روز دوشنبه طوفان جاده مخصوص کرج، محل استقرار صنایع خودروسازی ایران را درنوردید و هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، به عنوان یکی از 2 غول صنعت خودروی ایران، به یک‌باره برکنار و در دفتر کار خود بازداشت شد.
کد خبر: ۷۷۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 21 August 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ این دومین برکناری و بازداشت یک مدیر بلندپایه اقتصادی ، دریک هفته گذشته است. پیش‌تر میرعلی اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ساعتی پس از استعفا، بازداشت شد تا سریال استعفا، برکناری و بازداشت در اقتصاد ایران آغاز شود. شروعی که بیشتر نشان از برخورد با عوارض سیاست‌های نادرست اقتصاد دستوری و دولتی و چندقیمتی دارد که نتیجه آن بروز فساد و رانت است. حالا مردم در انتظار شفافیت بیشتر در صنعت خودرو هستند؛ آن‌هم در حالی که خبرها از بازداشت برخی مدیران 2 شرکت خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا به دلایل اعلام نشده حکایت دارد.
روز دوشنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت با تأیید خبر برکناری مدیرعامل ایران خودرو از انتصاب عباس علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا به عنوان سکاندار ایران خودرو خبر داد. اما گفته می‌شود علی‌آبادی از پذیرش این مسئولیت سرباز زده، هرچند شایعه شده وزیر نیرو از این‌ ایده که علی‌آبادی پس از سال‌ها، سکان‌ شرکت مپنا را به فرد دیگری دهد و به صنعت خودرو برود، حمایت می‌کند. حالا باید دید در صورت انتصاب عباس علی‌آبادی یا فرد دیگری برای نشستن پشت فرمان ایران خودرو، او توان پایان دادن به فساد، تخلف و سر و سامان دادن به وضعیت بحرانی شرکت ایران‌خودرو را خواهد داشت؟
سخنگوی دولت، دلیل برکناری هاشم یکه‌زارع را «تغییر قیمت محصولات ایران خودرو» اعلام کرده اما می‌گوید:باید بررسی شود که آیا اشتباه نرم افزاری یا خطای شخصی بوده است. این اتفاقات در حالی رخ داده که چندی پیش حساب هاشم یکه زارع مسدود شده بود. این اقدام بر اساس دستورالعمل اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی و با حکم قضایی بازپرس شعبه ۱۴ ناحیه ۲۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران صورت گرفت.

انتصاب یا انتخاب؟
حالا دیگر دوران فرماندهی شش ساله هاشم یکه زارع بر یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی به پایان رسیده و او منتظر تعیین تکلیف قضایی پرونده‌اش نشسته اما نکته مهم اینجاست که سکاندار بعدی ایران خودرو چگونه انتخاب یا انتصاب خواهد شد. هرچند مشخص نیست برکناری یکه زارع با رأی هیأت مدیره این شرکت صورت گرفته یا خارج از آن، پرسش اصلی این است که نفر بعدی را چه کسی انتخاب می‌کند؟ هیأت مدیره ایران خودرو یا افراد دیگری حکم انتصاب را امضا خواهند کرد؟ نکته مهم اینکه رضا رحمانی، وزیر صنعت در واکنش به اتفاقات رخ داده روزه سکوت گرفته و باید منتظر اظهارنظر او در روزهای آینده ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار