فرماندار فیروزکوه از عملیات برداشت باریجه در ۵۰ هزارهکتار از اراضی منابع طبیعی این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود بیش از ۱۰ تن باریجه از مراتع شهرستان برداشت شود.
کد خبر: ۷۶۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶ 29 July 2019

به گزارش تابناک تهران، مهدی یوسفی جمارانی صبح دوشنبه در حاشیه آیین برداشت صمغ گیاه باریکه در منطقه درده فیروزکوه در جمع خبرنگاران گفت: برداشت گیاه باریجه تا پایان تابستان ادامه دارد و پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۰ تن باریجه از مراتع و اراضی طبیعی این شهرستان برداشت شود.

فرماندار فیروزکوه افزود: شهرستان فیروزکوه با دارا بودن ۲۳۳ هزار هکتار مراتع و اراضی طبیعی یکی از مهمترین مناطق و خواستگاه رویش گیاه باریجه است و تقریبا ۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان بصورت طبیعی این محصول با ارزش رویش دارد.

وی بیان داشت: صمغ گیاه باریجه به صورت اشکی و توده ای برداشت می شود و از هرگیاه قوی ۶۰ گرم شیره و صمغ برداشت می شود و در طول ۳ ماه برداشت این گیاه برای بیش از ۹۰نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

جمارانی گفت : پیش بینی می شود امسال از محل صادرات صمغ این گیاه بیش۲۰ میلیاردریال ارز وارد کشور شود.

فرماندار فیروزکوه بیان داشت: خاستگاه باریجه در مناطق کوهستانی با ارتفاع بیش از ۲ هزار متر از دریا است و علاوه بر خواص دارویی ،صمغ این گیاه در صنایع جواهر سازی و عطر سازی کاربرد زیادی دارد.

وی تصریح کرد: باریجه یکی از مهمترین و ارزشمندترین گیاه دارویی و صنعتی کشور است که حفظ؛ احیا و برداشت اصولی آن باید مورد توجه بهره برداران قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار