کارشناسان محیط زیست مطرح کردند؛
مدیرعامل سازمان مردم نهاد رفتگران طبیعت تهران از عدم اهمیت مردم به پاکیزه بودن خیابان ها در ایام محرم گلایه کرد.
کد خبر: ۷۷۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 06 September 2019

مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان هر ساله در سراسر کشور و در همه کوچه و خیابان‌ها برگزار می‌شود و در این مراسمات، اعطا نذری از جمله فرهنگ این نوع از عزاداری محسوب می‌شود. این در حالی است که نوع نذری‌ها با توجه به فرهنگ و هویت دینی ما باید به سوی حفاظت از محیط زیست سوق پیدا کند. اما با کمال تاسف در میان موکب‌هایی که در همه خیابان‌ها حضور دارند، عزاداران با استفاده از ظروف یکبار مصرف، آن را در معابر و خیابان‌ها رها می کنند. علاوه بر کثیف شدن خیابان‌ها، سبب استفاده بی رویه از ظروف پلاستیکی و به تبع آن از بین رفتن طبیعت خواهیم شد.  

از این رو سازمان های مردم نهاد ضمن انتقاد از مردم در این مراسمات، از بی تفاوتی آن ها نسبت به محیط زیست گله مند هستند.

 در ادامه صحبت های دو کارشناس و فعال محیط زیست را در این خصوص می خوانید:

آمارها حکایت از دو برابر شدن حجم زباله‌های شهری در این روزها دارد؛ حال آنکه توان شهرداری ها برای گردآوری زباله و زباله روبی از خیابان ها و معابر، محدود و البته ثابت است. به بیان دیگر در این روز و شب ها نه به تعداد رفتگران شهر افزوده می شود و نه قرار است ماشین های مربوط به جمع آوری زباله چند برابر شوند؛ حقیقتی که باعث می شود زحمت و انرژی مضاعفی بر رفتگران و سایر متولیان نظافت شهر و روستاهای کشور تحمیل شود.

آرش جمشیدنژاد، مدیرعامل سازمان مردم نهاد رفتگران طبیعت تهران، با اشاره به اهمیت تمیز بودن معابر و خیابان های شهر در ایام حسینی به برنا گفت:  طی سال‌های گذشته فعالیت می‌کردیم و زباله‌های اطراف موکب‌ها را جمع‌آوری می‌کردیم اما در سال جاری برنامه نداریم و معمولا رفتگران طبیعت هر ساله در محله‌های خودشان فعالیت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر نیرو در کنار موکب ها برای جلوگیری از کثیف شدن معابر قرار دهید مردم همکاری خواهند کرد یا خیر،  افزود: نمی شود کنار موکب‌ها ساماندهی صورت بدهیم. یک سال این اتفاق افتاد و ملاحظه کردیم که مردم گوش نمی دهند و به کار خود مشغولند. این فعالیت ها بازخوردی ندارد و مردم توجه نمی کنند.

جمشیدنژاد اظهار کرد: رفتگران هم به افراد تذکر می‌دهند و هم زباله‌ها را جمع می‌کنند اما مردم اهمیتی نمی‌دهند. بهتر است در روزهای عزاداری حسینی به فکر رفتگران هم باشیم.

عزاداران پسماندهای ناشی از نذورات را خود جوش جمع آوری کنند

و اما «محمد درویش»، کارشناس و فعال محیط زیست و مدیرکل پیشین دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست، از چگونگی حضور در مراسم عزاداری حسینی همراه با رعایت حفظ محیط زیست و بهداشت و سلامت گفت و راهکار ارائه داد: با فرارسیدن ماه محرم مردم بسیاری از نذورات خود را در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در هیات ها، تکایای مذهبی و مساجد توزیع می کنند. در این ظروف به علت گرمی غذا مواد اسیدی و خطرناکی تولید می شود که تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می شود. لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی به علت سرطان زا بودن و توزیع نوشیدنی گرم در آنها بسیار آسیب زا هستند. بنابراین استفاده از لیوان های کاغذی می‌تواند جایگزین ظروف پلاستیکی شود. ظروف گیاهی و آلومینیومی گران تر از ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیکی هستند، ولی اگر در زمینه افزایش بیماری سرطان در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیکی اطلاع رسانی شود، اقشار مختلف مردم می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: برای فرهنگ سازی در این زمینه ائمه جمعه و مداحان نیز می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی‌های این ایام در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی ورود داشته باشند. فعالان محیط زیستی با انجام کارهای فرهنگی در جهت حذف این ظروف در میان خانواده‌ها و عزاداران می‌توانند به آگاه سازی بپردازند و با جایگزین کردن ظروف گیاهی برای حفاظت از محیط زیست شهر تلاش کنند. عزاداران و شهروندان باید نسبت به جمع آوری پسماندهای ناشی از نذورات به صورت خود جوش اقدام و با مدیریت لازم می توانند از آلودگی شهری جلوگیری کنند. رهاسازی پسماند ناشی از نذورات در سطح معابر و نهرها موجب آلودگی شهری شده و به بروز معضلات زیست محیطی منجر می‌شود.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار