کد خبر: ۷۶۵۰۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵ 22 July 2019

حسین زادگان صیانت از جنگلهای هیرکانی را در تداوم زیست بوم منطقه بسیار اساسی دانست و گفت : دولت زمینه حفاظت از جنگل های هیرکانی را تسهیل می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استاندار مازندران در نشست خبری استانداران استانهای شمالی در خصوص ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی به عنوان میراث طبیعی یونسکو در تهران با اشاره به اینکه بیشترین لکه های ثبت شده میراث جهانی جنگل های هیرکانی متعلق به این استان است صیانت از این ثروت ارزشمند را در تداوم زیست بوم منطقه بسیار اساسی دانست و گفت : دولت زمینه حفاظت از جنگل های هیرکانی را تسهیل می کند.
حسین زادگان بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم نهاد ، رفع مشکل اقتصادی جنگل نشینان و تجهیز جنگل های هیرکانی به دستگاههای نظارت هوشمند را راهکاری مناسب برای حفاظت از این عرصه ها به عنوان یکی از ذخایر و مواهب طبیعی کمیاب برشمرد.
نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر استفاده از ظرفیت های رسانه ای برای نشان دادن نقاط قوت و ضعف در این حوزه ؛ خواستار ورود جدی اصحاب رسانه با نگاه تخصصی و به دور از هرگونه جهت گیری خاص در این باره شد.
وی با بیان اینکه اجرای قانون تنفس جنگل های شمال ، بهره برداری از جنگل را محدود کرد افزود : به دلیل فراهم نشدن زیرساخت های لازم ، قاچاق چوب از جنگل ها بیشتر از گذشته شد.
حسین زادگان یکی از زیرساخت های مورد نیاز و ضروری را افزایش نیروهای حفاظتی برشمرد و گفت : در حال حاضر برای هر هزار هکتار جنگل هیرکانی یک جنگلبان داریم و سازمان جنگل ها و مراتع برای همین تعداد نیرو هم با محدویت مالی و اعتباری مواجه است.
وی چاره اندیشی برای تامین اعتبار و افزایش نیروهای حفاظتی جنگل را ضروری دانست و تاکید کرد: در چنین شرایطی و تا رسیدن به زیرساخت های لازم ، باید از تشکل های غیر دولتی و نیروهای مردمی برای حفاظت از جنگل ها کمک بگیریم. 
استاندار مازندران رفع مشکل اقتصادی جنگل نشینان برای حفاظت بهینه از جنگل های هیرکانی را مهم برشمرد و گفت: بخش زیادی از روستاهای استان های شمالی کشور در حاشیه جنگل قرار دارد و اقتصاد و معیشت این خانوارها از این زمینها تامین می شد که با محدودیت های ایجاد شده یا در حال ایجاد برای ورود به جنگل از محل قانون تنفس جنگل ، اقتصاد این خانوارها با مشکلات فراوان مواجه شده است.
وی با اشاره به اینکه بدون توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی جنگل نشینان ، حفاظت از جنگل های هیرکانی با مشکل مواجه می شود افزود : باید این بخش در فرآیند اعتباری دیده شود .
استاندار مازندران همچنین فاضلاب و پسماند را چالش مهم حفاظت از جنگل های هیرکانی در استان های شمالی دانست و گفت: برای رفع مشکل فاضلاب های خانگی و صنعتی و پسماند در این استانها به ویژه مازندران اعتبارات خوبی اختصاص داده شد، ولی این چالش ، همچنان وجود دارد.
وی با اشاره به زیانهای ناشی از بی اعتنایی به جنگل های هیرکانی تصریح کرد : اکنون که با ثبت جهانی انسجام همگانی استانی ، ملی، و جهانی برای حفاظت از این اراضی ایجاد شد، باید با بهره گیری از طرح های پژوهشی و نقطه نظرات پژوهشگران و محققان برای حفظ بهتر این ذخایر تلاش کرد.
حسین زادگان شمشاد خزری را از گونه های اصیل جنگل های شمال ایران دانست و افزود : در سالهای اخیر بی توجهی به مهار آفات این گونه های با ارزش موجب خسارت فراوان شد که با ورود رسانه و آگاهی بخشی درباره اهمیت این گونه ها مبارزه بهتر با آفات بهبود یافت.
در چهل و سومین اجلاس کارگروه میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در باکو آذربایجان برگزار شد، با تأیید اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، بخش هایی از جنگل های هیرکانی با نام میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار