از شایعه انفجار ماهواره تا متلک آقای وزیر به ترامپ
کد خبر: ۷۷۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 31 August 2019
 
نکته ای که البته دم خروس برخی افراد را هویدا کرده و لزوم هوشیاری نسبت به آنچه از آن با عنوان پروژه نفوذ یاد می کنند،جدی تر جلوه گر می کند.
سرویس سیاسی خرداد-عبدالرضا کنی: در برهه های حساس و بزنگاه های مهم نوعی همپوشانی محسوس و ملموس میان دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی با برخی طرفدار نماهای دو آتشه آن نمود عینی یافته و تعجب و حیرت همگانی را به دنبال دارد. دو طیفی که در حرف و سخن درست در نقطه مقابل هم آرایش گرفته و مصداق بارز تعارض و تضاد متقابل هستند اما مشخص نیست چرا و چگونه در فواصلی به مثابه دو بال یک قیچی عمل کرده و به نوعی همنوایی گفتمانی در عین تضادهای ساختاری می رسند.
 
به گزارش خرداد، آخرین نمونه از اینگونه واکنش ها را در ماجرای شایعه انفجار سکوی پرتاب ماهواره ناهید 1 شاهد بودیم
 
ماجرا اما از کجا شروع شد؟.
 
شرکت آمریکایی پلنت لبز که یک شرکت خصوصی است و از زمین تصویربرداری می‌کند، روز گذشته تصاویر ماهواره‌ای را از انفجار موشک بر روی سکوی پرتاب در یک مرکز فضایی در ایران منتشر کرد؛ سکویی که به ادعای رسانه های غربی قرار بوده از آن یک ماهواره به فضا پرتاب شود. رادیو ملی آمریکا اولین رسانه ای بود که روز گذشته مدعی شد که به تاریخ پنج شنبه 29 اوت مطابق با 7 شهریور تاسیسات پرتاب موشک ایران در منطقه سمنان منفجر شده و تلاش ایران برای سومین بار متوالی برای پرتاب ماهواره به فضا ناکام مانده است.
 
پس از انتشار این خبر، در اقدامی هماهنگ و پردامنه اکثر رسانه های جهانی به بازنشر آن پرداخته و تصاویر ماهواره ای که نشان می داد دود سیاهی از منطقه استقرار تاسیسات ماهواره ای ایران در نزدیکی سمنان است، ضمیمه خبر شد.
 
کار تا به آنجا بالا گرفت که دونالد ترامپ در قالب توئیتی به این اتفاق ادعایی واکنش نشان داده و نوشت: ایالات متحده آمریکا هیچ نقشی در حادثه فاجعه ‌بار در جریان آمادگی برای شلیک نهایی موشک ماهواره‌ بر سفیر در جایگاه شماره یک در سمنان نداشته است.

ترامپ در ادامه توئیت خود می نویسد: بهترین آرزوها را برای ایران دارم و برایشان در این که متوجه شوند چه اتفاقی افتاده، آرزوی موفقیت می‌کنم.

اما واکنش مقامات ایرانی به این ادعا چه بود؟ آذری جهرمی که گویا در گیلان و در سفر کاری حضور داشت در توئیتر خود به این شایعه پاسخ داده و اعلام کرد که ماهواره ناهید 1 بدون هیچ مشکلی در محل استقرار خود قرار دارد و حالش خوب است.

در نهایت ساعتی پیش آذری جهرمی تصویری از خود در کنار ماهواره ناهید 1 را در توئیترش انتشار داده و در کنایه به ترامپ به او صبح بخیر گفت!

آنچه که واضح است اینکه ماهواره ناهید 1 دچار هیچ ضایعه و آسیبی نشده و حتی اگر تصاویر ماهواره ای انتشار یافته متعلق به پایگاه پرتاب موشکی سمنان نیز باشد، موضوع به قبل از تلاش برای پرتاب ماهوره ناهید باز می گردد و این اتفاق نتوانسته خدشه ای به آن وارد کند.

اما فارغ از این فعل و انفعالات واکنش برخی مدعیان که از آنان با عنوان ارزشی در فضای مجازی یاد می شود، جالب توجه و شایسته تامل است؟!

این کاربران به سرعت بعد از انتشار خبر توسط رسانه های آمریکایی گویی با ذوق زدگی خاصی به انتشار ادعای آنان پرداخته و در اقدامی جالب توجه برای کوبیدن دولت به خبر دروغ و کذب سال 93 کیهان استناد کردند که در آن به تاریخ 21 دی ماه سال 93 مدعی شده بود که با دستور رئیس جمهوری پژوهشگاه فضایی ایران تعطیل شده است!

 

خبری که در همان برهه با واکنش مقامات مسئول روبرو شده و کذب بودن آن مشخص گردید. در واقع در آن تاریخ با دستور رئیس جمهوری پژوهشگاه فضایی ایران به زیر مجموعه وزارت ارتباطات انتقال یافت تا با تمرکز بیش تر و حرفه ای تر به وظایف ساختاری و محوله خود بپردازد نه آنکه از اساس این مجموعه منحل گردد.

جالب آنکه به اعتقاد کارشناسان با این انتقال راهبردی این مجموعه با توان مضاعف به امور محوله پرداخته و در طی این مدت تحولاتی مهم در این عرصه رقم خورده و ایران توانسته در حوزه هوا و فضا دستاوردهای علمی و عملی فروانی حاصل کند.

حال سئوال بزرگ اینجاست که چرا برخی در راستای رویکردهای طیفی و جناحی و نگرش های تنگ و ترش سیاسی برای کوبیدن دولت از هر فرصتی استفاده کرده و منافع ملی را به ثمن بخس ذبح می کنند تا آنجا که با ذوق زدگی و با سرعت مثال زدنی ادعاهای رسانه های بیگانه را باز نشر داده و در تکمیل و تایید آن به یک خبر دروغین از رسانه ای استناد می کنند که خود در عداوت با دولت ید طولایی داشته و از این دست هنرنمایی ها فراوان داشته است.

نکته ای که البته دم خروس برخی افراد را هویدا کرده و لزوم هوشیاری نسبت به آنچه از آن با عنوان پروژه نفوذ یاد می کنند،جدی تر جلوه گر می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار