عراقچی: نشست کمیسیون برجام سازنده بود/ کشورهای عضو برجام نباید مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند/چین: تمامی طرفین با موضع آمریکا مخالفت کرده اند/ روسیه: بررسی مسائل مربوط به اینستکس و راکتور اراک
کد خبر: ۷۶۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸ 28 July 2019

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز با حضور دیپلمات‌های ارشد کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در وین در حال برگزاری است.

به گزارش «تابناک»؛ در این نشست هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور دارد. نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام یک ماه قبل در هفتم تیر ماه برگزار شده بود.

سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام، بحث‌های صورت‌گرفته در این جلسه را «خوب» توصیف کرد.

وی که در وین اتریش در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «امروز جلسه فوق‌العاده کمیسیون مشترک برگزار شد، برای رسیدگی به شکایاتی که هر دو طرف - هم ایران و هم سه کشور اروپایی - نسبت به نحوه اجرای برجام از همدیگر داشتند، بحث‌های خوبی صورت‌ گرفت و هر طرف منطقی که داشت، ارائه داد.»

عراقچی افزود: «همان طور که قبلا هم گفته بودم، ما در ماه گذشته، تحولاتی را در نحوه اجرای برجام داشتیم. هم گزارشی که آژانس [بین‌المللی انرژی اتمی] داد در خصوص کاهش تعهدات ایران - آنجایی که این کاهش تعهدات عملی شده بود -، هم مواردی که ما داشتیم در خصوص قصور کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خودشان. امروز بحث‌ مفصلی در این خصوص صورت گرفت.»

وی ادامه داد: «به نظر من بحث‌ها سازنده بود. آنچه به هر حال در جمع‌بندی وجود داشت، پایبندی همه کشورهای باقی‌مانده در برجام، به تعهدات خودشان در برجام برای ادامه برجام و حفظ برجام بود. البته جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که به روال خودش در کاهش تعهداتش ادامه خواهد داد تا وقتی که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران تأمین شود. در مجموع می‌توانم بگویم که روحیه حاکم بر جلسه، روحیه خوب و سازنده‌ای بود، ولی مشکلات ما، مشکلات جدی هست که باید مرتفع شود.»

عراقچی در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال برگزاری جلسه کمیسیون برجام در سطح وزیران خارجه، گفت: «اعضای برجام مصمم هستند که جلسه وزرای امور خارجه برجام را هم برگزار کنند. ما احتیاج به یکسری آماده‌سازی‌های قبلی داریم که امروز مقداری بحث‌های مربوط به آن هم انجام گرفت و شاید جلسات دیگری در سطح کارشناسی داشته باشیم، تا وقتی وزرای خارجه ملاقات می‌کنند، ما بتوانیم بحث‌های جدی و دستاوردهای ملموسی داشته باشیم. ضمنا تصمیم گرفته شد که گروه‌های کاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی کارشان را شروع کنند و امروز بعد از این جلسه، کارشناسان ما در دو حوزه مختلف اقتصادی جلساتی را خواهند داشت با هدف رسیدن به راه‌های عملیاتی.»

رئیس هیأت چینی در نشست کمیسیون مشترک برجام روز یکشنبه گفت که تمامی طرف‌ها خواستار حفظ توافق هسته‌ای هستند و مخالفت خود را با موضع آمریکا ابراز داشته‌اند.

لازم به ذکر است که بعد از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران وزیران امور خارجه 1+4 که هفتم تیر برگزار گشت، قرار شد تا نشست بعدی کمیسیون در سطح وزیران خارجه برگزار شود اما با توجه به سرعت تحولات در رابطه با برجام و نیز مسائل منطقه بنا به درخواست کشورهای اروپایی و ایران نشست فوق‌العاده دیگری در سطح معاونان و مدیران درخواست شد که به تبع نشست وزیران خارجه را به تأخیر انداخت.

تصمیم ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات برجامی‌اش به آثار عینی و عملی منجر شد و طرف های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید به ویژه در مرحله دوم از اجرای کاهش تعهدات، پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود.

این نشست اولین نشست کمیسیون مشترک برجام است که بعد از اقدام ایران در کاهش تعهداتش در این توافق برگزار می‌شود.

براساس آنچه ایران آن را گام دوم توقف برخی تعهدات برجام اعلام کرده، سقف غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد گذشت و به ۴.۵ درصد رسید.

پیش از آن هم ایران اعلام کرد که از سقف تعیین‌شده در برجام برای ذخیره آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند.

عراقچی: کشورهای عضو برجام نباید مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند/روسیه: بررسی مسائل مربوط به اینستکس و راکتور اراک

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پیش از برگزاری این نشست به ایسنا گفت، نشست امروز «جلسه فوق العاده» کمیسیون مشترک است که به درخواست کشورهای اروپایی و ایران برگزار می‌شود.

عراقچی توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق توسط بریتانیا را نقض برجام خواند و گفت: کشورهای عضو برجام نباید مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند.

معاون ظریف، روز یک‌شنبه پیش از آغاز نشست کمیسیون اظهار کرد: امیدواریم سریع‌تر یک دستورکار ملموس، تعیین کننده و با نتایج روشن برای جلسه وزیران آماده کنیم. ما حتما خواهان یک جلسه نمایشی و بدون نتیجه نیستم که فقط در آن عکس بگیریم. از این روی، یکی از موضوعات دیگر مورد بحث در این نشست صحبت درباره دستورکار و نتیجه نشست وزیران خارجه خواهد بود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتیک گفت: بررسی مسائل مربوط به اینستکس و راکتور اراک، جزو موضوعات اصلی دیدار کمیسیون مشترک امروز خواهد بود.

هم‌چنین موارد دیگری از نقض برجام و قصور اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان مدنظر ایران است که در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار