نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک با اجرای برنامه شادپیمایی کاروان گروه های نمایشی کودک و عروسک های غول پیکر از 11 استان در شیراز آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۷۷۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶ 14 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:شامگاه سه شنبه 22 مرداد، نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک با اجرای برنامه شادپیمایی کاروان گروه های نمایشی کودک و عروسک های غول پیکر از 11 استان در شیراز آغاز به کار کرد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در آیین افتتاحیه این جشنواره با بیان اینکه اجرای با وعده تداوم رویدادهای هنری گسترده و با کیفیت در حوزه کودک و نوجوان، گفت: با توجه به فرصت محدود از زمان فراخوان تا پایان مهلت ارسال آثار، ۱0۷ اثر از ۲۹ استان توسط دبیرخانه این جشنواره دریافت شد.

 

ابراهیم گشتاسبی‌راد افزود: از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ۱۵ اثر در بخش رقابتی کودک از ۱۱ استان پذیرفته شده است و این آثار طی چهار روز در فضاهای عمومی شهر شیراز به ویژه در ۶ نقطه کلیدی به اجرا خواهند پرداخت .

وی با اشاره به حضور چهره های شناخته کشور در روند داوری این نمایش‌ها، گفت: داوران این جشنواره مریم سعادت، رضا فیاضی و بهرام شاه محمدلو هستند که در 26 مرداد ماه برگزیدگان را معرفی خواهند کرد .

گشتاسبی‌راد افزود: هنرمندان حاضر در نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک با بیان اینکه محور این رویداد ملی هنری فرهنگ شهروندی است تأکید کرد: 15 گروه نمایشی طی مدت چهار روز حداقل ۵۰ اجرا در سطح شهر شیراز خواهند داشت .

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز نیز در این مراسم با اشاره به تاریخ و سابقه چندصد ساله شیراز، گفت: شیراز بدون شک، شهری فرهنگی است اما در دنیای کنونی، فرهنگِ شهری نیز برای ارزیابی هر شهر مهم به نظر می رسد که توجه ویژه به این فرهنگ، رويکردي معاصر و جدید است که برای توسعه و پیشرفت باید بیش از پیش ضرورت آن را درک کرد .

لیلا دودمان با بیان اینکه کودکان باید به‌عنوان مهم‌ترین جامعه‌ی هدف مورد توجه ویژه قرار گیرند و از همه ابزارها برای نهادینه کردن فرهنگ شهروندی در وجود آن‌ها بهره برد، افزود: ابعاد مهمی همچون مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی که از شاخصه‌های مهم مدنی در رشد فردی و اجتماعی هستند، در کودکی بهتر از هر دوران دیگری شکل می‌گیرند و هنرمندان در تحقق این امر در صف اول ایستاده‌اند .

وی گفت: هنر با توجه به لطافت درونی و همگونی با شاخصه‌های فطریِ کودک، بهترین راه ارتباط و تعامل انسانی است و لزوم استفاده از آن برای انتقال پیام اجتناب‌ناپذیر است .

 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تجربه و مطالعات جامعه‌شناختی با قاطعیت نشان می‌دهد، ادبیاتِ تعلیمیِ امری که در هزاره‌ی گذشته بر فضای تربیتی مستولی بوده است دیگر در دنیای امروز پاسخگوی پرورش کودکان نیست .

دودمان تأکید کرد: شیراز مدعی عنوان شهر دوستدار کودک است و این به معنی نیست که آسیب‌هایِ اجتماعیِ حوزه کودک و نوجوان در شهر وجود، اما می‌توان گواهی داد که شیراز برای رسیدن به شاخصه‌های زندگیِ خوب و امن برای کودکان، برنامه‌ریزی کرده و ظرفیت‌های خود را در حوزه مدیریت شهری به کار گرفته است .

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز با بیان اینکه امسال برای توسعه فرهنگ شهروندی در حوزه کودک و نوجوان از هنرمندانِ هنرهای نمایشی یاری جستیم، گفت: تقریباً هنرمندان تمام استان ها به دعوت ما پاسخ مثبت دادند تا در پایتخت فرهنگ و هنر ایران عزیز برگ زرین دیگری را برای کشور رقم بزنند .

دودمان خاطرنشان کرد: حدود 140 هنرمندِ تئاتر خیابانی از 11 استان کشور به مدت 5 روز مهمان شیرازیانی هستند که هنر در کوی و برزن شهرشان نفس می‌کشد و حالا هنرهایِ نمایشیِ جوان، یادآور روزهای درخشان شیراز در عرصه تئاتر است .

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک شیراز به همت شهرداری شیراز و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از شامگاه 22 مرداد رسما کار خود را آغاز کرد و تا 26 مردادماه ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار