البرز در سال‌های طولانی گذشته در غفلت همگانی در برداشت و استفاده از آب‌های زیرزمینی به‌ویژه در بخش کشاورزی آسیب زیادی دیده و در چند سال اخیر با حاد شدن مشکل کم‌آبی توجه و اقدام به جلوگیری از هدررفت آب در دستور کار متولیان قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۸۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ 22 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ در سال‌های اخیر اقدامات جدید و اصلاحی زیادی در روش‌های آبیاری برای کاهش میزان مصرف این بخش انجام شده که به گفته برخی، تاثیر خوبی در میزان برداشت از منابع آبی داشته، اما همچنان عنوان می‌شود که این بخش بیشترین مصرف آب را دارد و برداشت‌های غیرمجاز که هنوز هم انجام می‌شود خسارات زیادی به آب و خاک می‌زند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز می‌گوید: هرساله منابع اعتباری از طریق دولت و جهاد کشاورزی برای اجرای بهینه روش‌های نوین آبیاری برای مصرف بهینه در بخش کشاورزی تعیین می‌شود.
حجت الله رضایی می‌افزاید: یکی از این موارد توسعه روش‌های نوین آبیاری است که به روش‌های متعدد آبیاری قطره ای، بارانی، لینیر، موضعی، کلاسیک و کم‌فشار دسته‌بندی می‌شود. همه اینها سیاست‌های برنامه‌های وزارتی برای جلوگیری از روش‌های سنتی آبیاری است.
رضایی اظهار می‌کند: تمرکز ما بر این است که روش‌های آبیاری سنتی را جمع کنیم و با روش‌های نوین، حمایت‌های دولت و تامین منابع مالی که هر ساله در اختیار ما می‌گذارند کشاورزان را ملزم به استفاده از روش‌ها و سیستم‌های نوین برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب کنیم.
وی اضافه می‌کند: ما هر سال به کشاورزان متقاضی 85 درصد یارانه پرداخت می‌کنیم و خود آنها هم 15 درصد آورده به عنوان سهم خودیاری در ازای هر هکتار دارند. البته این تعرفه به دلیل تورم و افزایش قیمت‌هایی که وجود دارد متغیر است. مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی البرز می‌گوید: در سال 97 برای اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای برای هر هکتار 13 میلیون تومان، آبیاری کلاسیک 5/8 میلیون تومان و برای ماشین‌های آبیاری 10 میلیون تومان وام پرداخت کردیم.
رضایی اضافه می‌کند: مبلغ این تسهیلات با توجه به متفاوت بودن هزینه‌های آبیاری روش‌های مختلف، متفاوت است و بر اساس شرایط آن سیستم پرداخت می‌شود.
وی با بیان این‌که امسال هنوز دستورالعملی برای یارانه‌ها اعلام نشده و اعتبارات هم ابلاغ نشده است، می‌گوید: کمافی‌السابق کشاورزان به طور خودجوش با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی در حال انجام کارها هستند تا در صورت ابلاغ بتوانیم دیون خود را پرداخت کنیم. رضایی می‌گوید: با این روش‌های آبیاری به طور متوسط بین 4هزار تا 4500 مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی داریم.
وی اظهار می‌کند: به طور مثال اگر یک مزرعه در سال 10 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند، با اجرای این سیستم تا 4500 متر مکعب آب کمتر مصرف می‌کند و می‌توان این مقدار را به 6 هزار متر مکعب نیز تقلیل دهد.
رضایی می‌گوید: از مزایای دیگر این سیستم کمک به چالش کم‌آبی است که روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و همچنین جلوگیری از رشد علف‌های هرز است و آبیاری به طور دقیق و به اندازه انجام می‌شود. مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی البرز می‌افزاید: طبق نظریه کارشناسان آب منطقه‌ای با روش‌های نوین در کشاورزی میزان استفاده این بخش 70 درصد است، اما ما خودمان مدعی هستیم بخش کشاورزی کمتر از 50 درصد از آب استان را استفاده می‌کند. رضایی می‌گوید: در استان حدود 64 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت هستند که بالای 16 هزار هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و در کنار تجهیز و نوسازی اراضی و انتقال آب با لوله که خیلی خوب کار شده، اکنون مصرف آب بخش کشاورزی طبق نظر آب منطقه‌ای به 70 درصد رسیده، اما به ادعای خود ما به زیر 50 درصد رسیده است.
وی به کشاورزان توصیه می‌کند تا از فرصت‌ها و حمایت‌های دولت در زمینه تسهیلات برای آبیاری‌های نوین استقبال کنند تا با اجرای این سیستم‌ها شاهد توسعه بخش کشاورزی استان باشیم.

برچسب ها: جهاد کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار