برداشت گیاه کینوا یا خاویار سبز برای نخستین بار در سطح ۱۷ هکتار در شهرستان شیراز انجام شد.
کد خبر: ۷۷۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ 14 August 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مهرداد جلالیان کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به برداشت گیاه کینوا یا خاویار سبز برای نخستین بار در شیراز، اظهار کرد: در شهرستان شیراز در سال زراعی ۹۸-۹۷ کشاورزان در زمین‌هایی که میزان شوری آب و خاک، بالا و منابع آبی محدود بوده است و کشت دیگر محصولات زراعی در آن‌ها ممکن نبود اقدام به کشت ۱۷ هکتار کینوا از اواخر بهمن ماه تا اواخر اسفند ماه کرده اند که شرایط آب و هوایی فصل بهار، منجر به از بین رفتن و خسارت دیدن ۶ هکتار آن به میزان حدود ۷۰ درصد شده است.

او با بیان اینکه تاکنون یک هکتار به مرحله برداشت رسیده است که عملکرد آن یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است و با توجه به کیفیت و کمیت آب و زمین زراعی از عملکرد قابل قبولی برای کشاورزان برخوردار است و در صورت وجود بازار‌های مناسب و همچنین رواج فرهنگ مصرف می‌تواند موجب توسعه کشت این محصول شود.

مجید اختری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز نیز اظهار کرد: کینوا گیاهی است که کشت آن به شدت اقتصادی است و به راحتی می‌تواند جایگزین برنج شود، گیاهی که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز نام برده می‌شود.

او بیان کرد: بحران آب و شرایط آب و هوایی شهرستان شیراز این ضرورت را به وجود آورده تا توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد.

اختری اضافه کرد: با این رویکرد، گیاه کینوا از گیاهانی است که در چنین شرایطی سازگار با شرایط آب و هوایی این منطقه بوده و می‌تواند مورد توجه ویژه قرار گیرد.

برچسب ها: برداشت ، کنیوا ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار