کد خبر: ۷۶۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵ 15 July 2019
گلایه مردم خراسان شمالی از برخی کمبودها در حوزه بهداشت و درمان

بجنورد- خراسان شمالی در چند سال اخیر تحولات خوبی در حوزه بهداشت و درمان داشته اما، باز هم نیازمند توجه بیشتر برای ارتقای سرانه فضای فیزیکی دانشجویان، افزایش تعداد تخت های روانپزشکی در بیمارستان ها و احداث مراکز اورژانش شهری و سوله مدیریت بحران است.

ارتقای شاخص بهداشت و درمان در هر شهر و کشوری یکی از تاثیرگذارترین عوامل توسعه آن محسوب می‌شود. خراسان شمالی با دارا بودن هشت شهرستان و قریب به ۸۶۳ هزار نفر در حال حاضر دارای ۹ بیمارستان و هزار و ۱۲۷ تخت بیمارستانی و ۸۴۰ پرستار و ۲۱۶ پزشک متخصص است که به بیماران خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

ساخت چندین بیمارستان در سال‌های اخیر از قبیل بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد، آیت الله هاشمی رفسنجانی شیروان و بیمارستان مانه و سملقان باعث ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان و نزدیکی به شاخص‌های کشوری شد ولی این شاخص هنوز هم تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله‌هایی دارد.
یکی از شهروندان بجنورد گفت: مشکلات درمانی استان و این شهر در کمبود برخی تجهیزات در بیمارستان‌ها است که باعث مراجعه بیماران به مراکز خصوصی و یا سایر استان‌ها می‌شود.
علی دانش طلب افزود: همچنین گرانی خدمات بهداشتی بویژه در بخش خصوصی باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران‌می شود.
افتخاری دیگر شهروند خراسان شمالی با اشاره به هزینه‌های بالای خدمات پزشکی به ویژه در بخش دندانپزشکی، خاطرنشان کرد: این امر باعث شده تا بسیاری از افراد امکان دریافت این خدمات را نداشته باشند.
یک شهروند دیگر خراسان شمالی با اشاره به ایجاد مشکلاتی برای افرادی که دفترچه بیمه سلامت ندارند، افزود: متأسفانه افرادی که هیچ گونه بیمه درمانی ندارند امکان دریافت دفترچه‌های جایگزین را با توجه به هزینه بالای یک ساله آن ندارند و دچار مشکل می‌شوند.
محمد عزیزی اظهار داشت: همچنین بسیاری از داروها در استان نایاب یا کمیاب هستند و یا قیمت برخی داروها بسیار بالا است.
به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی علوم‌پزشکی خراسان شمالی در ۶ سال گذشته تحولات بسیار خوبی در حوزه بهداشت و درمان ایجاد شده به طوری که هم اینک ۲۳ مرکز جامع سلامت ساخته شده و مجوز ۱۲ مرکز روستایی حاشیه شهر نیز که قبلاً از مراکز شهری خدمات می‌گرفتند نیز گرفته شده است.
دکترسیداحمد هاشمی با اشاره به ساخت دو بیمارستان بزرگ در بخش درمان استان، خاطرنشان کرد: احداث بخش سوختگی بیمارستان امام علی (ع) و مرکز تشخیص و درمان سرطان نیز تحول خوبی در این بخش ایجاد کرد.
وی به راه اندازی سه کلینیک ویژه در بجنورد و شیروان و جاجرم نیز اشاره کرد و گفت: همچنین ۲۸ دستگاه آمبولانس و دودستگاه سی تی اسکن نیز به استان افزوده شد و بیمارستان ۳۲ تختخوابی مانه و سملقان نیز راه اندازی شد.
وی افزود: این در حالی است که در این مدت تجهیزات رادیولوژی نیز از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل شد و بیمارستان زنان بنت الهدی بجنورد بازسازی شد و تعداد تخت‌های آن از ۱۱۴ به ۱۴۷ تخت رسید.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تجهیز سالن الغدیر دانشگاه، احداث فاز یک خوابگاه ۱۶ آذر و خرید تجهیزات صنعتی و سلف سرویس مرکزی و بهره برداری از زمین والیبال ساحلی ۱۶ آذر را نیز از دیگر دستاوردها و مصوبات دولت در بخش فرهنگی طی دور قبل سفر اعلام کرد.
وی با اشاره به بی نیاز شدن استان در بخش رادیوتراپی به استثنای موارد خاص و راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان امام علی (ع) و جلب اعتماد بیماران و درمان با کمترین هزینه‌ها، خاطرنشان کرد: خراسان شمالی با وجود ۱۴ سال از زمان تأسیس آن از نظر زیرساخت‌های فیزیکی کمبودهایی دارد.
وی افزود: هم اینک سرانه فضای فیزیکی برای دانشجویان در استان ۵.۲ و در کشور ۶ است و دانشگاه و مرکز آموزش عالی شیروان فاقد فضای فیزیکی است و دانشکده بهداشت نداریم و مجوز دانشکده داروسازی به تازگی گرفته شده است.
هاشمی اظهار داشت: همچنین هم اینک سرانه فضای خوابگاهی و فرهنگ دانشجویی در استان ۳.۲ و در کشور ۴ متر مربع به ازای هر نفر است و نیازمند ارتقا است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه مرکز تشخیص و درمان قلب نیز در حال راه اندازی است، گفت: با این اقدام بیشتر خدمات آنژیوگرافی در حوزه قلب و عروق در استان انجام و از خروج بیماران از استان جلوگیری می‌شود.
وی از جمله مشکلات استان را کمبود تخت در بخش‌های روانپزشکی بیمارستان‌ها دانست و افزود: باید ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به این بخش اختصاص یابد ولی اکنون فقط ۵۰ تخت داریم که آن هم در بیمارستان امام رضا (ع) که فرسوده است مستقر است و نیاز به بخش جدیدتر به ویژه در حوزه بیماران مزمن روانپزشکی دارد.
وی از دیگر نیازمندی‌های استان را راه اندازی ۲۱ پایگاه اورژانس شهری جاده‌ای و احداث سوله مدیریت بحران برای ارائه خدمات امداد هوایی اعلام کرد.
دکتر هاشمی از طرح‌های افتتاح شده در سفر رئیس جمهور را دانشکده دندانپزشکی دانست و اظهار داشت: این دانشکده در فضایی حدود ۴ هزار متر مربع زیربنا و با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال و ۱۰۰ یونیت احداث شده که خدمات را با کیفیت خوب و ارزان به مردم ارائه می‌شود.
وی افتتاح دو مرکز جامع سلامت در شهرستان گرمه و شوقان با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی دانست.

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز که برای افتتاح این پروژه‌ها به خراسان شمالی سفر کرده بود اظهار داشت: تعداد تخت‌های بیمارستانی خراسان شمالی در دولت تدبیر و امید به میزان حدود دوبرابر افزایش یافته است.

قاسم جان بابایی با اشاره به وجود هفت بیمارستان و ۶۹۰ تخت پیش از اجرای طرح تحول سلامت در خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم با افتتاح سه بیمارستان در این استان تعداد تخت‌ها به یک هزار و ۳۰۰ تخت افزایش یافت.

وی با اشاره به دوبرابر شدن تخت‌های بخش اورژانس، گفت: ۴۰ مرکز جامع سلامت نیز در این مدت به بهره برداری رسید و تکمیل و تجهیز شد.

جان بابایی یادآور شد: همچنین ۱۶ مرکز اورژانس جاده‌ای تکمیل و افتتاح شد و تعداد ناوگان آمبولانس به بیش از دو برابر رسید.

وی از آماده شدن مرکز جراحی قلب در استان خبر داد که با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال بزودی به بهره برداری می‌رسد.

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از جمله مصوبات حوزه سلامت در این استان را تکمیل فاز دوم بیمارستان آشخانه برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار