یک استاد دانشگاه گفت: ما هر زمان در اقتصاد تفاوت قیمت دستوری و مکانیزمی را داشته باشیم، فساد بوجود می آید. اکنون نیز در شرایطی هستیم که وارد جنگ اقتصادی شده ایم و در اکثر کالاها 50 درصد به قیمت کالاها اضافه شده است
کد خبر: ۷۷۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶ 19 August 2019

به گزارش تابناک مرکزی، برنامه «مناظره» دیشب با موضوع "روشهای ستاد تنظیم بازار در کنترل قیمت" با حضور معصومه آقاپور علی شاهی نماینده مجلس شورای اسلامی  و محمدرضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت به عنوان موافقان قیمت گذاری دستوری و سید مصطفی صفاری استاد دانشگاه و علی میرزاخانی اقتصاددان به عنوان مخالف این سیاست  به روی آنتن رفت.

*مخالفت 92 درصدی مردم با قیمت گذاری دستوری

طبق نظرسنجی که در برنامه مناظره انجام شد، 92/29  درصد بینندگان مخالفت خود را با قیمت گذاری دستوری و عدم موفقیت برنامه های ستاد تنظیم بازار در مهار تورم اعلام کردند.

محمدرضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین ، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت در این برنامه گفت: در ستاد تنظیم بازار چهار حلقه اصلی به عنوان مولفه های دنبال کننده وجود دارد: 1.تامین: از محل تولید داخلی  و بخشی نیز از واردات برای تعادل عرضه و تقاضا تلاش می شود که دچار کمبود نشویم. 2.توزیع: در زمان های مختلف  وظایف مربوط به توزیع انجام می شود که وقتی  منابع  دچار کمبود می شود به چشم می آید. 3.بازرسی و نظارت: حلقه ای از سیاست هاست که تلاش می کند متناسب با نیاز مردم منابع تامین شوند. 4.اطلاع رسانی: در یک فضای  مناسب بتوانیم با مردم و رسانه ها گفتگو کنیم و با تبادل اطلاعات بازار آرامی خواهیم داشت.

کلامی تاکید کرد: وظیفه ستاد مهار تورم نیست بلکه جلوگیری از گرانی است یعنی اگر عرضه و تقاضا دچار مشکل شد گران فروشی اتفاق نیفتد.

* مهار تورم وظیفه بانک مرکزی است نه ستاد تنظیم بازار

علی میرزا خانی اقتصاددان گفت: تصور عموم بر این است که تمرکز ستاد تنظیم بازار بر روی تمام کالاهاست، در این راستا سوالاتی بوجود می آید که اگر ستاد وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد؟ قیمت در چه وضعیتی بود؟ بنابراین به این نتیجه میرسیم که اشکال در ستاد تنظیم بازار نیست، اشکال در نوع سیاست گذاری برای کنترل قیمت هاست و مسئولیت مهار تورم قیمت ها و مهار تورم به عهده بانک مرکزی است. معنی و مفهوم تورم و گرانی معلوم نیست، تورم فقط از طریق خلق پول و بانکهاست و به دنبال آن گرانی پدید می آید.

*فساد اقتصادی حاصل قیمت گذاری دستوری است

سید مصطفی صفاری استاد دانشگاه در تکمیل صحبتهای میرزا خانی اظهار داشت: ما هر زمان در اقتصاد تفاوت قیمت دستوری و مکانیزمی را داشته باشیم، فساد بوجود می آید. اکنون نیز در شرایطی هستیم که وارد جنگ اقتصادی شده ایم و در اکثر کالاها 50 درصد به قیمت کالاها اضافه شده است.

*ستاد تنظیم بازار ناموفق بوده است

میرزا خانی در خصوص عملکرد ستاد تنظیم بازار گفت: ستاد تنظیم بازار اگر اشتباه هم عمل نکند و درست عمل کرده باشد، باز هم ناموفق است، علت چیست؟ دلیل این است که از تجربیات دنیا استفاده نمی شود، کجای دنیا از این روش برای قیمت گذاری و کنترل قیمت ها استفاده می کنند؟ در همه دنیا تورم به بانک مرکزی مربوط می شود و مسئول بانک مرکزی است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه عدم سیاست گذاری های درست همه و همه به تولید داخلی ضربه خواهد زد، افزود: ستاد به دو روش می تواند بازار را تنظیم کند: 1. قیمت گذاری دستوری 2. اهرم واردات یا همان استفاده کردن از دلارهای نفتی. در قیمت گذاری دستوری اگر هدف کنترل بازار است، باید نظارت بر روی تک تک مغاره ها وجود داشته باشد و از آنجا کنترل شود که چندان امکان پذیر نیست و قیمت هایی که به مردم ارائه می شود صحیح و ثابت باشد. اما در مورد دوم و با استفاده از دلارهای نفتی، کالاهای وارداتی را وارد بازار میکنیم تا کاهش قیمت داشته باشیم اما باید به این نتیجه برسیم که علت شکست ها بررسی شود و تکرار نشود.

*جنگ روانی در ایران حاکم است

معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اهداف و تجارب کل دنیا در خصوص کنترل قیمت ها درایمن سازی و مدیریت کالای اساسی خلاصه می شود.در اسفند 96 و اردیبهشت 97 دچار بحران سیاسی و اقتصادی هدفمند شدیم، در خرداد 97 به اجبار وارد جنگ روانی شدیم که تبعات ویران کننده ای دارد اما به ظاهر ساده است، یک تقاضای مازاد بوجود آمد و به یکباره این جنگ به ما تحمیل شد. در تهیه مواد اولیه، تهیه کالاهای ضروری و اساسی و در زمینه عرضه و تامین دچار مشکل شدیم که در این خصوص باید ایمن سازی صورت میگرفت، در بخش توزیع نیز هنوز اشکالاتی وجود دارد و هنوز سنتی عمل میکنیم اما در واقع همین الان نیز در رابطه با تبعات جنگ روانی، در خصوص برخی کالاها و تنظیم بازار هزینه پرداخت میکنیم. ما باید بپذیریم که جنگ روانی همچنان وجود دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار