رئیس جدید اینستکس در آخرین گفت‌وگوی خود پیش از ریاست این سازوکار مالی با انتقاد از موضع ضدبرجامی رژیم صهیونیستی، خواستار اقدام عملی اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای ایران شد.
کد خبر: ۷۶۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴ 31 July 2019

«برند اربل» روز چهارشنبه در گفت‌وگویی اختصاصی با نشریه‌ای آلمانی دیدگاه خود را در خصوص ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین برجام بیان کرد.

اِربل در گفتگو با نشریه اینترنتی «kenFM» با بیان اینکه برخلاف اسرائیل، ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است افزود: اسرائیل مخالف توافق هسته‌ای است در حالی‌ که خودش بمب اتم دارد اما ایران هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و هم‌اکنون نیز عضو NPT است».

وی در ادامه با انتقاد از آشفتگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: با خروج آمریکا از برجام فشار‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران اعمال شده و اتحادیه اروپا اگر می‌خواهد برجام باقی بماند باید اقدام عملی انجام دهد.

«­برند اِربل» سفیر سابق آلمان در ایران دیروز ریاست سازوکار مالی اروپا معروف به اینستکس را برعهده گرفت و جانشین «پر فیشر» شد. (اینجا)

طرف‌های اروپایی برجام سال گذشته پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه سال گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها، هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی روزهای گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار