کد خبر: ۷۶۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 20 July 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ جاده چالوس سال هاست محل عبور پایتخت نشینان برای رسیدن به شهرهای شمالی کشور است. جاده ای که خود به تنهایی جاذبه ای دوست داشتنی و پر خاطره برای تهرانی هاست. از گردنه هزار چم، تا تونل کندوان و توقف گاه های دیگری که هر کدام برای مسافران این جاده تداعی کننده خاطره ای است. در میان تمام جاذبه های این جاده دیدنی، غاری قرار دارد که برای رسیدن به آن باید کمی کوهنوردی و پیاده روی را تجربه کنید. غار یخ مراد که از معدود غارهای یخی ایران است، به این معنا که در تمام طول سال در آن قندیل هایی از یخ دیده می شوند. اغلب غارهای ایران از نوع غارهای آهکی هستند و دیدن این غار که پوشیده از قندیل های یخی است آن هم در نزدیکی شهر تهران لطف مضاعفی دارد که به سختی راه و کوهنوردی می ارزد. این غار به قدری برای مردم عجیب و ناشناخته است که محلی ها می گویند یخ های آن مراد می دهند و هر کس از یخ های غار بخورد تا سال بعد به مراد خود می رسد. بعضی هم معتقدند بیماران اگر از یخ غار که در حوض انتهایی آن قرار دارد بخورند، بهبود پیدا می کنند. به همین خاطر این غار به یخ مراد معروف شده است.

یخ مراد هم به اندازه جاده ای که در دوران معاصر در همسایگیش ساخته شده، پر پیچ و خم است و به گفته غارنوردان یکی از شگفت انگیزترین غارهای ایران محسوب می شود. در مورد قدمت این غار عدد دقیقی اعلام نشده، اما براساس نقوش و فسیل هایی که روی سنگ دهانه این غار وجود دارند، گفته می شود یخ مراد متعلق به دوره سوم زمین شناسی است، یعنی حدود پنجاه میلیون سال قبل، هر چند بعضی زمین شناسان معتقدند عمر این غار 70 تا 230 میلیون سال است.

غار یخ مراد که یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری استان البرز محسوب می شود، در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار