عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و قطر گفت: چهار استان خوزستان، فارس، هرمزگان و بوشهر استان های معین کشور در صادرات به کشور قطر هستند که در بین این استان ها تنها خوزستان در صادرات به قطر عملکرد ضعیفی داشته است.
کد خبر: ۷۷۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 04 September 2019

علی غوابش در کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان در محل معاونت اقتصادی استانداری بیان کرد: استان فارس با وجود اینکه استانی مرزی نیست و همچون خوزستان از ظرفیت های بنادر خوزستان برخوردار نیست اما بیشترین میزان صادرات غیرنفتی را به قطر داشته است.

وی با بیان اینکه قطر ظرفیت بالایی برای امر صادرات و واردات دارد افزود: کد واردات از قطر به مرز شلمچه داده شده و می توان بسیاری از کالاهای مورد نیاز خوزستان و کشور را در این شرایط تحریم از طریق قطر تامین کرد.

غوابش بیان کرد: در چند سال گذشته که کشور قطر دچار مشکلات با همسایگان عربی خود شد خوزستان از این فرصت برای صادرات به آن و کسب درآمد نکرد؛ کشور قطر به مواد غذایی و مواد اولیه نیاز دارد و می توان در این ۲ بخش در امر صادرات ورود کرد.

عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و قطر بیان کرد: برای صادرات به کشور قطر باید از خط هوایی و دریایی استفاده شود و شرایط را در این ۲ بخش در خوزستان فراهم کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این نشست بیان کرد: برای خوزستان با داشتن ۲ مرز تجاری شایسته نیست که درآمد صادراتی آن از سایر استان ها کمتر باشد؛ چندگانگی تصمیم گیری و نابسامانی در مرزهای خوزستان مشکلات زیادی را در مسیر صادرات ایجاد کرده است.

شهلا عموری گفت: متاسفانه موانعی بر سر راه صادرکنندگان از سوی برخی افراد و دستگاه ها ایجاد می شود که صادرکننده را از انجام فعالیت اقتصادی خود منصرف می کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده در بحث صادرات نبود نماینده از سوی ایران و خوزستان با کشورهای طرف صادرات است؛ برای تسهیل در روند صادرات و فعالیت های اقتصادی لازم است که نماینده ای از استان و یا کشور با کشور مورد هدف صادرات در ارتباط باشد.

 

خروج ۲۵۰ کامیون کالای صادراتی خوزستان ازمرز استان های دیگر

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان کرد: به دلیل برخی مشکلات در مرز چذابه، ۲۵۰ کامیون حامل کالاهای صادراتی خوزستان به ناچار از مرز استان های دیگر خارج شدند.

عموری ادامه داد: همچنین در چند روز گذشته هشت کامیون حامل تخم مرغ صادر شده از خوزستان، از سوی کشور عراق برگشت داده شد که متاسفانه تخم مرغ ها در مسیر رفت و برگشت فاسد و از بین رفتند؛ این مشکلات ضررهای زیادی را به بخش خصوصی و خوزستان وارد می کند.

وی گفت: تنها کشور عراق در بروز این نابسامانی ها در صادرات دخالت ندارد و در مواردی ناهماهنگی و برنامه نداشتن درون استان نیز مانع انجام صادرات می شود.

فرماندار دشت آزادگان نیز بیان کرد: برای تسهیل در امر صادرات به کشور عراق لازم است که با مسئولان عراقی در خصوص این موضوع جلساتی را داشته باشیم و مشکلاتی را که بین عراق و خوزستان در بحث انجام صادرات وجود دارد

برطرف کنیم.

حمید سیلاوی گفت: به عنوان مثال هفته گذشته صادرکنندگان از خوزستان به دلیل مشکلاتی که در ایست و بازرسی طرف عراقی دارد، برای صادرات کالاهای خود دچار معطلی طولانی مدت شدند و این موارد فعالان اقتصادی ما را متحمل ضرر و زیان می کند.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که کشور عراق در مرز ایجاد می کند صادرکنندگان برای انجام صادرات با مشکل و مانع روبه رو می شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار