عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حذف چهار صفر از پول ملی در تورم اثر ندارد، حجم پول تورم را بالا می‌برد، باید ساختار پولی کشور را اصلاح کنیم و واحد پول ریز و درشت را عوض کنیم.
کد خبر: ۷۶۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 01 August 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ محمود بهمنی اظهار داشت: کشور در شرایط خاصی است و در اوج تحمل اقتصادی هستیم و با تحریمی که داریم تقریبا فروش نفت کاهش یافته و درآمدهای بودجه بر این اساس باید تنظیم شود و پتروشیمی‌ها تحریم شده و این آخرین تیر ترکش دشمن است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه طی سال‌های 89 تا 91  به ما می‌گفتند تحریم فلج کننده و خیلی سخت‌تر از این تحریم هم بود، عنوان کرد: خدا کمک کرد و عبور کردیم به‌طوری که آن موقع ابزارهایمان کمتر بود  و تمام سازمان‌های بین‌المللی و همه متحد بودند علیه ما، ولی عبور کردیم.

تمام فشارها برای این است که امتیاز بگیرند

وی با بیان اینکه امروز هم فکر می‌کنیم گردنه‌های آخر باشد، افزود: بعد از نفت، پتروشیمی ما را صفر کنند و کار دیگری نمی‌توانند بکنند، تمام فشارها برای این است که امتیاز بگیرند و مرتب می‌گویند مذاکره می‌کنیم که قطعا برای گرفتن امتیاز است.

بهمنی با بیان اینکه امضا کردند FATF پیامدهایی دارد، بیان کرد: آنها می‌گویند شما موشک‌های بالستیک را کنار بگذارید و هسته‌ای را برای پزشکی کنار بگذارید، می‌خواهند کاری که با سوریه و لیبی کردند با ما هم همان کار را بکنند.

نماینده ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در مذاکره باید منافع طرفین تامین شود نه یک طرفه اظهار کرد: بنابراین ما مقاومت می‌کنیم امروز باید بند کمربندها را محکم ببندیم.

امروز هر کسی جای خودش نیست

بهمنی بیان داشت: باید زمانی که رهبری اشاره کردند الگوی مصرف را شروع کنیم و خودمان را از وابستگی از نفت نجات دهیم، شروع می‌کردیم و سالی چند درصد کم می‌کردیم تا امروز سخت نباشد.

وی با بیان اینکه نفت یک سرمایه و دارایی است و نباید به هزینه تبدیل شود بلکه این ثروت به ثروت دیگری تبدیل شود، تصریح کرد: باید بگوییم فرض کنیم نداریم اما درآمدش را در صندوق توسعه ملی بریزیم برای سرمایه‌گذاری‌ها و روز مبادا و باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

بهمنی مشکل اساسی در کشور را مدیریت منابع دانست و افزود: باید به دور از مسائل خاص اجازه دهیم هر کسی جای خودش بنشیند، امروز هر کسی جای خودش نیست و خیلی از مدیران ما نباید این مدیریت را داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مدیریت منابع یعنی بتوانید منابع را درست مصرف کنید و اگر منابع درست به سمت تولید برود، ظرفیت کارخانه‌ها پرو اشتغال ایجاد می‌شود و عرضه کالا زیاد و قیمت‌ها پایین می‌آید.

سپردن مسؤولیت روی دوستی و آشنایی را باید جمع کنیم

بهمنی با بیان اینکه نقدینگی اگر کنترل نشود به سمت ارز، طلا و مسکن می‌رود و قیمت را بالا می‎برد، عنوان کرد: اگر درست مدیریت کنیم اقتصاد شکوفا می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت منابع انسانی هم خیلی مهم است امروز خیلی از کسانی که در مجلس نشستند باید در کار اجرایی وارد شوند و خیلی از آنهایی که در دولت هستند باید در مجلس بنشینند و فکر کنند و قانون بنویسند.

بهمنی با تأکید بر اینکه سپردن مسؤولیت روی دوستی و آشنایی را باید در کشور جمع کنیم، افزود: مدیریت باید بر اساس منابع چیده شود، دولت باید خودش را بتکاند و کوچک کند و کار را به مردم بسپارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم اگر کار دستشان باشد تحریم را می‌توانند دور بزنند ولی دولت نمی‌تواند و در مجموع این اصلاحات انجام شود تا به سمت و سوی درستی حرکت کنیم.

باید یارانه‌های پنهان را شناسایی کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این مردم با همه فشارها برای دین و نظام و مملکت خود در صحنه هستند، افزود: هر کشوری غیر از ما این بلاها سرش می‌آمد تا حالا از بین رفته بود در واقع خون 230 هزار شهید پشتوانه این مملکت بوده و هست.

بهمنی تصریح کرد: امروز این فرصت‌ها برای ما شرایط خاصی را به وجود آورده که می‌توانیم مقاومت کنیم، دشمن انتهای کار است ما اگر کمی مقاومت کنیم، می‌توانیم از تنگه‌ها و دشواری‌های نهایی هم عبور کنیم.

وی ادامه داد: باید در انتخابات دقت کنیم که به چه کسی رای می‌دهیم، وقتی به کسی رای دادیم یعنی او را قبول کردیم، باید فکر کنیم و زود تصمیم نگیریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما حدود 900 هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان داریم که باید شناسایی کنیم، گفت: چرا باید اجازه بدهیم 12 هزار میلیارد تومان قاچاق شود؟ که مالیات هم نمی‌پردازد و حکم کوبیدن میخ به تابوت تولید داخلی را دارد.

بهمنی عنوان کرد: اگر بخواهیم از این رقم 20 درصد مالیات و ارزش افزوده بگیریم، چند درصد از کسر بودجه را جبران می‌کند؟ چرا باید اجازه بدهیم ارقامی مثل 12 هزار میلیارد تومان اختلاس شود؟

بهمنی افزود: زمانی که در سال 89 یارانه‌ها را نوشتیم، قیمت ارز به گونه ای بود که اگر امروز بخواهیم با احتساب نرخ تورم یارانه بدهیم باید 500 تا 600 هزار تومان به هر نفر بدهیم، در حالی‌که هیچ افزایشی در یارانه نبوده و به طبقات ضعیف جامعه فشار وارد می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت‌ها را باید واقعی کرد به همه به طور یکسان نباید کمک کرد و قدرت خرید مردم را باید حفظ کنیم، گفت: امیدواریم قیمت ارز و سکه روند کاهش داشته باشد، وقتی قیمت‌ها را رها کردیم، مردم دارایی خود را تبدیل به ارز و سکه کردند تا ارزش پول خود را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: دولت باید زمینه‌های فساد را کنترل کند، معافیت‌های مالیاتی حذف شود، جلوی قاچاق گرفته شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه ارز 4200 تومانی پرداخت شد در حالی که نیمی از آن هم برنمی‌گردد، ادامه داد: مبارزه با فساد خیلی سخت است، باید زمینه‌های فساد را از بین ببریم، با معلول‌ها باید مبارزه کنیم.

بهمنی بیان داشت: کسی که وارد مجلس می‌شود، باید چند سال کار کرده باشد نمی‌شود به صرف داشتن مدرک فوق لیسانس هر کسی بتواند وارد مجلس شود، جوان‌گرایی باید در بدنه دولت باشد که باید برای خدمت به مردم دوندگی داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حذف چهار صفر از واحد پول ملی از واجبات است، امروز واحد پول ما ریال است در حالی‌که هیچ کدام از ما در جیب‌مان یک ریالی یا 10 ریالی نداریم، حذف چهار صفر از پول ملی در تورم اثر ندارد، حجم پول تورم را بالا می‌برد، باید ساختار پولی کشور را اصلاح کنیم و واحد پول ریز و درشت را عوض کنیم.

بهمنی خاطرنشان کرد: ما در اقتصاد مقاومتی کار نکردیم یعنی تولید را بالا نبردیم و واردات را کاهش ندادیم، اقتصاد مقاومتی یعنی واردات کالاهای لوکس نداشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار