مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: ما مخالف توسعه استان به واسطه اجرای پروژه‌های راه و جاده‌سازی نیستیم، ولی این توسعه نباید به قیمت تخریب محیط‌زیست تمام شود.
کد خبر: ۷۷۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ 07 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ فردین حکیمی اظهار کرد: طی چند روز گذشته شاهد مرگ تعدادی از قزل‌آلاهای خال‌قرمز رودخانه کرج به دلیل آلودگی آب بودیم.
وی ادامه داد: بخشی از این آلودگی به واسطه ورود سیمان مورد استفاده برای مقاوم‌سازی پایه پلی که در مسیر این بزرگراه قرار دارد، به آب بوده است.
حکیمی افزود: برای یافتن علت دقیق مرگ قزل‌آلاهای این رودخانه در حال بررسی هستیم تا مشخص شود آیا این مرگ به واسطه آلودگی ناشی از ورود سیمان به آب بوده یا خیر.
این مسئول توضیح داد: تعداد دقیق تلفات مشخص نیست، ولی هم در بالادست رودخانه و هم در پایین‌دست شاهد مرگ تعدادی از قزل‌آلاهای خال‌قرمز بوده‌ایم.
حکیمی تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم ما همین پروژه‌های عمرانی شامل جاده‌سازی و... است که در فرایند اجرای آنها الزامات محیط‌زیستی رعایت نمی‌شود.
وی با اشاره به تدوین اصول چهل‌گانه محیط‌زیست گفت: این اصول سال گذشته از سوی سازمان محیط‌زیست به وزارت راه ابلاغ شد که طبق این اصول پیمانکاران در فرایند اجرای پروژه‌های عمرانی موظف به رعایت اصول زیست‌محیطی شده‌اند.
حکیمی ابراز کرد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی طی سال‌های گذشته شروع شده‌اند و زیرساخت‌های زیست‌محیطی لازم برای آنها لحاظ نشده است.
مدیرکل محیط‌زیست البرز افزود: پروژه‌های عمرانی در حال انجام مدام پایش می‌شوند و گاها برخی پیمانکاران خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
این مسئول با بیان این‌که بسیاری از پروژه‌های عمرانی از جمله بزرگراه‌ها باعث به هم خوردن‌ زیست‌بوم منطقه می‌شوند، گفت: مطالعات زیست‌محیطی برای بسیاری از این پروژه‌ها انجام نشده که دود آن به چشم حیات‌وحش و طبیعت می‌رود.
وی افزود: وقتی پروژه‌ها از داخل زیستگاه‌های حیات‌وحش عبور می‌کنند، حتما باید زیرگذر و روگذری برای عبور حیات‌وحش داشته باشند و در مسیر هم تابلوها و علائم هشداردهنده در خصوص تردد حیوانات نصب شده باشد.
حکیمی عنوان کرد: این اصول در بسیاری از پروژه‌ها نادیده گرفته می‌شود و همین امر باعث شده هر سال تعداد تلفات گونه‌های جانوری استان که بعضی از آنها جزو گونه‌های نادر به شمار می‌آیند، افزایش یابد.
مدیرکل محیط‌زیست البرز اضافه کرد: وقتی علائم هشداری نباشد و به واسطه پروژه‌ها جلوی مسیر عادی تردد حیات‌وحش را می‌گیریم، حیوانات ناچارند از وسط جاده عبور کنند که این باعث برخورد خودروها با آنها می‌شود.
وی اظهار کرد: آمار تلفات جاده‌ای گونه‌های حیات‌وحش بر اثر تصادف با خودروها در حال افزایش است، به همین دلیل از پیمانکاران درخواست می‌شود نسبت به نصب علائم هشداردهنده در خصوص عبور حیات‌وحش از دل پروژه‌هایی که احداث می‌کنند، بی‌تفاوت نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار