مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری گفت : بیش از ۴۱ هزارهکتار درختان شمشاد در شمال کشور آلوده به آفت شب پره هستند.
کد خبر: ۷۶۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 01 August 2019

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری گفت : بیش از ۴۱ هزارهکتار درختان شمشاد در شمال کشور آلوده به آفت شب پره هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، موسوی گفت: از سال ۱۳۹۵ شاهد آلودگی و نابودی این گونه درختان با ورود آفات مختلف (بیوتروریسم) ازجمله آفت شب پره بوده که از جنگل‌های شهرستان نوشهر آغاز و دیرهنگام متوجه ورود این آفت وارداتی شده ایم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه مازندران ساری با بیان اینکه آفت شب پره در ۶ نسل تکثیر یافته و بعد از فرآیند تخمگذاری، لارو و شفیره با زمستان گذرانی به حشره‌ای کامل و مضر تبدیل می‌شود افزود: نوع آفت زیراشکوب شمشاد، با وجود محلولپاشی به شدت و سرعت تکثیر می‌یابد که با انجام ندادن محلولپاشی توده‌ای با مشکلات مربوطه روبرو شده و تاکنون این مبارزات کارساز نبوده است.
موسوی گفت: در طرح پرورش شمشاد‌های سبز قلمه‌های منطقه لاجیم شهرستان سوادکوه و انتقال آن‌ها به نهالستان برای حفاظت و جلوگیری از نابودی این گونه درختان، از محلول پاشی (مبارزه شیمیایی) استفاده می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری با اشاره به ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو به عنوان یکی از رویکرد‌های برجسته در جهان افزود: ۵ ژوئیه، ۱۲ پایلوت در ثبت جهانی به تصویب رسید که از این تعداد ۶ پایلوت متعلق به مازندران با بیش از ۶۴ هزارهکتار جنگل‌های هیرکانی بوده و اعتبارات بین المللی برای حفاظت از این جنگل اختصاص خواهد یافت.
موسوی، با اشاره به آغاز مطالعات تفضیلی برنامه طرح تنفس از سال آینده و اجرای آن گفت: با توجه به اینکه بهره برداری از جنگل‌های شمال کشور پایان یافته وخوداتکا کردن جنگل از مهمترین برنامه هاست، بر اساس قانون ۳ سال زمان برای ارائه طرح جایگزین تعیین شده و تا پایان امسال ۹۸ طرح در مازندران اجرایی می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری به وجود بیش از ۸۰ گونه صنعتی در جنگل‌های شمال کشور و حفاظت از آن‌ها اشاره کرد و افزود: هر کیلو چوب هم اکنون با ۱۰ برابر قیمت روبرو بوده، اما به لحاظ کمی اگرچه کشف چوب‌های قاچاق زیاد شده است، اما از نظرحجم میزان قاچاق در استان افزایش نداشته است. همچنین چوب‌های قاچاق کشف شده نیز در کارگاه‌های صنایع چوبی به فروش می‌رسد.

 

مدیرتابناک مازندران: مسعود پاشنا

خبرنگار تابناک ساری : سلمان مهدوی

خبرنگار تابناک بابل : مهدی رفیعی

خبرنگار تابناک فریدونکنار: مصطفی آسمانی

خبرنگار تابناک بابلسر : حامد رهی

خبرنگار تابناک نکا و بهشهر : الهام زارعی

خبرنگار تابناک نوشهر : فاطمه معصوم پناه

بزودی چند خبرنگار دیگر به جمع ما اضافه می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار