در حالی که بناهای تاریخی امیرچخماق و مسجد جامع دو جاذبه شاخص گردشگري شهر جهانی يزد به شمار مي‌آيند، اما منظر آنها به دنبال هجوم بي‌قيد و بند ميز و صندلی‌های اغذیه‌فروشان در حال گم شدن است.
کد خبر: ۷۷۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 18 August 2019

به گزارش تابناک یزد، مجموعه تاریخی امیرچخماق و مسجد جامع یزد دو بنای شاخص و مهم گردشگری شهر جهانی یزد هستند به طوری که هر گردشگری که وارد یزد می شود حتی برای اندک زمانی از این بناهای تاریخی نیز دیدن می‌کنند.

اگر از تردد و مزاحمت‌های متعدد دست‌فروشان و متکدیان در این اماکن تاریخی بگذریم، اين روزها به ويژه بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی يزد به شکلی نوین و شايد با تقلیدی کورکورانه از کشورهای پرگردشگری مانند فرانسه و ایتالیا، شاهد نوعی سوءاستفاده از این فرصت گردشگری پیش آمده برای يزد جهاني هستیم.

چند صباحی است که نه تنها در برخی معابر بافت تاریخی شهر بلکه در جوار این دو بنای شاخص گردشگری نیز شاهد تعداد زیادی میز و صندلی‌ متعلق به اغذیه‌فروشی‌های پيراموني آنها هستيم كه بخش زيادي از معابر گردشگري را بدون هيچ ضابطه‌ي و به بهانه‌ي كاسبي اشغال كرده‌اند و حتي از کودکان کار براي تبليغات بيشتر كارشان بهره مي‌برند.

هر چند این موضوع به نوعی در رونق این فضاها به نظر موثر بوده ولی عدم ساماندهی و نظارت بر این بخش، سلب آسایش و ممانعت از برقراری حس مکان و امنیت خاطر گردشگران از سوي اين يد‌كننده‌هاي معابر نيز باعث بروز نارضایتی‌هايي است.

البته این اتفاق وقتی حادتر می‌شود که هر روز بيشتر از روز قبل شاهد تنگ‌تر شدن حصار میز و صندلی‌هاي پيرامون این محوطه‌ها و معابر گردشگری هستيم به طوري كه در قاب کشیدن کامل زیبایی‌های این بناها را در لنز گردشگران به رویایی دست‌نیافتنی‌تر تبديل می‌کنند.

گلايه‌مندي ميراث فرهنگي از اين وضعيت

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز از این وضعیت حاکم بر اماکن تاریخی شهر گلایه می‌کند و در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: هر چند که میراث فرهنگی نیز با این وضعیت مشکل دارد اما قانوناً شهرداری متولی ممانعت از ايجاد سد معبر است كه به دلیل مدیریت چندگانه‌ي شهري تاکنون موفق به همکاری و ساماندهی در این زمینه نشده است.

وی با بیان این که نماهای بافت‌ و ابنیه تاریخی یکی از جاذبه‌های یزد به ویژه برای گردشگران خارجی به شمار می‌رود، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه این نابسامانی منجر به ایجاد اختلال در منظر عموم و گردشگران در اين مجموعه‌هاي گردشگري شده است.

مديريت به شيوه‌اي ديگر در دیدگاه بالا‌دست

به سراغ مسئولان اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری يزد که متولی کنترل این وضعيت در شهر جهانی است، مي‌رويم و خواستار پاسخگویی در این زمینه مي‌شويم اما پاسخ روشن و راهگشا در این مورد نمی‌يابيم.

«امرالله سیف الدینی» مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری یزد در این رابطه به خبرنگار ایسنای یزد می‌گوید: هر چند که ما نیز به عنوان متولی امر مخالف این موضوع هستیم اما دیدگاه بالا‌دست به دنبال ارائه طرحی مبنی بر مدیریت این موضوع به شیوه دیگری است به طوری که گویا قرار است شیوه‌ای برای چینش میز و صندلی‌های اغذیه فروشی‌ها در پیاده‌روها بویژه در این مسیرها بخصوص در شب‌ها فراهم شود.

تدوين شیوه‌نامه مبلمان شهری تا شهريور

لذا از رییس کمیسیون خدمات شهری یزد به عنوان متولی بالادست در این زمینه موضوع را پرس‌وجو می‌كنیم که «سپنتا نیکنام» با تایید وضعیت نامناسب صندلی‌های مغازه‌داران محوطه‌های تاریخی امیرچخماق و مسجد جامع، در این باره تصریح می‌کند: موضوع مبلمان‌های محوطه امیرچخماق و مسجد جامع که در دستور کمیسیون خدمات شهری بوده، در اردیبهشت ماه طی برگزاری جلسه‌ای با حضور معاونت شهرسازی شهرداری و اداره اجرائیات، بررسی و به این توافق رسیدیم که تا پایان شهریورماه، شیوه‌نامه مبلمان شهری امیرچخماق، مسجد جامع و خیابان قیام تدوین شود.

نیکنام در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا اضافه می‌کند: در این شیوه‌نامه سبک مبلمان، نوع اصناف، محدوده هر مغازه، نحوه اخذ مجوز و هزینه‌ی لازم برای اخذ این مجوز از سوی معاونت شهرسازی تعیین می‌شود و چنانچه مورد تایید واقع شد، نسبت به ساماندهی آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

این مسئول با تاکید بر این که وضعیت فعلی محورهای گردشگری امیرچخماق و مسجد جامع در شان این ابنیه تاریخی نیست، می‌گوید: از آنجایی که تردد خودرو در این دو محوطه محدود و عمدتاً پیاده‌محور شده اند، سعی در فراهم کردن شرایطی مناسب برای گردشگران داریم اما آنچه امروز شاهد آن هستیم کاملاً با ذهنیت ما مغایر است و صحنه‌های نامطلوبی اتفاق افتاده که لازم به ساماندهی است.

نیکنام در پایان خاطرنشان می‌کند: در همه کشورهایی که بحث گردشگری در آن‌ها مطرح است، استفاده از معابر عمومی برای نشستن و خدماتی مانند خوردن و آشامیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد اما از آنجایی که پس از پیاده‌محوری این محورها در يزد، به مغازه‌ها آسان گرفتیم امروز شاهد بی‌نظیمی‌هایی هستیم که به زودی ساماندهی خواهد شد.

البته چالش دیگری که گویا مسئولان به آن کمتر توجه دارند، موضوع تکدی‌گری، کودکان کار و دست‌فروشي است که در این محورهای تاریخی که در قلب شهر و بافت جهانی يزد به طور چشمگیری در حال شیوع است و جالب این که رویدادهای مذکور در اماکنی در حال گسترش هستند که فاصله زیادی تا شهرداری‌های مرکز و منطقه تاریخی يزد ندارند و نیروهای امنیتی و انتظامی هم به کرات در این اماکن انجام وظیفه می‌کنند اما گویا تمامی این ارگان‌ها كه تکدی‌گری و دستفروشی را خط قرمز وظایف مشترک خود می‌دانند، اين موضوعات را به دست فراموشی سپرده‌اند!

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار