در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی صورت گرفت
اولین تلسکوپ‌های تجاری‌سازی شده داخل کشور، با حضور فرماندار تبریز، رئیس شورای شهر تبریز، رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی و اساتید دانشکده و پژوهشگاه فیزیک دانشگاه تبریز در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی رونمایی شد.
کد خبر: ۷۶۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ 18 July 2019

در این مراسم سه تلسکوپ بازتابی ۸، ۶ و ۵.۴ اینچی تولیدی یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات نجومی فعالیت می‌کنند، رونمایی شد.

کلیه قطعات و تجهیزات استفاده‌شده در این تلسکوپ‌ها شامل آینه‌ها، مقر، چشمی‌ها، بارلوها توسط این شرکت در داخل کشور طراحی و تولیدشده و به لحاظ کیفیت قابل‌رقابت با برندهای بزرگ تولید تلسکوپ در دنیا است. قیمت محصولات تولیدی این شرکت نصف نمونه‌های خارجی مشابه است و با گارانتی پنج ساله تعویض و تعمیر قطعات ارائه می‌شود. تلسکوپ‌های رونمایی شده در این مراسم توسط اساتید فیزیک و نجوم دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت و عملکرد و کیفیت آن‌ها تائید شد.

مهدوی، فرماندار تبریز در این مراسم از زحمات و خدمات پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی درزمینهٔ حمایت از فناوران و کارآفرینان استان تقدیر و اقدامات مدیریتی و حمایتی پارک را در استان شایسته عنوان کرد.

وی خواستار برنامه‌ریزی‌های بیشتر در زمینهٔ حلقه اتصال سرمایه‌گذاران و فناوران شد و افزود: از ایده‌ها و طرح‌های ارائه‌شده در پارک بایستی در مسیر توسعه کشور استفاده کرد و امیدواریم در سال رونق تولید و شرایط ترحیمی فعلی با جذب و هدایت سرمایه‌ها به مسیر تولیدات فناور و دانش‌بنیان بتوانیم گام‌های مؤثر در راستای دست‌یابی به اقتصاد متکی بر دانش برداریم.

بازگرداندن طراح تلسکوپ از ترکیه

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم میزان حمایت مالی پارک از شرکت مذکور را ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: مبتکر و طراح این تلسکوپ‌ها به دلیل عدم‌حمایت در داخل کشور به ترکیه مهاجرت کرده بود و با پیگیری‌های پارک علم و فناوری و اعلام آمادگی پارک برای حمایت از تولید این محصول در داخل کشور وی به کشور بازگشت و در مرکز رشد پارک مستقر شد و با حمایت‌های پارک این محصولات را به مرحله تجاری‌سازی رساند.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم،دکتر عبدالرضا واعظی در ادامه عنوان کرد: این تلسکوپ‌ها در آینده نزدیک به موتور جستجوگر تمام اتوماتیک و انواع فیلترها، نگهدارنده‌ها و تجهیزات دیگر الکترونیکی و مکانیکی مجهز خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار