مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه هر شهردار و دهیاری که از قانون تخطی کند با او برخورد می‌شود بیان کرد: دو شهردار و ۲۰ دهیار را به دلیل عدم مدیریت پسماند به مراجع قضایی فرستادیم.
کد خبر: ۷۷۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶ 31 August 2019
تولید ۸۰۰ تن زباله در شمال همدان/ معرفی ۲ شهردار و ۲۰ دهیار به مراجع قضایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه شهرداری همدان اعلام آمادگی کرده پاکسازی زباله کل شمال استان را زیر پوشش قرار می‌دهد گفت: حجم تولیدی زباله در این ناحیه ۸۰۰ تن در روز است.
تولید ۸۰۰ تن زباله در شمال همدان/ معرفی ۲ شهردار و ۲۰ دهیار به مراجع قضایی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سید عادل عربی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در اداره کل حفاظت محیط زیست تمرکز مجموعه بر موضوعات اصلی و چالش‌های مهم محیط زیستی استان است اظهار کرد: رسیدگی به موضوعاتی، چون پسماند، تالاب‌ها، نظارت بر استقرار واحد‌های اقتصادی، حفاظت از مناطق تحت مدیریت، حفظ گونه‌های گیاهی و ... از وظایف اداره کل محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه متعهد به اجرای برنامه‌های مربوط با محیط زیست در سند راهبردی سه ساله استان هستم ادامه داد: تلاش خود را برای رسیدن به اهداف سند توسعه استان می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه حوزه محیط زیست کار‌های انجام نشده و کار‌های به نتیجه نرسیده زیاد دارد ادامه داد: در بسیاری از شاخص‌ها نیز روند مناسب است.

وی با اشاره به اینکه در شاخص هوا به مراتب وضعیت همدان بهتر شده است بیان کرد: در حوزه پسماند در تمام شاخص‌ها وضعیت رو به بهبود است؛ هرچند باید وضعیت به مطلوب‌تری برسیم.

عربی با اشاره به اینکه در حوزه پسماند، شهرداری علاوه بر مسائل فنی، اجرایی و آموزش اقدامات خوبی انجام داده است ادامه داد: برای ماه محرم پویش بزرگ «نه به یکبار مصرف» راه اندازی شده و این پویش فعالیت خود را از پنجشنبه هفته گذشته آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پایش‌ها و صنایع آلاینده کار ما با قدرت ادامه دارد افزود: واحد‌های آلاینده هر سال نیست به قبل کمتر می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه این مجموعه در بین ادارات محیط زیست رتبه سوم را به دست آورده است تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در جشنواره شهیدرجایی از بعد شاخص‌های عمومی رتبه کسب کرده است.

امسال پاسگاه محیط‌بانی خانگرمز افتتاح می‌شود

وی با بیان اینکه امسال پاسگاه محیط‌بانی خان گرمز برای دهه فجر آماده و افتتاح خواهد شد ادامه داد: ضوابط همیاری محیط زیست ابلاغ شده و از مسوولان ارشد استان دعوت می‌کنم به جمع همیاران محیط زیست بپیوندند.

عربی با اشاره به اینکه در برنامه سند راهبردی سه ساله استان باید دو منطقه را به شخص حقوقی یا حقیقی واگذار کنیم افزود: یکی از مناطق در شهرستان درگزین منطقه کرفس است که بزرگترین منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است و این منطقه قابلیت دارد به عنوان قرق اختصاصی واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه منطقه دوم آماده واگذاری به بخش خصوصی منطقه تجرک هاست افزود: قرق اختصاصی ضوابط خاص خود را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به اینکه هدف از واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی کمک به دولت و بیت‌المال است تا بتوان بودجه عمرانی دولت را به سمت کار‌های دیگر هدایت کرد افزود: شخص حقیقی و حقوقی برای واگذاری پروژه‌ها باید اهلیت و تعهد داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حوزه محیط زیست قرق اختصاصی برای واگذاری به بخش خصوصی دستورالعمل خاصی وجود دارد و باید بند به بند ضوابط و قوانین برای واگذاری رعایت شود.

عربی در رابطه با تالاب آقگل با بیان اینکه برای تدوین مدیریت زیست محیطی این تالاب قدم برداشتیم و تا پایان تابستان تصویب خواهد شد اضافه کرد: در تصمیم گیری‌های دولتی در استان مشکل خاصی وجود ندارد چراکه قانون و ضوابط مشخص است و نمی‌شود از آن‌ها عدول کرد.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور و دنیا حوزه سبک زندگی و جنبه مردمی بودن محیط زیست موضوع اصلی است ادامه داد: یکی از منابع اصلی آلودگی هوا استفاده از خودروی تک سرنشین است و این جنبه نیاز به آموزش و فضاسازی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه به پاکسازی زباله پرداخت و با بیان اینکه مسئله زباله‌ها مربوط به شهرداری است ادامه داد: شهرداری همدان اعلام آمادگی کرده پاکسازی زباله کل شمال استان را زیر پوشش قرار دهد و ۸۰۰ تن در روز حجم زباله شمال همدان است.

وی گفت: برای پاکسازی زباله هدف ناحیه‌بندی است و تمام محل‌های دفن زباله از بین خواهد رفت و فقط دو نقطه برای دفن زباله باقی می‌ماند.

عربی بیان کرد: پسماند روزانه استان حدود یک‌هزار و ۲۰۰ تن است و ناحیه‌بندی برای دفن زباله کمک می‌کند که تعداد نواحی و سایت‌های دفن زباله کم شده و وقتی حجم پسماند در یک نقطه زیاد شود، سرمایه‌گذار برای بازیافت، ایجاد کمپوست و ... ترغیب به سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی در ادامه مدیریت پسماند ناحیه بندی که در استان انجام شده و مصوبه کارگروه پسماند است افزود: تا زمانی که ناحیه‌بندی به طور کامل اجرایی نشده، شهرداران شهر‌ها مجبور به مدیریت پسماند هستند.

معرفی دو شهردار و ۲۰ دهیار به مراجع قضایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه هر شهردار و دهیاری که از قانون تخطی کند با او برخورد می‌شود بیان کرد: دو شهردار و ۲۰ دهیار را به دلیل عدم مدیریت پسماند به مراجع قضایی فرستادیم.

وی با اشاره به اینکه بر اجرای کامل مدیریت پسماند در حوزه صنعتی، پزشکی، عادی و ویژه تاکید داریم افزود: روزانه نیم تن زباله عفونی برای بخش خصوصی درمانی است.

عربی به موضوع کیسه‌های پلاستیکی اشاره کرد و با بیان اینکه کیسه‌های پلاستیکی آسیب زیادی به محیط زیست می‌زنند چراکه رایگان هستند تاکید کرد: مالیات روی کیسه‌های پلاستیکی اعمال نشده، از طرفی تولید کیسه‌های پلاستیکی تجزیه پذیر دیر آغاز شده و سرعت روند این کار کند است.

وی با بیان اینکه در مجلس با اعمال تعرفه یا مالیات می‌توان موضوع کیسه‌های پلاستیکی را تا حد بسیار زیادی کنترل کرد افزود: زیربنای حل مشکل از مجلس است، اما هنوز در زمینه کیسه‌های پلاستیکی قدم برنداشتیم درحالی که بسیاری از کشور‌ها تولید آن را متوقف کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در رابطه با سگ‌های بی‌سرپرست با تاکید بر اینکه ما با کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها و هر حیوان دیگری مخالف هستیم افزود: با شیوه کشتار سگ‌ها که در فضای مجازی منتشر و باعث اعتراض دوستداران حیوانات شده به شدت مخالف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه موضع محیط زیست این است که باید دستورالعمل مدیریت جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست اجرایی شود افزود: با اجرای این دستورالعمل معضلی نخواهیم داشت چراکه دستورالعمل مشخص بوده و قانون دارد.

عربی با بیان اینکه این دستورالعمل کشتاری که در کشور انجام می‌شود را منع کرده است یادآور شد: طبق دستورالعمل سگ‌ها باید به روش بی‌هوشی یا زنده‌گیری در مراکزی نگهداری جمع آوری شده و سپس سگ‌های سالم از سگ‌های ناسالم جدا شود.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل نگفته که سگ‌ها با تزریق اسید و یا تفنگ در ساعاتی که مردم خواب هستند کشته شوند افزود: هیچ وجدان آگاهی چنین مسئله‌ای را قبول نمی‌کند و دین و قانون ما نیز این اجازه را نداده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه هیچ پروژه‌ای نمی‌تواند بدون رعایت قوانین مستقر شود تصریح کرد: در دشت کبودراهنگ نباید صنعت آب‌بر مستقر شود.

وی با اشاره به اینکه در فولاد ویان فعال است و «خرس سپید شمال» هم مجوز گرفته است افزود: تمام این موارد پیوست دارند به طور مثال فولاد ویان پیوست محیط زیستی دارد، اما جزو صنایع سبز است، ولی ماهیتاً آب‌بر هستند.

عربی با تاکید بر اینکه استقرار صنایع آب‌بر و فاضلاب‌زا در دشت‌های بحرانی و مناطق محدوده منوط به اجازه محیط زیست است افزود: نیروگاه شهید مفتح در دو فصل به عنوان صنعت آلاینده معرفی شده، اما به دلیل اینکه تامین کننده برق همدان بود امکان تعطیلی این واحد وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه صنایع آلاینده را هر سه ماهه معرفی می‌کنیم ادامه داد: ۲۰ واحد در سه ماه اول سال جاری به عنوان واحد آلاینده به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار