برخی فناوری‌ها می‌توانند نتایج خطرناک و غیرقابل جبرانی برای سلامت انسان ومحیط زیست وجانداران به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۷۷۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵ 26 August 2019

شرکت‌های مختلفی این روز‌ها به ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین مشغول هستند که در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع تجاری بیش از سایرمدل‌ها مورد توجه هستند، آن‌ها ابعادی بزرگ و دارای هشت یا تعداد بیشتر پروانه برای حرکت هستند، به طور مثال هواپیمای بدون سرنشین شرکت آمازون که برای تحویل کالا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و درحال توسعه است، حدود هشت پروانه دارد که با سرعت بسیاربالا حرکت می‌کنند. اگر کالای حمل شده به وسیله آن‌ها وزن زیادی داشته باشد موتور هواپیمای بدون سرنشین باید با سرعت بیشتری کار کند و شکافت هوا در اثر حرکت پروانه‌ها سبب ایجاد سروصدا و آلودگی صوتی زیادی در آسمان می‌شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند در آینده‌ای نه چندان دور و با گسترش استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین روزانه صد‌ها و حتی ده‌ها هزار پهپاد در گوشه وکنار دنیا به پرواز درمی آیند که می‌توانند زمینه ساز بروز انواع خطر‌ها برای سلامت جسم و روان انسان و حتی محیط زیست باشند.

به گفته محققان آلودگی صوتی ناشی از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین حتی از هلی کوپتر‌های کنونی نیز شدید‌تر است، زیرا موتور آن‌ها به قدرت زیاد تری برای حرکت و حفظ تعادل هواپیما درآسمان به نسبت هلی کوپتر‌ها نیاز دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند باید قوانینی برای استفاده تجاری از پهپاد‌ها در جهان تنظیم شود، به طور مثال اینکه چه میزان باربرای حمل با این وسیله مجاز است، سطح صدای تولید و آلودگی صوتی در اثر پرواز این وسیله به چه میزان باید باشد، درچه ساعت‌هایی پهپاد‌ها اجازه پرواز دارند و چه محدوده‌هایی را می‌توانند پشت سربگذارند.

آلودگی صوتی عامل ابتلای انسان به بیماری‌های جسمی و روانی

پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند وجود آلودگی صوتی می‌تواند زمینه ساز ابتلای انسان به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود. افرادی که درن زدیکی فرودگاه‌ها یا بزرگراه‌های شلوغ زندگی می‌کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به سکته قلبی و مغزی قرار دارند، همچنین نرخ مرگ و میر نوزادان یا سقط جنین در بانوانی که نزدیک فرودگاه یا اتوبان‌ها زندگی می‌کنند بالاتر است، آلودگی صوتی ناشی از پرواز صد‌ها هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند کابوسی برای افراد تیزگوش باشد و سبب ناراحتی و استرس شدید آن‌ها شود.

با وجود ارزشمندی استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین برای سرعت و ایمنی درحمل و نقل اشیا و رساندن کالا‌ها به مصرف کنندگان، اما این وسایل می‌تواند خطری جدی برای سلامت انسان‌ها و ایجاد آلودگی صدای شدید در جهان شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار