مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بر لزوم تعیین افرادی به عنوان سفيران پاكيزگی و مسئولان نظافت در هر هیات عزاداری تاکید کرد.
کد خبر: ۷۷۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 02 September 2019

محمدجواد اشرفی اظهار کرد: هر ساله در اين ايام، سوگواران و عزاداران با برگزاری مراسم مختلف عزاداری در منازل، تكايا و هيات‌ها نذورات مختلف از قبيل غذا، آش، شربت و چای بین عزاداران توزیع می‌کنند.

وی افزود: بیشتر این نذورات با ظروف يكبار مصرف پلاستيكی که با پايه مواد نفتی تولید شده‌اند توزیع می‌شوند این در حالی است ‌که مصرف غذای گرم در ظروف يكبار مصرف پلاستيكی علاوه بر تهديد بهداشت و سلامت مردم، به دليل دير تجزيه شدن اين مواد در طبيعت و تلنبار آنها در محيط زيست به يك معضل و چالش اساسی تبديل شده است.

اشرفی بیان کرد: با توجه به روند رو به رشد تكنولوژی و تنوع در توليد ظروف پلاستيكی يكبار مصرف و همچنین پایین بودن قيمت این ظروف، استفاده از اين ظروف در مناسبت‌های فرهنگی، اجتماعی و عزاداری‌ها به شدت رواج يافته است.

وی عنوان کرد: غالبا اين ظروف تجزيه‌ناپذير هستند و آلودگی‌های جبران‌ناپذير در محيط زيست برجای می‌گذارند. استفاده از این ظروف از نظر بهداشتی نيز زيان‌آور است و در صورتی که به روش صحيح مورد استفاده قرار نگيرند برای سلامتی انسان‌ها مضر هستند بنابراین به منظور حفظ سلامتی و كاهش توليد زباله باید از ظروف استيل، ملامين، چينی، بلور و يا ظروف يكبار مصرف با پايه گياهی و تجزيه‌پذير استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مزايای استفاده از ظروف گياهی، گفت: سازگاری با محيط زيست با قابلیت تجزيه‌پذيری در خاک حداكثر پس از شش ماه، عاری بودن از هر گونه اثرات مضر هنگام تماس با غذای داغ، نداشتن هيچ‌گونه آثار تخريبی بر طبيعت پس از تجزيه شدن در خاك، تهيه شدن از مواد اوليه طبيعيی و تجزيه‌پذير و عدم وابستگی به مواد نفتی از ویژگی‌های این ظروف است.

وی ادامه داد: بهتر است به جای توزيع غذای نذری گرم در ظروف يكبار مصرف پلاستيكی، از سبد غذايی خشک استفاده شود. يعنی همان هزينه‌ای كه قرار است برای تهيه و پختن غذا و خريد ظروف پلاستيكی پرداخت شود، صرف خريد اقلامی از قبیل برنج، روغن، ماكارونی، مرغ، گوشت، رب گوجه، حبوبات و سایر اقلام شود و آنها را بين نيازمندان توزيع كنيم.

اشرفی گفت: رفع بخش كوچكی از نياز خانواده‌های نيازمند، حفظ سلامت افراد به دليل عدم احتمال مسموميت با غذاهای پخته و مضرات تماس غذا با پلاستيک، كاهش استفاده از ظروف يكبار مصرف و كاهش آلودگی محيط زيست از مزايای استفاده از سبد غذايی خشک است.

وی با تاکید بر لزوم تعیین افرادی به عنوان سفيران پاكيزگی و مسئولان نظافت در هر هیات عزاداری، تصریح کرد: باید افرادی در هر دسته و هيات به عنوان سفيران پاكيزگی و مسئول نظافت تعيين شوند تا پس از پذيرایی از عزادارن، ظروف يكبار مصرف از سطح خيابان‌ها و محله‌ها به صورت متمركز جمع‌آوری شود و علاوه بر شان و حرمت اين ايام، چهره شهرمان نیز زشت نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: همچنین پساب‌های ناشی از پخت و پز و هر گونه شست‌وشو باید به شبكه فاضلاب و چاه‌های جاذب فاضلاب هدايت شود.

وی تاکید کرد: در صورت توزيع آب، چای، شربت و يا شير در دسته‌های عزاداری علاوه بر رعايت نكات بهداشتی باید از ليوان‌های يكبار مصرف با پايه گياهی و تجزيه‌پذير استفاده شود. همچنین از فرو بردن ليوان و پارچ به داخل مخزن آب و شربت اكيدا خودداری شود.

اشرفی با اشاره به قربانی کردن حیوانات در محل دسته‌های عزادادری، مساجد و تکایا بیان کرد: این اقدام علاوه بر ایجاد آلودگی ناشی از جاری شدن خون حيوان در خیابان يا رها‌سازی در نهر و كانال آب، از نظر روانی بر افراد به ويژه كودكان اثر منفی دارد بنابراين به منظور جمع‌آوری خون و خونابه باید ذبح در جای مخصوص انجام شود.

وی تصریح کرد: در مراسم‌ محرم و سفر خيل عظيمی از زائران به عتبات عاليات، در مواکب با چای و قهوه از این افراد پذیرایی می‌شود که باید با همکاری معاونت فرهنگی و خدمات شهری شهرداری هر یک از شهرهای استان در خصوص ممنوعيت استفاده از چوب و زغال در مواكب محرم اطلاع‌رسانی شود و این نکته مورد اجرا قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: با این روش حجم وسيعی از چوب‌بری‌های غيرقانونی در عرصه‌های منابع طبيعی، جنگل‌ها و فضای سبز شهری حفظ خواهد شد. همچنین با عدم توليد گازهای سمی ناشی از سوخت ناقص اين چوب و زغال‌ها، هوا هم كمتر آلوده می‌شود.

اشرفی با بیان اینکه باید این توضیحات جهت اطلاع عزاداران حسينی در هیات‌ها و تكايا در قالب بنر در محل‌های مناسب نصب شود، گفت: با توجه به علاقه‌مندی و حضورمردم برای شركت در مراسم عزاداری، باید برای فرهنگ‌سازی مسائل محيط زيست از ظرفیت سخنرانان، طلاب، ائمه جمعه و جماعات، مداحان و مجريان در برنامه‌ها استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به اینکه استان خوزستان يكی از مسيرهای مهم زائرين كشور جهت سفر به شهرهای مقدس كربلا و نجف است و با توجه به توصيه‌های دين مبين اسلام به ضرورت رعايت اصول بهداشتی و حفاظت از مواهب طبيعی و در راستای سياست‌های كلی محيط زيست ابلاغی توسط مقام معظم رهبری مبنی بر "تدوين منشور اخلاق محيط زيست و ترويج و نهادينه‌سازی فرهنگ و اخلاق زيست ‌محيطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازنده‌ ايرانی ـ اسلامی"، باید راهكارهایی برای كاهش مصرف ظروف يكبار مصرف پلاستيكی، كاهش معضلات زيست محيطی، آشنایی زائرين با مسائل محيط زيستی و همچنين اتخاذ تدابير لازم و برنامه‌های پاكسازی در ايام محرم و صفر بين عزاداران ترويج شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: محیط زیست ، محرم98
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار