در حاشیه اولین نمایشگاه بومی سازی تجهیزات فولاد انجام شد؛
تفاهم نامه همکاری میان سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و شرکت فولاد خوزستان در حاشیه اولین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد فولاد خوزستان به امضا رسید.
کد خبر: ۷۷۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 18 August 2019

سید علیرضا علوی رییس جهاد دانشگاهی استان خوزستان در این خصوص اظهار کرد: تفاهم‌نامه منعقد شده میان جهاد دانشگاهی استان و فولاد خوزستان در زمینه‌های فنی، مهندسی، نظرسنجی افکار، اشتغال و کارآفرینی و آموزشی است.

وی افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی استان خوزستان در پژوهشکده تکنولوژی تولید براساس برنامه ششم توسعه در حال گسترش همکاری با شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های وابسته به وزارت صنایع است. البته در سال های قبل همکاری‌هایی با فولاد خوزستان داشتیم و این نمایشگاه فرصت خوبی برای بازمهندسی ارتباط جهاد دانشگاهی خوزستان با شرکت فولاد خوزستان است.

علوی تصریح کرد: خوشبختانه امروز تفاهم نامه در بحث تدوین دانش فنی، مهندسی معکوس، انجام طرح‌های نظرسنجی و افکارسنجی، فعالیت در حوزه اشتغال و کارآفرینی با رویکرد صنعتی و در حوزه آموزشی منعقد شد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان بیان کرد: توانایی جهاد دانشگاهی در صنعت، طراحی و تولید است. به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو شدیم و اگر دانش طراحی و ساخت وجود نداشته باشد با مشکل جدی‌تر روبرو خواهیم شد. جهاد دانشگاهی در این سه دهه فعالیت با ورود به حوزه طراحی باعث شده که قطعات صنعتی تولید و انبوه‌سازی شوند و در نتیجه از وارد کردن قطعات به کشور بی نیاز شده‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ هزار قطعه برای صنعت نفت توسط جهاد دانشگاهی خوزستان طراحی شده است، گفت: در پروژه مته حفاری، علاوه بر تدوین دانش فنی، ساخت آن نیز برای اولین بار برعهده جهاد دانشگاهی خوزستان بود؛ یعنی از طراحی پروژه تا ساخت آن در جهاد دانشگاهی استان صورت گرفت.

علوی بیان کرد: در حال شناسایی نیازها در حوزه مواد شیمیایی هستیم. در بهمن ۹۷ سایت تولید انبوه مواد شیمیایی افتتاح شد. همچنین دو حوزه صنعت و بهداشت و درمان هدفگذاری شده‌اند. در حوزه خدمات تخصصی هم با توجه به همکاری‌هایی که با شرکت ملی حفاری جنوب داریم برای تولید قطعاتی که در تحریم هستند مذاکراتی شده است.

وی گفت: امیدوارم تحریم‌ها فرصتی برای اعتماد بیش از گذشته نسبت به توانایی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی جهاد شود و از تهدید به عنوان فرصت استفاده شود تا بتوانیم بیش از این از توانایی داخلی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، سعید قاسم زاده مدیر بخش نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد خوزستان نیز در این مراسم اظهار کرد: هدف از برپایی نمایشگاه پیدا کردن سازندگان تجهیزات و قطعاتی است که تا کنون نتوانستیم برای آنها سازنده‌ای پیدا کنیم؛ نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای تحقق این هدف است.

وی افزود: خوشبختانه در این نمایشگاه این فرصت پیدا شد و شرکت‌های جدید و دانش بنیان حضور داشتند و آمادگی خود را برای تامیین برخی قطعات اعلام کرده اند. برپایی این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای رونق اقتصاد خوزستان و ایجاد اشتغال است.

قاسم زاده ادامه داد: تحریم همیشه وجود داشته و اخیرا تشدید پیدا کرده است اما خوشبختانه تحریم هیچگاه باعث کاهش تولید فولاد نشده و سالانه شاهد رشد تولید فولاد نسبت به سال‌های پیش هستیم. یکی از اهداف شرکت فولاد خوزستان حمایت از تولید ملی است و تحریم نیز باعث شد از سال ۷۸ شرکت فولاد برنامه‌ای برای بومی‌سازی قطعات صنعتی داشته باشد.

وی گفت: تا این لحظه بیش از ۲۵ هزار قطعه صنعتی بومی سازی شده است اما سه پروژه اصلی بومی سازی شامل بومی سازی کل کارخانه میدرکس، بومی سازی کاتالیست بعد از هشت سال در استان خوزستان و کوره پاتیلی که کاربرد فراوانی در صنعت فولاد دارد نیز در شرکت فولاد خوزستان برای اولین بار بومی سازی شد.

وی بیان کرد: تمام قطعاتی که مورد نیاز صنعت فولاد هستند و بومی سازی نشده‌اند را شناسایی کردیم و تمام تولیدکنندگان می‌توانند این قطعات را مشاهده کنند. امیدواریم همه این قطعات را بتوانیم بومی سازی کنیم.

مدیر بخش تعمیرات و نگهداری شرکت فولاد خوزستان در خصوص تفاوت قطعات بومی سازی شده با نمونه خارجی اظهار کرد: در ابتدا ممکن است قطعه بومی سازی شده ۱۰۰ درصد شبیه قطعه خارجی نباشد اما پس از تولید چند مرحله ای نهایتا مشابهه قطعه خارجی خواهد شد.

قاسم زاده در پایان گفت: با وجود فارغ التحصیلان و نیروی توانمند به آینده کشور و صنعت خوشبین هستیم و امیدواریم ایران عزیز همانند گذشته روی پای خود بایستد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار