رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز با اشاره به برگزاری مراسم آیین جاروکشی پیرغلامان حسینی در نطنز در شب اول محرم گفت: این آیین قابلیت ثبت در فهرست میراث معنوی و فرهنگی کشور را دارد.
کد خبر: ۷۷۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 01 September 2019

حسین یزدان مهر اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن ماه محرم مراسم آئینی جاروکشی پیر غلامان حسینی در نطنز برگزار شد.

وی تصریح کرد: این آئین هرساله در تکیه تاریخی ارشاد علیا و با حضور پیر غلامان حضرت سید الشهدا (ع) برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز افزود: آئین کهن جاروکشیِ شب اول محرم نطنز قابلیت ثبت در فهرست میراث معنوی و فرهنگی را دارد چراکه این مراسم دارای سابقه تاریخی است و به شیوه‌ای سنتی اجرا می‌شود.

اجرای آئین‌های سنتی چادر پوشان سنتی تکایای نطنز، نخل گردانی سرشک و امانت گذاری مزرعه

وی با اشاره به آئین‌های عاشورایی نطنز گفت: مراسم‌های آئینی زیادی در ایام محرم در سطح شهرستان برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به چادر پوشان سنتی تکایای نطنز، نخل گردانی سرشک و امانت گذاری مزرعه خطیر اشاره کرد که اداره میراث فرهنگی به این آئین‌ها به عنوان میراث معنوی نگاه ویژه دارد.

یزدان مهر در ادامه اضافه کرد: تعزیه خوانی نیز به عنوان خاص ترین و گسترده‌ترین آئین ویژه ماه محرم در نطنز قلمداد می‌شود که به عنوان میراث ناملموس توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و در چهار حسینیه تاریخی شهر نطنز به صورت باشکوه برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: جغجغه زنی و نخل گردانی در روستای تاریخی ابیانه و مرکب گردانی در روستای کمجان به عنوان میراث معنوی و آئین‌های عاشورایی است که در روستاهای شهرستان نطنز برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار