مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از برگزاری جشنواره بین المللی اقوام ایران زمین در آبان ماه سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۷۶۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ 22 July 2019

به گزارش تابناک گلستان ؛ مهندس ابراهیم کریمی در نشست خبری با خبرنگاران شرق استان با اعلام این خبر گفت : این جشنواره در گرگان از 21 تا 24 آبان ماه و در گنبدکاووس از 26 تا 29 آبان ماه برگزار می‌شود.

او با اشاره به جابه‌جایی محل برگزاری جشنواره فرهنگی اقوام در گنبدکاووس بیان داشت: با توجه به اینکه در سالن المپیک استخر احداث می‌شود محل برگزاری جشنواره به دانشگاه آزاداسلامی واحد گنبدکاووس تغییر یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت : امروز تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد اسلامی گنبد منعقد شد که از جمله مفاد آن برگزاری جشنواره اقوام در این دانشگاه و ایجاد رشته های صنایع دستی و گردشگری بوده است.

او خاطر نشان کرد : سیل اواخر اسفند ۹۷ و فروردین امسال دو هزار میلیارد ریال به آثار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خسارت زد که در تاریخ استان بی سابقه بوده است.

کریمی با اشاره به اینکه در سال های گذشته خسارات سیل بیشتر مربوط به حوزه جهاد کشاورزی، زیربنایی، واحدهای صنعتی و بنیاد مسکن بود اظهار داشت: امسال برای نخستین بار است که یکی از مطالبات اصلی خسارت سیل گلستان مربوط به حوزه میراث فرهنگی معادل ۳۸۰ میلیارد ریال، صنایع دستی معادل ۱۲۶۰ میلیارد ریال و گردشگری ۳۶۰ میلیارد ریال می شود.

این مقام مسوول گفت : ۲۱ میلیارد ریال از این خسارت مربوط به برج جهانی قابوس و ۲۰ میلیارد ریال به شهر باستانی جرجان شهرستان گنبدکاووس است که تلاش جدی داریم با اختصاص اعتبار، اقدامات لازم برای استحکام بخشی و پایش برج جهانی قابوس و مرمت و حفظ شهر باستانی جرجان انجام شود.

او در ادامه با تاکید بر در اولویت قرار داشتن حفظ و مرمت برج قابوس یادآور شد : رویش گیاه در برج قابوس مساله جدیدی نیست و در تمام آثار تاریخی کشور به ویژه در استان های شمالی با توجه به شرایط اقلیمی این رویش بیشتر مشاهده می شود و این برج نیز در طول عمر افزون بر هزار ساله خود با این پدیده مواجه بوده که در بارندگی های اخیر بیشتر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با اشاره به اینکه هیچ روش جدیدی غیر از نصب داربست برای برداشتن این گیاهان وجود ندارد و استفاده از فناوری نانو باعث از بین رفتن فضای تنفسی آجرها می شود گفت: در مرحله نخست با استفاده از پهپادهای کشاورزی سم پاشی سریع در محدوده انجام و در گام دوم به صورت موقت مجبور به نصب داربست در بخش غربی برج برای از بین بردن گیاهان هستیم.

او افزود: همچنین پیشنهاد استفاده از رباط برای حرکت بر روی برج با هدف پاکسازی گیاهان مطرح شده که در صورت موافقت با دانشگاه های مربوطه وارد مذاکره می شویم.

کریمی گفت: پیشنهاد میزبانی برگزاری جشن ملی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی را با حضور مقامات و مدیران کشوری در گلستان را دادیم و امیدواریم این جشن ملی در استان برگزار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار