۱۳ مورد از اغذیه‌فروشی‌های خیابانی سی تیر که شناخته شده‌ترین گذر حیات شبانه پایتخت به شمار می‌رود از روز گذشته تا امروز( چهارشنبه) پلمب شده است.
کد خبر: ۷۶۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ 31 July 2019

به گزارش تابناک تهران، متولی پلمب این مراکز اتحادیه اغذیه فروشان و علت آن نداشتن مجوز از این اتحادیه اعلام شده است.

خیابان سی تیر که در قلب شهر تهران قرار دارد از خیابان امام خمینی(ره) یا سپه شروع می شود و تا نوفل لوشاتو امتداد دارد.

این خیابان یکی از مراکز مهم حیات شبانه پایتخت به شمار می‌رود که با استقبال کننده بسیاری مواجه است و تعدادی از غرفه های اغذیه فروشی در کنار برخی دیگر غرفه ها مانند کتاب فروشی در آن فعالیت دارند.

شهرداری تهران از پلمب این واحدهای اغذیه فروشی انتقا دارد اتحادیه اما در این زمینه مدعی است و می‌گوید که طبق ضوابط عمل می‌کند.

پای سخن پیمانکار

فرزاد مختاری پیمانکار پروژه بهره‌برداری از گذر حیات شبانه خیابان سی تیر با بیان اینکه ۲ سال است برای اغذیه فروشان این خیابان درخواست مجوز کرده‌ایم توضیح داد:‌ اتحادیه اغذیه فروشان برای اعطای مجوز حداقل متراژ ۱۸ متر و داشتن سند مالکیت را مطرح می‌کند در حالی که مشابه اغذیه فروشان خیابان سی تیر در برج میلاد و پل طبیعت هم وجود دارد که سند مالکیت ندارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اتحادیه اغذیه فروشان در این زمینه همکاری نکرد و طی چهار بار مراجعه به این اتحادیه بدون ارائه راهکار در این زمینه هر بار با پاسخ "نه" مواجه شدیم.

مختاری با بیان اینکه ایده خیابان سی تیر یک کار جدید است که فضای خاص خود را دارد گفت: به دلیل آنکه داشتن سند مالکیت در قانون ذکر شده تنها بهانه اتحادیه همین امر است.

وی با اشاره به اینکه ما طی برگزاری مزایده از سوی شهرداری به عنوان پیمانکار این گذر برنده شدیم اظهارداشت: مسائل مربوط به آب و برق را انجام دادیم اما برای دریافت مجوز اتحادیه با مشکل روبه‌رو شدیم.

پیمانکار پروژه سی تیر با بیان اینکه ۲۷ غرفه در این خیابان فعال است که ۱۵ مورد از آن اغذیه فروشی است افزود: پس از آنکه با گرفتن مجوز از اتحادیه اغذیه فروشان با مشکل مواجه شدیم در اتحادیه دکه‌داران پرونده تشکیل دادیم که در نهایت به نامه اتاق اصناف منوط شد.

وی اضافه کرد: اتاق اصناف نیز در نامه‌ای اعلام کرد به دلیل آنکه تداخل صنفی وجود دارد باید مجوز با موافقت اتحادیه اغذیه فروشان صادر شود.

مختاری یادآور شد: حتی موضوع با آقای مسجدجامعی (عضو شورا)‌مطرح و قرار شد از طریق شورا موضوع پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این بخش (گذر شبانه خیابان سی تیر) کار می‌کنند خاطرنشان کرد: ما می خواهیم همه چیز در بستر قانون اتفاق بیفتد و حتی به دلیل آنکه جواز نداشتیم برای رعایت موضوع بهداشت با اداره بهداشت منطقه ۱۲ و خانه سلامت نیز قرارداد بستیم.

اتحادیه: در آیین‌نامه چیزی به نام کانکس نداریم

خبرنگار ایرنا در ادامه به سراغ رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تهران رفت؛ اسدالله احمدی شهریور با تأکید بر اینکه هر اتحادیه در چارچوب آیین‌نامه خود فعالیت می کند گفت:‌ در آیین نامه اغذیه فروشان چیزی به نام کانکس نداریم و برابر این آیین‌نامه نمی‌توانیم به این واحدها پروانه بدهیم.

وی با بیان اینکه نمی‌شود در فضای ۵- ۶ متری مواد غذایی ارائه کرد اظهارداشت: در این خصوص بحث به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم مطرح است.

احمدی شهریور با اشاره به اینکه معاون شهرداری منطقه ۱۲ قبل از عید تعهد داد که این دکه ها جمع شوند تصریح کرد: از نظر قانونی اغذیه فروشان خیابان سی تیر مجاز به فعالیت نیستند.

وی یادآور شد: رئیس اصناف درخواست کرد به دلیل شب عید به این اغذیه فروشان مهلت بدهیم.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان با بیان اینکه اغذیه فروشی شغل حساسی است گفت: طی جلساتی که با حضور مسئولان شهرداری برگزار کردیم گفته شد شهرداری با این کار یک مشکل به مشکلات جامعه اضافه می‌کند چون این افراد کاسب نیستند بلکه دلال هستند که به صورت پیمانکاری کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول اداره اماکن باید صلاحیت این واحدها را تأیید کند تصریح کرد: بعد از آن نیازمند تأیید بهداشت هستند که به دلیل آنکه بهداشت رعایت نمی‌شود و فضایی برای شستن دست و ظروف وجود ندارد نیز بهداشت آنها قابل تأیید نیست.

شهریور با بیان اینکه نمی‌خواهیم «نون‌بُری» کنیم گفت: استانداری پیگیر موضوع است و در صورتی که موضوع قانونی تلقی شود و درخصوص آن آیین نامه ای به ابلاغ شود ما مکلف به انجام آن هستیم.

شهرداری: اتحادیه پاسخگوی تبعات اجتماعی باشد

در همین زمینه علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این افراد (اغذیه فروشان خیابان سی تیر)‌ یا مشمول قانونی صنفی می شوند یا خیر اظهارداشت: اگر مشمول قانون صنفی می‌شوند ۲ سال است که این عده (هم در دوره قبل و هم در دوره جدید) درخواست مجوز کرده اند و دلیلی برای تبعیت یا رعایت نکردن قانون صنفی وجود ندارد. 

وی در پاسخ به اینکه اتحادیه حداقل فضا برای دادن مجوز را ۱۸ متر ذکر می کند تصریح کرد: این موضوع جدید است و براساس قوانین قدیمی نمی‌توان موضوعات جدید را حل کرد.

شهردار منطقه ۱۲ تأکید کرد: اگر اتحادیه قادر نیست موضوع را حل کند حق دخالت در آن را ندارد.

وی درخصوص حل نشدن موضوع این افراد از طریق اتحادیه دکه‌داران نیز گفت: به دلیل آنکه موضوع اغذیه فروشی در آن پررنگ‌تر است و این کار نشان‌دهنده کار غیرمسئولانه این صنف است. 

سعادتی با تأکید بر اینکه هدف همه ایجاد محیط شهری بانشاط برای شهروندان است تصریح کرد: این توجیه کافی نیست و حتما تبعات اجتماعی دارد؛ مردم از این اتحادیه ناراحت خواهند شد. 

وی تأکید کرد: آیا اتحادیه می تواند پاسخ یک پدیده اجتماعی و فضای مطلوب که به زندگی شهری بسیار کمک کرده و خانواده های متعددی فضای با نشاطی را در آن محل تجربه کرده اند بدهد؟

شهردار منطقه ۱۲ در واکنش به این مطلب که گفته می شود معاون شما پیش از عید در خصوص جمع آوری این اغذیه فروشان تعهد داده خاطرنشان کرد: معاون من نیز اگر اقدام به اینکار کرده اشتباه است و شاید زمانی که این محور بیشترین مخاطب شهروندی را داشته این حرف را زده است. 

وی گفت: متأسفانه ۲ سال است که مذاکرات شهرداری و اتحادیه برای حل این مشکل به جایی نرسیده است. 

در شرایط کنونی هنوز مشخص نیست که بازگشایی این اغذیه فروشی ها در دستور کار قرار می‌گیرد یا آنکه باید این گذر حیات شبانه را تعطیل شده فرض کرد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار