواه کودکان است توصیه می‌شود.

وی افزود: همچنین ساندویچ‌های تخم مرغ با گوجه یا کاهو، نان و خرما و پنیر، نان و پنیر با گردو و یا سبزیجات، نان و کره و مربا(خانگی)، شیر با بیسکویت، فلافل خانگی با نان معمولی و گوجه فرنگی و کاهو(بدون خیارشور)، کیک‌های خانگی که دارای روغن و شکر کم هستند، انواع آش های تهیه شده در مدرسه(از بهترین غذاهای قابل تهیه در بوفه مدارس)، میوه‌جات و یا خشکبارها از موارد قابل قبول و مفیدی هستند که می‌توانند در میان وعده ها مورد استفاده قرار گیرند.

وی یادآور شد: در مواردی که کودک از اشتهای کافی برخوردار نبوده و یا همراهی لازم را در رعایت توصیه‌های گفته شده ندارد، لازم است که با کارشناس تغذیه و در صورت لزوم با پزشک مشورت لازم صورت گیرد.

اردیخانی تصریح کرد: در برخی موارد و بصورت خودسرانه برای بهبود اشتهای کودک و یا ترغیب کودک به خوردن غذا، از راه‌های نامتعارف استفاده می‌شود که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. با توجه به اینکه در حدود 80 درصد موارد اختلالات تغذیه‌ای غیرارگانیک است، از این‌رو مشکلات نیازمند ریشه یابی بوده و به دریافت دارو نیازی نیست.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار