جولان دلالان در بازار محصولات کشاورزی به گونه ای است که کشاورز با وجود ماه‌ ها تلاش، پس از برداشت محصول به سود واقعی و مورد انتظار نرسیده و در طرف مقابل برخی دلالان با سوء استفاده از وضعیت بازار در فاصله‌ ای اندک و زحمتی کم به سودی چند برابر دست می‌ یابند.
کد خبر: ۷۸۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 15 September 2019
به گزارش «تابناک البرز»؛ این روز‌ها، روز‌های پرکاری برای کشاورزان البرزی است، ایامی که باید حاصل دسترنج خود را برداشت کنند، اما دریغ که حاصل دسترنج آن‌ ها نه تنها خستگی را از جانشان به در نمی‌ کند بلکه در جیب سود جویان و دلالان جا خوش می‌ کند.

از ورودی نظرآباد که رد می شوید، کشاورزانی را مشاهده می کنید که در حال برداشت محصول خود هستند.

پایین بودن قیمت محصولات سیفی جات، گرانی سموم کشاورزی، بالا بودن خرج زمین، بالا بودن هزینه کارگر، بالابون هزینه حمل و ... مهمترین مشکلات کشاورزان این منطقه بود.

تغییر کاربری زمینهای کشاورزی تهدیدی جدی در نابودی خاک حاصلخیز استان/ اکثر نقاط البرز خاک حاصلخیز دارد

استاد دانشگاه کشاورزی در البرز با بیان اینکه در سال‌های گذشته خاک از نظر برخی مسئولان کم اهمیت‌ ترین مسئله بوده است، ادامه داد: در جلگه‌های حاصلخیز شهرها توسعه یافت و جمعیت در آنها ساکن شد اما این توسعه سطحی بود چرا که بهترین اراضی حاصلخیز کشاورزی را تحت تأثیر قرار داد.

امیرحسین حسینی ادامه داد: اکثر زمین های حاصلخیز استان به آپارتمان تبدیل شده است و خاک حاصلخیز آن از بین رفته است.

وی افزود: با آزمایشی که ما بر روی خاک مناطق مختلف انجام دادیم اکثر نقاط استان البرز بهترین نوع خاک را برای کشاورزی دارد که اکثر آنها تغییر کاربری داده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه محدود مناطق هستند که هنوز تغییر کاربری نداده اند، گفت: جهاد کشاورزی وارد کار شود و با حمایت های بیشتر از کشاورز و ارایه سوبید به کشاورزان برای تهیه کود، سم و ملزومات کشاورزی و تشکیل بازار مستقل برای فروش که کشاورزان بتوانند بدون واسطه محصول ارگانیک خود را بفروشند از مهترین اقداماتی است که جهاد کشاورزی استان باید انجام دهد.

حسینی تصریح کرد: کشاورز چاره‌ ای جز تغییر کاربری اراضی خود برای امرار معاش ندارند زیرا امروز حمایت از کشاورزان بسیار محدود است بنابریان اگر کشاورز حمایت ها از آن صورت گیرد و مشکلاتش مرتفع شود دیگر تصمیمی برای تغییر کاربری نمی گیرد.

وی در پایان با بيان اينكه بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش های اقتصادی کشور نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور در رسيدن به خودكفايي دارد، تصریح کرد: جهاد کشاورزی می تواند با حمایت از کشاورز و ارتقای سیستم بسته بندی زمینه صادر محصولات ارگانیک کشور را به کشورهای همسایه فراهم آورد.

الهه ملاحسینی-تیتریک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار