معاون کل وزارت بهداشت:
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حال سلامت شهر و استان تهران حتی در مقایسه با اکثر شهرها و مناطق روستایی کشور خوب نیست.
کد خبر: ۷۷۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 19 August 2019

به گزارش تابناک تهران، ایرج حریرچی روز دوشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی کشور افزود: در حوزه خدمات حدود ۴۰ دصد متخصصان رشته‌های تخصصی در تهران هستند اما اگر در همین محدوده به دنبال پزشک عمومی یا متخصص داخلی بگردیم ممکن است پزشکی پیدا نکنیم. 

وی ادامه داد: حتی ممکن است یک بیمار دارای بیماری سطح متوسط مانند استفراغ، اسهال یا آسم که منجر به بستری بیمار باشد در محدوده خود در تهران، بیمارستانی پیدا نکند بنابراین در ارائه عادلانه خدمات در شهر تهران نقص جدی وجود دارد. 

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: یا مثلا میزان فرانشیز روستایی سرطان روده ۱۲۵ هزار تومان و میزان شهری آن ۲۵۰ هزار تومان است و اگر فردی بخواهد از شهرهای اطراف برای این امر به تهران مراجعه کند هزینه حمل و نقل آن بیشتر است. 

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه شهر تهران نیز اوضاع سلامت و معیارهای دسترسی نسبت به بسیاری از نقاط کشور ضعیف‌تر است. 

حریرچی با اشاره به اینکه تهرانی ها از نظر آلودگی هوا، ترافیک، چاقی و اضافه وزن در مقایسه با سایر نقاط کشور مشکلات بیشتری دارند تصریح کرد: برخی آمارها نشان می‌دهد ۳۲ درصد و برخی ۲۴ درصد از افراد ساکن در تهران نیازمند مداخله روانپزشکی هستند که البته این به معنای وجود مشکل حاد در این افراد نیست. 

وی با بیان اینکه وقتی افرادی مانند حناچی و هاشمی در شهرداری و شورای شهر باشند انتظارات ما بیشتر است و توقع اصلاحات اساسی داریم اظهارداشت: متاسفانه به دلیل آنکه اغلب افراد نتوانستند خدمات معمولی درمانی دریافت کنند دستگاه‌های مختلف اقدام به ایجاد مراکز درمانی کوچک یا بیمه تکمیلی کرده‌اند که این امر موجب به هم خوردن ارائه خدمات می‌شود. 

معاون کل وزارت بهداشت یادآورشد: به دلیل آنکه سطح دستمزد دولتی جذاب نیست، نهادهای عمومی غیردولتی با درمانگاه زدن و دستمزد بالاتر و با سرانه بیمه تکمیلی که چندده برابر بیمه پایه است خدمات ارائه می‌کنند. 

وی با اشاره به توسعه خدمات در حاشیه شهرها گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز بهداشتی- درمانی و ۲۴ هزار تخت در کشور ایجاد شده که سهم تهران به دلیل مشکل زمین و گران بودن آن، از این میزان اندک است. 

حریرچی با بیان اینکه امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه پوشش همگانی سلامتی تبدیل شویم اظهارداشت: در تعریف پوشش همگانی سلامت پنج سطح خدمات شامل ارتقای سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی، زندگی قبل از مرگ و طب تسکینی لحاظ شده است که اگر خدمات لازم در این زمینه ها بدون تبعیض و به صورت عادلانه و بدون ایجاد سختی مالی برای مردم ارائه شود می‌توان گفت به پوشش همگانی سلامت دست پیدا کرده‌ایم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار