ماه محرم آغاز شده، جزیره زیبای کیش در سکوتی سرشار از گفته ها فرورفته و در قلب ساکنان این جزیره بسان دیگر مناطق ایران زمین، عشقی دیرینه و غمی آشنا زبانه می کشد.
کد خبر: ۷۷۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ 03 September 2019

 محرم و سوگواره های حسینی در جزیره  کیش

به گزارش تابناک کیش، جزیره کیش اکنون سیمایی دیگر بخود گرفته، تکیه ها و کانون های عزاداری در جای جای این جزیره برپا شده, میادین و معابر درسوگ سرور و سالار شهیدان سیاه پوش است.

جزیره کیش روزگاری نه چندان دور جمعیتی محدود داشت، اما اکنون شاهد تنوع کم نظیر اقوام مختلف از سرتاسر ایران زمین است که با برپایی آیین های عزاداری مجموعه ای از آداب و رسوم سوگواری سالار شهیدان را به نمایش می گذارند.
این تنوع کم نظیر فرصتی است برای گردشگران تا با مجموعه ای از آداب و رسوم عزاداری اقوام مختلف ایرانی و ساکنان جزیره کیش آشنا شوند و این آیین های سنتی و اصیل را از نزدیک مشاهده کنند.
در جزیره کیش دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در قالب ۴۴ هیئت با گویشهای و آداب مختلف در غم  و مظلومیت شهیدان کربلا عزاداری می کنند و یاد و خاطره آزادگی, ایثار، حماسه افرینی و متفاوت  شهیدان دشت کربلا را گرامی می دارند.
در این میان، آیین تشتگذاری هموطنان آذری از جمله آیین هایی است که در سالهای اخیر هرساله در حسینیه آذری های مقیم جزیره کیش برگزار میشود و قدمت فرهنگی آن به بیش از ۵۰۰ سال می رسد.
در این آیین، حماسههای مقاومت، شجاعت، فداکاریها، ایثار و از خود گذشتگی امام حسین علیهالسلام و یاران با وفایش برای احیای دین در جریان قیام عاشورا، باز آفرینی و تبیین می شود.
در این مراسم نمادین مقداری آب از دو کوزه بزرگ در ظرفی هایی ریخته می شود و مردم با جام و ظروف کوچک آب این ظروف را به عنوان تبرک برمی دارند.
ساکنان بومی کیش نیز در این ایام با برگزاری آیین های ویژه عزادارای قیام حسین (ع ) را گرامی می دارند و به نیت توسل به حضرت ابوالفضل و امام حسین (علیهما السلام) روزهای هفتم و دهم محرم اقدام به پخت نذری می کنند.
آیین عروسی نمادین حضرت قاسم (ع) از دیگر آیین هایی است که هر ساله در ماه محرم در جزیره کیش برگزار می شود و دو حسینیه فعال در منطقه قدیمی صفین برپا می شود، شیعیان بومی کیش در این آیین، سینی های پر از حنا و گل را در دست گرفته از حسینیه فاطمه الزهرا (س) به حسینیه طالقانی می روند.
در این مراسم یک زوج (عروس و داماد ) با لباس های سبز وارد مجلس می شود و عزاداران که از قبل نذر داشته با سینی های میوه، شمع و بخور در محل عزاداری حاضر میشوند، در این آیین سوگواران سالار شهیدان ضمن ذکر صلوات چراغ های مجلس را خاموش کرده و فضایی حزن انگیز را ترسیم می کنند.
در مقطع پایانی این آیین حزنآلود که سینه به سینه در نسل های مختلف بومیان کیش منتقل شده هر کسی نیت می کند و شمع و مقداری حنا برمی دارد تا حاجتش روا شود.
همچنین به نمایش گذاشتن گهواره های نمادین با عشق به طفل شیرخوار صحنه کربلا، حضرت علی اصغر (ع) در آیین عزاداری روز تاسوعا در میان بومیان کیش جایگاهی ویژه دارد، ساکنان این جزیره همزمان با برگزاری این آیین، روضه حضرت علی اصغر (ع ) را به نیت برآورده شدن حاجات خود برپا می کنند.
 بر پایی آیین های سوگواری محرم در جزیره کیش به تکایا، مساجد و حسینیه ها محدود نمی شود و هیئت های عزاداری مراکز تجاری و بازارها هر شب با ترتیب دادن مراسم عزاداری و پذیرایی از سوگواران سرور و سالار شهیدان حضرت عبدالله الحسین زیباترین جلوه های عرض ارادت به پیشگاه ائمه معصومین علیهم السلام را به تصویر می کشند. 

 همچنین در این ایام مصلای بزرگ کیش نیز یکی از محافل برگزاری آیین های ویژه عزاداری امام حسین (ع ) است این مراسم در دهه اول محرم هر شب با توزیع نذورات و پذیرایی از میهمانان سرور شهیدان عالم امام حسین (ع) همراه است .
جزیره کیش با مساحت ۹۱ کیلومتر مربع و شکل کلی تقریباً بیضی در دهانه خلیج فارس و در محدوده تنگه هرمز واقع شده و جمعیت آن حدود ۴۰هزار نفر است.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار