اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران در اعتراض به نحوه اجرای ماده ۱۲ «قانون ایجاد شهرهای جدید» مقابل فرمانداری ساوجبلاغ واقع در بخش قدیمی شهر هشتگرد تجمع کردند. 
کد خبر: ۷۶۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ 30 July 2019

معترضان با اشاره به انتظار بیست و هفت ساله‌ خود برای تحویل زمین‌هایشان در فاز پنج هشتگرد، می‌گویند: علاوه بر این انتظار طولانی، آنچه ما را آزار می‌دهد، نحوه اجرای ماده ۱۲ قانون ایجاد شهرهای جدید است. بر اساس آن وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است پس از اطمینان از اسکان حداقل ده هزار نفر جمعیت در «شهر جدید» مراتب را به وزارت کشور‌ اعلام کند تا شورای شهر و شهرداری تشکیل شود. 

آنها افزودند: پس از ایجاد شهرداری، شرکت عمران شهر جدید موظف است فضاهای عمومی پیش‌بینی شده در طرح و تأسیسات زیربنایی را پس از تکمیل و آماده شدن نقشه‌ها و اسناد و مدارک مربوط به مجوزها‌و گواهی‌های صادر شده و نقشه‌های مرحله‌بندی ساخت را به صورت بلاعوض به شهرداری تحویل دهد. 

اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران با اشاره به اقدامات عمران هشتگرد و درخواست آن برای دریافت قدرالسهم، افزودند: با توجه به ضرورت اعمال ماده ۱۲ دیگر، شرکت عمران نمی‌تواند مدعی دریافت قدر السهم شود. البته عمران اقداماتی برای ارتقای فضاهای عمومی انجام داده؛ اما مغایر با نقشه‌ ابتدایی است که در سال ۷۸ توسط دفتر طراحی و معماری تدوین شده بود.

نمایندگان معترضان دقایقی پیش بیانیه‌ای را که از پیش آماده کرده بودند، در جمع قرائت کردند تا اعضا از خواسته‌های جدید مطلع شوند. در همین حال در فرمانداری ساوجبلاغ نمایندگان شهرداری و مدیران تعاونی حضور دارند تا تصمیمی مشترک اتخاذ شود. 

تعداد افرادی که از طریق این تعاونی به شکل قانونی و غیرقانونی زمین خریده‌اند، حدود ۲۰ هزار نفر است. تعداد زیادی از آنها کارگران برق تهران هستند که سال‌ها در منازل اجاره‌ای مستقر بوده‌اند. 

سلیم نژاد (رئیس هیات مدیره تعاونی مسکن کارگران برق تهران) پیشتر در مورد مشکلات تحویل زمین‌ها به اعضا گفته است: ابتدا باید بگویم که قرار پلاک تحت تصرف را با شهرداری بسته‌ایم و کارهای اداری آن انجام شده است که باید در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود تا بعد زمین‌ها برای واگذاری آماده شوند. منتها عمران هشتگرد هم قدرالسهم می‌خواهد که ما با آن مخالف هستیم. در این مورد جلساتی برگزار کرده‌ایم و به فرمانداری و شهرداری نامه نوشته‌ایم.  ماده ۱۲ قانون زمین شهری می‌گوید: پس از اینکه شهرداری‌ها در اراضی که چند ده هزار سکنه دارد، مستقر می‌شوند تنها شهردار تصمیم‌گیر است و نه عمران آن شهر. عمران تنها می‌تواند به فعالیت‌هایش با هماهنگی شهرداری ادامه دهد و نمی‌تواند دخالت مستقیم داشته باشد اما عمران این قانون را قبول نمی‌کند و می‌گوید من هم سهم دارم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار