کاخ مروارید که می‌توانست در جذب گردشگر و توسعه البرز کمک کند زیر سایه وعده‎ها متروکه شد، استانداران آمدند و رفتند ولی اعتبار درخوری به این اثر تاریخی اختصاص نیافت.
کد خبر: ۷۸۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 22 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ علیرضا دهقان مهرجردی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در خصوص سرنوشت کاخ مروارید گفت: این اثر فاخر قابلیت ثبت جهانی دارد، همچنین گالری عکس، بازارچه صنایع دستی و یا موزه های باستان شناسی و مردم شناسی می تواند در دل این کاخ بنا شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات داخلی ساختمان کاخ مروارید در سال ۴۵ آغاز شد، گفت: ماده اصلی تشکیل دهنده سازه این بنا، بتن است، ساختار بنای کاخ در سال های ۴۵ تا ۴۷ و تزئینات داخلی نیر در بازه زمانی سال های ۴۷ تا ۵۰ انجام شده است.

مرمت بخش‌هایی از کاخ به دو میلیارد تومان نیاز دارد

دهقان مهرجردی در خصوص اقداماتی که امسال در صورت تزریق اعتبار می توان در کاخ اجرایی کرد، گفت: اولویت مهم برای رسیدگی به پوشش سقف است و باقی کارها در مورد ترمیم تزئینات آسیب دیده داخل کاخ است.

وی در خصوص ردیف های اعتباری که ممکن است با تکیه بر آن بتوان کارهای مرمتی کاخ مرارید در سال جاری را پیش برد، گفت: امیدواریم در تجمیع اعتبارات مختلف از جمله استانی و ملی بتوانیم امسال اعتباری حداقل دو میلیارد تومانی برای پیشبرد برنامه های مرمتی و بازسازی مجموعه کاخ مروارید دریافت کنیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در بخش دیگری با اشاره به اعلام ستاد مدیریت بحران در خصوص سیل فروردین ماه، گفت: برای بناهای تاریخی نیز اعتباری منظور شده است، برآورد خسارت برای بنای کاخ مروارید انجام و در سامانه ثبت شده است.

دهقان مهرجردی با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته که مجموعه کاخ مروارید به میراث فرهنگی تحویل داده شده هیچگونه اعتبار استانی برای مرمت آن دریافت نکرده ایم، افزود: استانداران مختلف آمدند و رفتند و هر کدام وعده هایی برای کمک به مرمت کاخ مرواید دادند، وعده ها عملیاتی نشد، این در حالی است که سبک معماری این مجموعه نه تنها در البرز و ایران بلکه در خاورمیانه بی همتا است.

دهقان مهرجردی در بخش دیگری با اشاره به وضعیت مالکیت کاخ مروارید، گفت: مالکیت این بنا هنوز در اختیار میراث فرهنگی نیست، بنیاد تعاون سپاه در قبال واگذاری زمین معوض می خواهد، حل این مشکل نیاز به همکاری دستگاه هایی مانند مسکن و شهرسازی و یا منابع طبیعی دارد.

وی با این توضیح که بنا بر اصل ۴۴ قانون اساسی وقتی مجموعه کاخ مروارید در مالکیت میراث فرهنگی باشد اجازه واگذاری به بخش خصوصی امکان پذیر می شود، گفت: این مجموعه ظرفیت بسیار خوبی دارد که با تکیه بر توان بخش خصوصی می توانیم آن را شکوفا کنیم.

دهقان مهرجردی توضیح داد: لوازم و اشیاء کاخ مروارید توسط میراث شناسایی و شناسنامه دار شده و برچسب اموال دارد، لیست فهرست این اموال نیز در دو جلد کتاب تهیه شده که یک جلد آن مشتمل بر وسائل از جمله مبل، میزو صندلی، ویترین ها و دیگر موارد این چنینی است و در جلد دیگر نیز لیست اشیاء قید شده است.

وی با تاکید بر اینکه حدود هزار وسیله و شیء شناسایی شده کاخ مروارید در یک مخزن نگهداری می شود، عنوان کرد: تمامی این اموال بعد از مرمت کاخ در سالن ها و ویترین ها چیده می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با این توضیح که امسال مجموعه کاخ مروارید مجهز به دوربین های مداربسته شده است، گفت: ایمن سازی کاخ امسال اجرایی و مبلمان موجود به دلیل اقدامات مرمتی جمع آوری شده و در انبار کاخ نگهداری می شود تا از گرد و خاک و رطوبت در امان باشد.

ظرفیت تاریخی و منحصربه‌فرد مجموعه کاخ مروارید (شمس) در استان البرز بر کسی پوشیده نیست، درحالی‌که دستگاه‌های مختلف داعیه مادری برای این مجموعه به‌جامانده از دوره پهلوی را دارند اما البرزی‌ها از داشتن یک مجموعه تاریخی درخور، محروم هستند، مجموعه کاخ مروارید ازجمله آثار تاریخی استان البرز است که می‌تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی و همچنین توسعه استان البرز کمک فراوانی کند.

تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه امیدی در دل دوستداران تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم ایجاد کرده است، باید دید متولیان برای درخشش دوباره بناهای تاریخی که می تواند پای گردشگران زیادی را به کشور و به تبع کلان‌شهر کرج باز کند، چه برنامه ای دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار