رئیس اداره دامپزشکی نقده گفت: با افزایش مصرف فرآورده‌های لبنی غیراستاندارد و سنتی در این شهرستان، خطر مبتلا به بیماری تب مالت روز به روز در حال افزایش خواهد بود.
کد خبر: ۷۶۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶ 01 August 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مهدی ادریسی با تاکید بر اینکه مصرف شیر، محصولات لبنی (کره، پنیر) یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده موجب سرایت بیماری به انسان می‌شود، افزود: طی سه‌ ماهه نخست امسال ۴۲ نفر از مردم این شهرستان به بیماری تب مالت مبتلا و در بیمارستان بستری شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راه‌حل برای جلوگیری از این بیماری واکسیناسیون دام‌ می‌باشد، اضافه کرد: شبکه دامپزشکی نقده از آغاز سال‌ جاری تاکنون با شناسایی و واکسیناسیون بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک و حدود ۱۴ هزار راس دام سنگین از انتقال این بیماری جلوگیری کرده است.

طبق آخرین آمار شبکه بهداشت شهرستان نقده، سال گذشته نیز ۱۰۵ نفر از شهروندان این شهرستان به بیماری تب مالت مبتلا شده بودند که با مراجعه به مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند.

بیماری تب مالت یا «بروسلوز» به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد، باکتری بروسلا که ایجادکننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ تشخیص قطعی تب مالت با آزمایش خون انجام می‌گیرد و با درمان کامل، معمولاً طی سه تا ۴ هفته بهبودی دیده می‌شود.  

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار