21 آگوست برابر با 30 مرداد بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.
کد خبر: ۷۷۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 21 August 2019

 

شیراز بهشت مساجد زیبا؛ از نصیرالملک تا عتیق

تابناک فارس به نقل از فارس: عمدتا متعاقب روز جهانی مسجد به مدت یک هفته برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد به اجرا در‌می‌آید. 21 آگوست مصادف با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها است.

پایگاه مسلمانان

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم که مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و برپایی نماز جماعت در آن بیانگر اتحاد و انسجام مسلمانان در مکانی مقدس به نام مسجد این هماهنگی را به خوبی به تصویر می‌کشد. در کشور ما مساجد عدیده‌ای وجود دارند که تاریخچه بنای آنها به دوران تاریخی بازمی‌گردد و در برخی از آنها همچنان نماز جماعت برپا می‌شود. شیراز به عنوان شهری که دارای تاریخچه غنی است دارای مساجد تاریخی زیبا و بی‌نظیری بوده که به مناسبت روز جهانی مساجد مروری بر آنها داریم.

شهر مساجد زیبا

مساجد تاریخی شیراز از زیبایی وصف‌ناپذیری برخوردارند و شیراز به خاطر وجود آنها به شهر مساجد زیبا لقب گرفته است. در این مساجد شاهکارهایی از معماران خلق شده است که به دلیل اعتقاد قلبی آنها شکوه این آثار معماری را دوچندان کرده است.

مسجد نصیرالملک

این مسجد قاجاری از زیباترین مساجدی است که در جهان به عنوان یک مقصد گردشگری زیبا نیز شناخته می‌شود. میرزا حسن‌علی‌خان، حاکم فارس و ملقب به نصیرالملک در سال 1255 این اثر را از حاکمیت خود در شیراز به یادگار می‌گذارد. شهرت این مسجد به دلیل استفاده از شیشه‌های رنگی شبستان است، شیشه‌هایی که پرتوی خورشید را صبح هنگام به درون می‌تاباند و صحنه‌ای از نورپردازی طبیعی ایجاد می‌کند. معمار این مسجد برای ساخت آن 12 سال زحمت می‌کشد و امروز هنوز هم نماز جماعت در آن برگزار می‌شود.

 

مسجد عتیق

قدیمی‌ترین مسجد شیراز، مسجد جامع عتیق است که به مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود. مسجد عتیق در نزدیکی حرم شاهچراغ ( ع) قرار دارد و در دوران فرمانروایی عمرولیث صفاری ساخته می‌شود. این مسجد علاوه بر نقش مذهبی، از نقش سیاسی – اجتماعی در طول تاریخ برخوردار است ایفا کرده است. در وسط حیاط مسجد، دارالمصحفی در سال ۷۵۲ قمری ساخته شد و به دلیل اینکه قاریان قرآن در آن قرآن می‌خواندند به خدای‌خانه نیز شهرت دارد.

 

مسجد وکیل

یکی از آثاری که حلقه محور زندیه را تشکیل داده است، مسجد وکیل شیراز است. مسجدی که کریمخان زند میان حمام و بازار بنا می‌کند تا ترتیب «نظافت، عبادت، تجارت» را در شریان شهر جاری سازد. مسجد وکیل 11 هزار متر مربع مساحت دارد و با برخورداری از 2 ایوان، 2 شبستان شمالی و جنوبی دارد که شبستان جنوبی دارای 48 ستون یکپارچه مارپیچ است. این مسجد در ایوان‌های خود صحنه زیبایی از کاشی‌های هفت رنگ دارد که به محلی زیبا برای عکس گرفتن گردشگران تبدیل شده است.

 

مسجد مشیرالملک

مسجد زیبای مشیرالملک توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک حاکم فارس در دوران قاجار بنا می‌شود و دارای 3 شبستان و چندین حجره است. کاشی‌کاری‌های محراب و کتیبه سنگ مرمر آن که سوره توحید روی آن به چشم می‌خورد از زیبایی‌های این مسجد است که در خیابان قاآنی شمالی قرار دارد.

 

مسجد نو

پس از ابتلاء فرزند اتابک سعد بن زنگی به بیماری سخت، وی نذر می‌کند که در صورت بهبودی فرزند خانه‌اش را به مسجد تبدیل کند. با ادا شدن نذر وی،  مسجدی به همراه بازار و حمام برای استفاده عموم بنا می‌کند که همان مسجد نو یا مسجد اتابک است. مسجد نو با 20 هزار متر مربع مساحت، بزرگترین مسجد ایران است و نماز جمعه شیراز امروز در این مسجد برگزار می‌شود.

میراثی به نام مسجد

حمایت میراثی از مساجد تاریخی نیز در فارس با توجه و نظارت کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی فارس به انجام می‌رسد تا جایی که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان،  از ابتدای سال 97 تا نیمه اول سال 98 تعداد 9 مسجد تاریخی با اعتبار 6 میلیارد و 200 میلیون ریال در استان مرمت شده‌اند. بر این اساس مسجد سنگی داراب، مسجد ارسنجان،مسجد باقرخان و مسجد عتیق در سال 97 و مسجد علی‌اشکنان، مسجد امام‌علی شاهداعی‌الله، مسجد شهداء و مسجد عتیق در سال 98 مورد بازسازی قرار گرفته‌اند.

 برخورداری شهر شیراز از این تعداد قابل توجه مساجد تاریخی، فرصت مطلوبی برای بهره‌گیری از آنها در اجرای تورهای حوزه گردشگری مذهبی و دفاتر خدمات مسافرتی در روز جهانی مسجد می‌توانند با برگزاری تورهای مناسبتی متعدد و مفیدی با این عنوان در شهر مساجد تاریخی برگزار کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار